siemenazu schreef:
iemand een idee hoe je een spoelbeurd uit moet voeren van de lhm?
Auto door zijn knieën laten zakken. (zoveel mogelijk LHM terug in vaatje)
Voorraadtankje leegzuigen met pompje of loshalen en leeggieten. Filter schoonmaken. Vullen met Hydraurincage en één à twee duizend km’s mee rijden. Daarna op dezelfde manier weer LHM afvullen.
Heeft bij mij al een paar keer goed geholpen tegen een soms haperende stuurbekrachtiging. Zowel bij de huidige BX als bij eerdere zwevers. Voor je dure reparaties gaat uitvoeren loont het de moeite om eerst dit (=relatief goedkoop) te proberen.
Site van Roel Tiemersma heeft een uitstekende handleiding: http://www.citroenbx.nl/frame-tech.htm
onder BX-Techniek—> Onderhoud—> LHM Vervangen
Heb het laatst zelf gedaan, koud kunstje. Kijk uit dat je je handen niet opensnijdt aan de rand van de tank, die is nogal scherp.
Totaal aantal Berichten: 582
Geregistreerd: 19-05-2006
- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
dank u
wel had ik een erg lekkende drukregelaar (unit met de groene bol tegen over de radiateur)
dit heb ik vervangen en de filters en de lhm ketel schoon gemaakt.
daarna de ontlastschroef wat los gedraait zodat er wat lhm uit komt en weer vast gedraait daarna de auto gestart.
MAAR NIET OMHOOG KOMEN DAT LOEDER!!!!!!!
ik snap er niks meer van, alles geprobeerd maar hij komt niet omhoog:(:(:(
wie helpt mij:D
azu 1973
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963
Cx 20re
berlingo
dyane4
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
En als je de auto éérst start, dan de bout op de drukregelaar losdraaien, minuutje wachten en weer vastdraait?
Je hebt de handel wel in de rijstand gezet weer? (zou kunnen toch.)
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 582
Geregistreerd: 19-05-2006
- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
nou het probleem was (schaam dom onozel van me)
2 weken geleden heb een ik een puch vs gerestaureerd alles opgebouwt incl nieuwe balhoofd lagers.
gisteren toen ik de ontlucht schroef van de drukregelaar op schroefte viel de bout eruit met het kogeltje hmzz na lang zoeken vond ik de kogel en stopte hem er weer in maar omhoog ho maar!
vanmiddag schroefte ik een andere druk regelaar open zag een beetje met verbazing dat die kogel veel groter was dan die kogel die ik er in had gestopt!
dus de grotere kogel erin en de auto kwam weer mooi omhoog!!!!!!!
het andere kleine kogeltje was dus het kogeltje uit 1 van de balhoofdlagers van de puch!!
woepss!
verder heb ik nieuwe remleidings gemonteerd en morgen mag ik kijkje nemen op een zolder van een citroën garage! er moeten veel bx onderdelen liggen!! ik ben benieuwt!
ik heb ook een paar foto’s gemaakt! zal ze morgen plaatsen! ik ga nu mijn bedje opzoeken welterusten!!!
azu 1973
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963
Cx 20re
berlingo
dyane4
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
siemenazu schreef:het andere kleine kogeltje was dus het kogeltje uit 1 van de balhoofdlagers van de puch!!
woepss!
@Sable Doré
Dat is geen spoelbeurt! Spoelen doe je door…. eh… te spoelen dus! Kortom, ontluchtnippels een voor een los halen, slangetje er op en spoelen met die hap. Zo ververs je het hele circuit, en ook op de plaatsen waar het echt nodig is, en waar dus geen doorstroming plaats zal vinden tijdens het gebruik.
Doe je dit met regelmaat, dan zul je nimmer hydraurindinges nodig hebben.
Sable Doré schreef:siemenazu schreef:
iemand een idee hoe je een spoelbeurd uit moet voeren van de lhm?
Auto door zijn knieën laten zakken. (zoveel mogelijk LHM terug in vaatje)
Voorraadtankje leegzuigen met pompje of loshalen en leeggieten. Filter schoonmaken. Vullen met Hydraurincage en één à twee duizend km’s mee rijden. Daarna op dezelfde manier weer LHM afvullen.Heeft bij mij al een paar keer goed geholpen tegen een soms haperende stuurbekrachtiging. Zowel bij de huidige BX als bij eerdere zwevers. Voor je dure reparaties gaat uitvoeren loont het de moeite om eerst dit (=relatief goedkoop) te proberen.
Je vergeet zo de remservo en de achterveer- en remleidingen te spoelen alsmede de remleidingen voor. Daar zit zo weinig doorstroming in dat er drastischer maatregelen noodzakelijk zijn. Daar staat in het Hydrauliek-topic het nodige over.
Hydraurincage is wel een paardenmiddel; beter kun je het eerst proberen met wat vaker LHM verversen.
Ich bin ein Breaker
Heej mooie BX!!!
En voor dat geld!
Ga je je oude BX in onderdelen verkopen?
Ik heb trouwens ook nog wel glaasjes van mistlampen liggen…
Groetjes Martijn
Mijn Fotosessie’s
_____________________________________
Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91
Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94
Totaal aantal Berichten: 582
Geregistreerd: 19-05-2006
- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
hoi martijn!
jij woont een kwartier van mijn woonplaats weg! (wijnjewoude)
ik heb wel intresse in die glaasje!
heb je nog meer?
ik kom graag eens bij je kijken!
update:
zo net weer een uur onder de auto gelegen want er ratele wat!
na lang zoeken zat de stabilisatorstang los!
probleem op gelost!
morgen apk.
duimen dus!
azu 1973
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963
Cx 20re
berlingo
dyane4
Totaal aantal Berichten: 582
Geregistreerd: 19-05-2006
- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
YES in 1 keer door de apk.
morgen even op onderdelen toch en dan zal ik gelijk weer foto;s maken en dan ook plaatsen!
azu 1973
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963
Cx 20re
berlingo
dyane4
Totaal aantal Berichten: 582
Geregistreerd: 19-05-2006
- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Dat LHM vat schoonmaken:
- Auto in de laagste stand
- Motor uit
- Leidingen losmaken
- Vat uitnemen
- Leeggooien
- Schoonmaken en weer vullen met LHM
- Vat terug plaatsen en leidingen aansluiten
- Auto starten, en klaar?
? ops:
Of moet er ook ontlucht worden?
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 582
Geregistreerd: 19-05-2006
- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
het inmiddels al een tijdje geleden dat ik de zwarte bx verkocht heb en ik een xm aangeschaft heb!
maar toch…......... mijn bloedruk stijgt telkens weer als ik een bx zie
azu 1973
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963
Cx 20re
berlingo
dyane4