beste mensen, gister heb ik mijn eerste citroen aan geschaft; een BX 14 E S6. maar tijdens mijn terugrit bemerkte ik dat over een afstand van 100 km mijn halve tank leeg was geraakt.
thuis gekomen gekeken naar lekke benzine tank, kapotte slangetjes e.d. en nix gevonden.
toen ik naar de carburateur keek, en wat frummelde aan de handchoke, gas zag ik dat er aan de bestuurderskant van de carb. wat benzine eruit drupte, (er zit gelof ik een pompje o.i.d. voor het extra toevoer benzine tijdens het optrekken) en bij dat stel schroefplaatje lekt hij benzine.
bekend probleem? (ik heb inmiddels een vraagbaak besteld…)
alvast bedankt voor het lezen,
jeroen
Re: lekke carburateur
sjeroens schreef:
bekend probleem? (ik heb inmiddels een vraagbaak besteld…)
Volgens mij zie je door dit euvel veel type 1 BXen op de sloop staan die aan de voorkant zijn uitgebrandt
Ik weet hiervoor geen oplossing (Diesel en injectiemotor) maar pas er aub goed mee op!!!!
Serge.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
In dat stel schoefdekseltje zit een membraan en dat is nu gescheurd…..
Vervangen is de enige remedie!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
heb inmiddels de carburateur er af gehaald en de membraamjes bekeken maar die zijn nog heel. Bij het nader bekijken komt de benzine waarschijnlijk langs de as (aan de bijrijderskant bedieninggaspedaal/ aan de bestuurderskant van de carburateur een heveling naar een membraaampompje) aan de bestuurderskant naar buiten druppelen.
zit er op dat asje een afdichtingsring wat versleten kan zijn of is het een conische afdichting wat versleten is?
en weet iemand wat een nieuwe carburateur kost
jeroen
sjeroens schreef:heb inmiddels de carburateur er af gehaald en de membraamjes bekeken maar die zijn nog heel. Bij het nader bekijken komt de benzine waarschijnlijk langs de as (aan de bijrijderskant bedieninggaspedaal/ aan de bestuurderskant van de carburateur een heveling naar een membraaampompje) aan de bestuurderskant naar buiten druppelen.
zit er op dat asje een afdichtingsring wat versleten kan zijn of is het een conische afdichting wat versleten is?
en weet iemand wat een nieuwe carburateur kost
jeroen
Uitgesleten gasklepas denk ik. Of dat iets met je verbruik te maken heeft weet ik niet; als de motor loopt is er meestal wel voldoende vacuum om de lekkende benzine op te zuigen.
Een nieuwe carb kost behoorlijk wat centjes; ik zou eens op de sloop kijken.
Ich bin ein Breaker
ik heb hetzelfde probleem, lekt idd bij het asje. Mijn verbruik is ook behoorlijk hoog maar het lijkt me enorm stug dat het daardoor komt.
BX-loos
Martijnus schreef:ik heb hetzelfde probleem, lekt idd bij het asje. Mijn verbruik is ook behoorlijk hoog maar het lijkt me enorm stug dat het daardoor komt.
Dat gaat pas spelen als je valse lucht aanzuigt door de as. Maar dat hoor je dan wel fluiten/gieren/sissen/...
Je zou kunnen proberen dát met vloeibare pakking te dichten, om te kijken of het het verbruik beinvloed. Maar de volgende actie moet dan wel het vervangen van de carb zijn want da’s natuurlijk maar een hulpmiddel, geen oplossing. En als er prut naarbinnen gezogen wordt legt de carb ook het loodje, dus wel goed laten drogen en zeker weten dat de as vrijloopt etc.
Ich bin ein Breaker
om valse lucht te constateren is het spuiten met een bus haarlak , remmenreiniger, en zelfs met kruipolie ,al voldoende .
gaan de toeren stationair omhoog, en je hebt een vacuum lek.
ik denk vermoed en zou het bijna zeker weten, dat het hier een geval van vlotterniveau beteft.
mischien in combinatie van een lekke pakking tussen de carb en het deksel.
lekken op de vlinderas komt namelijk absoluut super zelden voor.
en als dat zo zou zijn ,dan liep die auto nauwelijks fatsoenlijk, laat staan starten en stationairloop.
demonteer het deksel, en leg die op zijn kop met de vlotters naar boven.
meet tussen de pakking en het hart van de vlotter de hoogte in milimeters.
ik heb diverse maten in mn koppie, maar ik ken jou type carb zo niet, solex weber enz enz..
maar ik dacht 21 mm(gokje)
los van die maat zou je de vlotters vlak moeten zien liggen .
dwz, het alu frame waaraan je vlotters hangen zou vlak moeten liggen ten opzichte van de pakking.
die pakking moet natuurlijk wel vlak op de rug van de deksel liggen.
sterkte ,en post maar weer als je weet welk type carb je erop hebt zitten.
groetjes van kreazyV8wuppo.
ik heb een 150 geloof ik…solex dus…32-34…zoiets.
Maten staan in mn haynes. Heb de carb opengehad trouwens…maar met mn stomme kop de boel niet gecontroleerd.
Mocht sjeroens erachter komen dat dat het probleem is…laat het aub weten dan ga ik er eens goed naar kijken bij mij.
BX-loos
sjeroens schreef:heb inmiddels de carburateur er af gehaald en de membraamjes bekeken maar die zijn nog heel. Bij het nader bekijken komt de benzine waarschijnlijk langs de as (aan de bijrijderskant bedieninggaspedaal/ aan de bestuurderskant van de carburateur een heveling naar een membraaampompje) aan de bestuurderskant naar buiten druppelen.
zit er op dat asje een afdichtingsring wat versleten kan zijn of is het een conische afdichting wat versleten is?
en weet iemand wat een nieuwe carburateur kost
jeroen
een nieuwe carb van weber kost grofweg zo’n 800 euri.
in 90 % van alle gevallen kan je je oude carb repareren.
maar voor je grof geld uit gaat geven probeer het volgende eens.
deksel demonteren.
vlotterniveau afstellen.
carb reinigen.
starten en zorgen dat de chokevlinder voledig vertikaal staat.
stationair op de gasaanslagafstellen.
met de co2 schroef het toerental zo bijregelen dat je een mooi zuiver klinkende sound hebt.
eventueel op de gasaanslag het toerental bijregelen naar +/- 900 tot 950 rpm.
.enne,, voor je dat alles doet zeker weten dat je ontsteking zuiver op tijd staat, en de vacuum en centrifugaal vervroeging werkt.
groetjes ,van Wupke.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
op zich idiaal.
maar het is een zwaar verbruik op je portomonee
greets van wupke:die zoiets wel oke vind, maar je moet er wel de poen voor hebben.
1500 euro voor een dagje dynotesten mag je wel incalculeren.
bij werkt de centrifugaalvervroeging dus niet goed denk ik. 1 veertje is opgerekt, dus de vervroeging werkt volledig op dat ene andere veertje. Kan nooit perfect meer werken dus.
Zijn die veertjes trouwens te krijgen?
BX-loos
dit is normaal.
1e veer bij lage toeren, naarmaten het toerental oploopt gaat hij verder in de 2e stage met dat 2e (losse) veertje.
greets van kreazyV8:
ps:: ik doelde eigenlijk op de centrifugaal gewichten, de balans daarvan is gelagerd op plastic busjes, die zijn vaak kaduuk.
die zagen er nog goed uit.
Hmm…blij dat dit zo hoort…had ik niet verwacht maar het is idd wel logisch als ik er zo over nadenk. Had al bijna een nieuwe verdeler gekocht ops:
BX-loos
vergeet niet een beetje hitte bestendig vet te gebruiken bij die centrifugaalgewichtjes,,,
mvgr wupke