Olie vragen
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 04 mei 2005 12:08 AM

Ik zat mij af te vragen, wat gebeurt er eigenlijk met je olie naarmate die ouder wordt.

Ik heb ook wel eens verhalen gelezen die vertelden dat een goede olie gemakkelijk 40.000 km of langer mee zou kunnen. Al zou naar mijn idee vervuiling het grootste probleem zijn, helemaal bij benzine motoren.
Maar goed, er wordt je ook aangeraden om ongebruikte olie die een tijd in een stilstaand bolk heeft gezeten te verversen voor je er mee gaat rijden.

Ik ben trouwens niet van plan om hier op te besparen, eens om de 10.000km een dure olie er in gooien zal de gemiddelde kilometerprijs amper opkrikken. Ik ben gewoon benieuwd….

Ook ben ik benieuwd naar de eigenschappen van synthetische olie t.o.v. minerale olie. Zelf heb ik onlangs een (zeer-) dure minerale olie in mij GS gedaan, mede omdat ik van mening ben dat dit het type olie is wat er ook gebruikt werd tijdens de productie van mijn GS.
Hoe zijn de meningen hierover?

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 04 mei 2005 12:13 AM
  [ # 1 ]

was er niet iets met water en oude olie ???? Ergens vaag achter in mijn hoofd is dat wat op komt, maar durf mijn handjes er niet voor op de uitlaat te leggen…

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 04 mei 2005 12:18 AM
  [ # 2 ]

Je krijgt eigenlijk altijd wel wat vocht in je olie, maar als de auto op bedrijfstemperatuur is dan verdampt dat wel weer.

Ik ben vooral benieuwd naar wat er met de viscositeit enzo gebeurt, en of de smerende werking slechter wordt en wat daar vooral de oorzaken van zijn.

Ik kan er op het net erg weinig over vinden.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 04 mei 2005 11:43 AM
  [ # 3 ]

Van het staan krijgt de olie weinig. Wat na een lange tijd gebbeurd is dat de doteringen zich scheiden van de basis. Maar of dat bij synthetische olie ook gebeurt? Gaan idee.
Olie in je wordt inderdaad vuil door roet en slijtage en smeert daardoor slechter. ook verzuurt ie.
Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 04 mei 2005 01:29 PM
  [ # 4 ]
bogaard77 schreef:

Olie in je wordt inderdaad vuil door roet en slijtage en smeert daardoor slechter. ook verzuurt ie.

Dat laatste is ook erg slecht voor je motor, zure olie.

Ik heb de leasebak van een ex-l*l-collega eens voorzien van een zuur additief, het dashbord werd een flikkerende kerstboom van (waarschuwings) lampjes Twisted Evil
Daarna stond de auto min. om de 3 weken in de garage, wegens “vreemde” storingen, daarvoor riep hij ooh het is zo een super!! auto :schater

Profiel  
 
JanwillemTak
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 07-12-2004

- Xantia HDi 12,0 90 pk Break Millésime
- C5 HDi 2.0 Break Exclusive
Gepost: 04 mei 2005 03:59 PM
  [ # 5 ]

Als olie in een afgesloten fles zit, gebeurt er weinig mee. Op zeeschepen wordt olie 25 jaar gebruikt. Er wordt nooit ververst. Is ook een beetje veel. Er gaat zomaar 25.000 l olie in zo’n motor. De olie wordt wel continu gereinigd, regelmatig bijgevuld en gecontroleerd op dopes.
Afgewerkte smeerolie wordt (oa. in Lelystad) ontdaan van dopes, gereinigd en weer opnieuw gebruikt.
Een simpel trucje om te zien of olie nog goed is, is om een druppel op een koffiefilter te laten vallen. Die moet dan mooi egaal uitlopen. Het vuil wordt dan goed door de dopes vastgehouden.
Olie en ook brandstof hebben wel te lijden onder bacteriele werking. Dat gebeurt als olie in een motor zit die weinig wordt gebruikt. Op zeiljachten komt dit nogal eens voor.
Hele dure olien gebruiken is meestal niet nodig. Er wordt een API SF… classificatie in het instructieboekje genoemd en als olie daaraan voldoet is het goed.
Regelmatig verversen is bij een Diesel wel noodzakelijk. Die produceert veel meer vuil dan een benzinemotor of een motor op LPG.
Als je veel rijdt, kun je bij de laatsten rustig de verversing tussen de grote beurten overslaan.
Belangrijk is, dat olie afentoe goed heet wordt. Dan verdampt het water en blijft de olie droog, waardoor bacteriele werking geen kans krijgt.
Als je de motor flink wilt belasten (caravan, etc.) moet de olie eerst op temperatuur zijn. De smering is nooit echt een probleem wel de koeling. Een onderschatte functie van de olie is de koeling van zuigers, turbo en lagers. Die werkt pas goed als de olie >80°C is. Op werktemperatuur kan olie zonder problemen 120°C worden.
Het was een lang verhaal, maar ik hoop dat het wat verduidelijkt.

Watersport / zeezeilen /energietechniek

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook