3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
GTI klokkenspel overzetten
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 15 april 2005 02:41 PM
  [ # 31 ]

@ malle pietje: Er stond een tijdje een goede beschrijving van het inbouwen van extra dashboardmeters en het plaatsen en aansluiten van de betreffende sensoren op de website van IJsbrant Smit. jammer dat ik het momenteel niet kan vinden, misschien jij wel…

In ieder geval moet het allemaal niet al te lastig zijn: de sensor van de koelvl.temp.meter komt in plaats van de schakelaar die het gele lampje van de temp. op het dashboard aanstuurt, de oliedruksensor kan vlak boven de oliedrukschakelaar voorop het motorblok worden ingeschroefd (is overigens bij diesels geen aansluiting voor!), en de olietemp.sensor kan in de carterpan worden geschroefd. Dit laatste punt moet je gewoon even bekijken als de auto een keertje op een brug staat, het kan per BX verschillen. Als de carterplug naar achteren uitsteekt i.p.v naar onderen kun je nl. de olietemp.sensor gewoon in de plaats van de carterplug inschroeven. En misschien heb je zelfs wel gewoon een extra gat boven je carterplug waar die sensor zo in kan.
Maar als de carterplug naar onderen wijst is het inderdaad verstandiger om deze meter maar niet te gebruiken, want die sensor is dan wel heel erg kwetsbaar…...

Voor de olietemp.- en de oliedruksensor moet je overigens nog wel een signaaldraadje trekken, voor de koelvloeistofsensor kun je de bestaande bedrading gebruiken die nu wordt gebruikt voor de lampjes.

Hopelijk kun je hier wat mee, en ik denk dat je met wat Googelen nog wel meer info kan vinden. Succes!!  Wink

Profiel  
 
gti_styling84
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1352
Geregistreerd: 13-09-2004

Gepost: 15 april 2005 02:47 PM
  [ # 32 ]

Mark, je hebt een PB Wink

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 15 april 2005 04:01 PM
  [ # 33 ]

voor geinteresseerden: ik heb hier een simpele beschrijving neergeplant voor hoe je ‘t zaakje ontleedt.
‘t blijft er overigens niet lang staan (dus als je et wil hebbe mot je et effe saven).

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 21 april 2005 01:25 PM
  [ # 34 ]

nou, het dashboard is voergezet, en alles doet het….nou niet helemaal, alleen de olietemperatuurmeter niet. Vermoedelijk heb ik er een verkeerde sensor in gedraaid, want hij slaat bij het aanzetten van het contact direct vol uit, bij koude en warme motor. Vermoedelijk zat er al een temperatuursensor in, en heb ik er nu een schakelaar ingedraaid.
Verder is het even wennen wat de drukmeter aangeeft, heb geen idee wat normale waarden zijn en moet nu de koelvloeitstof nog fatsoenlijk ontlucht worden. Dat laatste is overigens wel een lastig klusje, normaal gesproken draai je simpel de juiste nippels los en klaar ben je, maar dat is dus hier weer niet zo.

Vandaar ook de volgende vraag, als de moderators dat goed vinden:

wie heeft enig idee waar de ontluchtingsnippel zit van de TRi, behalve die rechts boven de 4e bougie, en die rechts op de radiator? Er zit ergens nog 1 op het blok, en die moet ik wel echt open hebben!

Ook zit er nog ergens een op de verwarmingsbuis maar ook die is onvindbaar…..

En dan nog een aantal tips:
Het ombouwen van een dashboard is eigenlijk veel simpeler dan het lijkt!
De handleiding van Ijsbrant Smitt, die eerder al met een linkje werd genoemd is uitermate duidelijk en praktisch als leidraad!
En wat het helemaal simpel maakt: zorg dat je minimaal een TRi hebt want daar zitten alle gaten en een paar sensoren gewoon al in Laughing  Laughing

Tis wel een lastig werkje om de koelvloeitstofsensor op zijn plek te krijgen, en al je koelvloeistof loopt er dus uit, verder de olietemperatuursensor is vervelend, want dat kost je al je olie, en bovendien moet je een paar snoeren hebben om de boel te verbinden.

Wat heb je nodig voor de operatie:

* doppensetje en verlengstukken
* schroevendraaierset
* verlengsnoer
* soldeerbout
* krimpkousjes
* striptang
* (liefst) minstens 4 meter hittebestendige elektriciteitskabel
* het gti klokkenspel zelf
* carterpansleutel
* 5 liter motorolie
* minimaal 2 liter koelvloeitstof
* schone doeken
* een goed hart
* stekkerblokje van achterop het dashboard van een sloper
* alle sensoren die je nodig hebt, oliedruk, olietemp, KV temp
* 2 pakjes marlborro
* 2 liter koffie
* een flink bruin brood
* een charmante aangeefster
* oprijblokjes/assteunen
* heel veel vrije tijd.

Daarmee moet het lukken! En voor vragen mogen er uiteraard best mailjes gestuurd worden!

Groeten!

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 21 april 2005 01:57 PM
  [ # 35 ]

Geweldig, je bent er dus uitgekomen! Mazzel dat je die olietemp.sensor/-schakelaar zo kwijt kan in je carterpan. Het kan gelukkig ook wel eens meezitten…  Je bent nu dus de trotse bezitter van een heuse BX 16 GTI!!  Mr. Green  Mr. Green

Profiel  
 
gti_styling84
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1352
Geregistreerd: 13-09-2004

Gepost: 21 april 2005 02:00 PM
  [ # 36 ]
winnetou schreef:

Geweldig, je bent er dus uitgekomen! Mazzel dat je die olietemp.sensor/-schakelaar zo kwijt kan in je carterpan. Het kan gelukkig ook wel eens meezitten…  Je bent nu dus de trotse bezitter van een heuse BX 16 GTI!! Mr. Green  Mr. Green

Neutral Nou een GTI dash betekend nog geen GTI, want motorisch is er niks aan gedaan….  Razz

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 21 april 2005 02:05 PM
  [ # 37 ]

Nou, het enige verschil tussen een 16 TRI met 105 pk en een 19 GTI met 125 pk is de motorinhoud, uiterlijkheden niet meegerekend. Ook de 16 TRI is voorzien van een Bosch LE3 jetronic multipoint injectie, en ik geloof zelfs dat de Peugeot 205 1.6 GTI van deze motor is voorzien. Dus de titel 16 GTI zou in dit verband best mogen (maar het was natuurlijk bedoeld als geintje!!).  Wink

Profiel  
 
gti_styling84
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1352
Geregistreerd: 13-09-2004

Gepost: 21 april 2005 02:06 PM
  [ # 38 ]

hehe snap ik Laughing

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 21 april 2005 04:50 PM
  [ # 39 ]

schijnt inderdaad dat ik dezelfde motor heb als de 205 1.6 GTI, maar daar heb ik zelf nooit naar gekeken…

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 04 mei 2005 04:54 PM
  [ # 40 ]

Ben er nu zelf ook maar eens mee aan de slag gegaan, maar zit nu met een (klein) probleempje: waar kan ik de draden het beste doorheen laten lopen? De draden voor de olietemp.- en oliedrukmeter wel te verstaan. Weliswaar heb ik nog geen oliedruksensor, maar kan tzt nog wel wat aan gedaan worden. Ik zie wel de dikke kabelboom vanuit het interieur de motorruimte in gaan, maar daar krijg ik zo te zien die 2 draadjes niet langs gepield. Iemand hier nog een mooie nette oplossing voor?  Confused

Ombouwen van het klokkenspel was trouwens wel een priegelwerk zeg! Maar het zit er nu in, en het ziet er nu lekker gevuld uit, zoals het hoort.  :6

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 05 mei 2005 05:58 PM
  [ # 41 ]

ik heb toen ik mijn alarm inbouwde het gat waar dekilometerkabel doorheen gaat gebruikt. Het rubber dat daar zit kan je met een schroevendraaier een beetje loswrikken zodat je met een oude antenne of een kabeltrekker nieuwe snoeren kan leggen.
Trouwens, als je het echt mooi wilt doen, boor dan een nieuw dat en haal van de sloop een schutboord rubber. Je boort dan het gaat in de diameter van het rubber, maakt in het rubber een gat waar de draden doorheen kunnen en dan druk je het rubber op zn plaats.
Ook nog een tip, als je toch op de sloop bent, neem dan direct van die kabelgeleiders mee, die rubberen slangen met ribbels waar alle kabels doorheen lopen, bijvoorbeeld die van de kabels van de radiatorfan.
Als je die hebt, kan je daar de draden van je sensoren weer doorheen trekken, en dan zie je ze niet meer lopen!

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 06 mei 2005 02:20 AM
  [ # 42 ]
malle pietje schreef:

ik heb toen ik mijn alarm inbouwde het gat waar dekilometerkabel doorheen gaat gebruikt. Het rubber dat daar zit kan je met een schroevendraaier een beetje loswrikken zodat je met een oude antenne of een kabeltrekker nieuwe snoeren kan leggen.
Trouwens, als je het echt mooi wilt doen, boor dan een nieuw dat en haal van de sloop een schutboord rubber. Je boort dan het gaat in de diameter van het rubber, maakt in het rubber een gat waar de draden doorheen kunnen en dan druk je het rubber op zn plaats.
Ook nog een tip, als je toch op de sloop bent, neem dan direct van die kabelgeleiders mee, die rubberen slangen met ribbels waar alle kabels doorheen lopen, bijvoorbeeld die van de kabels van de radiatorfan.
Als je die hebt, kan je daar de draden van je sensoren weer doorheen trekken, en dan zie je ze niet meer lopen!

Volgens mij is dat onnodig, er zitten nog voorbereide en ongebruikte gaten in het schutbord, o.a. in het rubber van de kmtellerkabel zit nog een 2e opening.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 06 mei 2005 03:48 PM
  [ # 43 ]

Aha, dan ga ik eens lekker verder zoeken, kan ik gelijk ook een draadje trekken voor de oliedrukmeter, dan ligt dat alvast klaar. En misschien moet ik die schakelaar van de niet ingebouwde mistlampen ook maar eens van bekabeling gaan voorzien.  Mr. Green

De koelvloeistoftemp.meter functioneert trouwens prima!! En ik heb gelijk maar de lampjes van het klokkenspel meegenomen, toch wel fijn dat alles weer brandt.  Very Happy

Profiel  
 
BX-Chique
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 162
Geregistreerd: 14-12-2004

Gepost: 07 mei 2005 01:22 AM
  [ # 44 ]

Nou Winnetou, als je dan toch druk bezig bent, kun je ook bij mij wel even een paar draadjes trekken, ik kom er maar niet aan toe. Gelukkig komen we allebei uit Leiden, dus dat scheelt weer een paar kilometers Smile

BX Chic, DB-NZ-70, 163.900 km. ORGA 5353.
ZX Reflex, FF-DD-45, 46.680 km. ORGA 5484.
BX Cannes, ZK-94-DY, 140.000 in ruste.

Vertaling Chic: chic, goede smaak, elegantie, piekfijn, tof.

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 07 mei 2005 01:26 AM
  [ # 45 ]
BX-Chique schreef:

Nou Winnetou, als je dan toch druk bezig bent, kun je ook bij mij wel even een paar draadjes trekken, ik kom er maar niet aan toe. Gelukkig komen we allebei uit Leiden, dus dat scheelt weer een paar kilometers Smile

ohh, kabeltjes trekken is geen probleem.. gewoon vaseline erop smeren, en je douwt ze zo door dat rubber heen.

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
 
3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook