Mijn startmotor (BX 16 1987 aut.) produceert enkel nog een ratelend geluid, maar starten, ho maar! Helpt hier de bekende tik met een hamertje nog en zo ja, waar zit die startmotor, ik heb me rot gezocht? Als ik hem naar de garage breng, kan ik dan proberen hem te starten als ik hem even aan laat slepen, of is dat bij de automaat onmogelijk? Hij is al aardig ingezakt, kan een kilometer of 7 slepen dan kwaad?
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
startmotor is vaak te vinden al je de (dikke) plus-kabel vanaf he accu volgt!
Succes!
Bij onze bx 16 uit 1988 zat de startmotor voor op het blok, tussen het blok en de radiator in zeg maar. (recht onder de olie vul dop)
Het vervangen is niet zo heel veel werk, zorg wel dat je wat aan je handen hebt, want je haalt ze gauw open aan de radiator!
De mep met de hamer werkt hier volgens mij al niet meer, bij mijn ervaring werkt dat alleen als je startmotor helmaal niet reageert. maar je kan het altijd proberen….
Zorg er trouwens eerst voor dat je zeker weet dat de - kabel van het blok naar de carosserie goed vast zit! (dit hebben wij eens met een xantia meegemaakt, klonk toen net alsof de stortmotor kapot was… (de - kabel loopt tussen het blok, en de accu houder, het is een dunne platte gevlochten kabel.)
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Hoe weet je dat ‘t de startmotor is en niet de accu die de geest heeft gegeven?? En een automaat aanslepen moet je niet eens proberen!!!
DOE FF NIKS
slepen mag dus nie, oke 25 mtr ofso maar meer ook nie.
dat starten ligt aan het onderbreken van de selcteur..
dwz in D ofso start ie niet.
trek ff een draad vanaf je accu de pluspool !
zet de auto in de P stand.
contact aan.
raak met die draad FF dat stekkertje aan op de kleinere cilinder op de startmotor.
probleem is de relais die op je bak zit , onvoldoende stroom resulteerd in een slechte relaisschakeling van de startmotor.
deze is dan nog niet kapot dus.
zo FF verbeteringen aanbrengen,, wilde dit ff snel gepost hebben voor er weer een automaat genekt word…
op de bak zit een stekker met 3 of 4 draden.
dat is de onderbreker voor de startmotor.
daar moet je dus ff de contacten reinigen… dit wil vaak al helpen, echter is het tijdelijk.
je moet dus daarna FF naar de garage om het te repareren.
noodstart kan altijd, middels het draadje vanaf de accu naar dat kleine stekkertje op de solonoid van de startmotor..
je kan ook met een kleine schroevendraaier even contact maken tussen die dikke kabel en het kleine steekstekkertje op de startmotor,,,probeer maar ..
ff de 4 stekkertjes op je bak vervangen en de kabel naar de startmotor vervangen,!!!
vragen en of aanvullend mag je me bellen ,,stuur ff een pm dan.
greets van wuppie
Ik heb alle trucs geprobeerd. Zag wel dat bij een van de vier stekkertjes op de bak het lipje in de stekker bleef zitten en in een hoek van 90 graden was gebogen. Het maakt dus wel contact met de stekker, maar ik weet niet of dit zo hoort. Kabel van pluspool accu naar kleine lipje op startmotor vonkt leuk, ik hoorde ook twee keer het relais schakelen, maar voor de rest gebeurde niets. Merkte trouwens wel dat de 2 jaar oude accu door alle geklooi aardig leeg begon te raken en heb die nu maar even aan een lader gehangen. Probeer ik het morgen nog eens. Anders wordt het toch maar heeeeeel voorzichtigjes naar de garage slepen. Maar met op sleep proberen te starten help ik dus de automaat naar de filistijnen?
In elk geval bedankt voor de tips.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
je sloopt ook met slepen de bak,,
je woond in eindhoven, klopt dit?
zo ja stuur even een PM, dan geef ik je mijn 06 nummer en zal ik als je wilt even komen helpen .
ik woon niet zo ver bij je vandaan namelijk.
mvg kreazyV8
een auto slepen is eigenlijk nooit goed. De bak krijgt dan geen smering, omdat de prise-as niet meedraait. Maar met een automaat is het helemaal uitkijken geblazen. Die draai je echt in de soep, ook als je met 10 km/h sleept!!
Test
probleem opgelost.
zowel de accu was plat alsook de startmotor defect.
sleutelklusje was een makkie omdat er niet zo’n iedioot akelig groot inlaatluchthuis bovenzat net als bij de GTI’s.
auto tuft weer vrolijk rond, en als het goed is is de carb straks ook weer lekker.
choke wilde er niet goed vanaf.
groejes van kreazyV8:die het euvel in 1 uurtje gefixed had.
Inderdaad, onze wuppo had het snel gefikst, gaf me ook nog wat adviezen, maar door alle gedoe vooraf blijkt dus ook nog de startschakelaar op de automaat naar de kl.. te zijn. Toen ik hem van alle corrosie wilde ontdoen, bleek een van de lipjes afgebroken. Kreng kost €108 nieuw, zelfs de monteur bij de Citroendealer vond dit belachelijlk, dus ga ik toch maar even op de sloop kijken. Voorlopig start ik even met een direct lijntje van de accu naar de startmotor. Staat lullig voor de buitenwereld, maar het werkt wel. Ik was altijd een overtuigd roerder in versnellingsbakken, raakte toch wel van de voordelen van een automaat overtuigd, maar dit is toch weer een vervelend puntje ervan. Vooral dat je hem absoluut niet mag slepen, is erg lastig.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
als je nou ff een kort draadje pakt en je knijpt daar even 2 mannetjes aan (amp stekkers) en die zet je even de tussen kabels, dan bypass je de schakelaar.
enigste waar je dan op moet letten, dat je NIET start als de automaat in D ofso staat, want dan kon je wel eens naar Apeldoorn moeten bellen.
groetjes van wupke.
ik zal FF informeren naar zo’n schakelaar, die benne nie zo duur meen ik..hihi contacten he..
bel deze maar, die zal je wellicht een goedkopere schakelaar kunnen leveren.
mvgr van wupke.
Boon Revisietechniek Kennedystraat 9 6631 AM Horssen tel.: 0487-542470
Ik ben nogal verstrooid, dus dat lijkt me linke soep. Ik stond bij de Citroendealer, sloot kabeltje aan, verrekte te starten. Ik dacht: hij is verzopen. Andere bougies erin, nog niks. Tot ik me afvroeg of ik het contact wel had aangezet. Nee dus. Ik heb daar dus tien minuten voor joker gestaan voor ik wegreed. Je snapt dus wel dat ik mezelf niet helemaal vertrouw met een auto die ook in D of R start. Dat wordt dan echt Apeldoorn.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Naar Van Gompel hier in Eindhoven geweest, startschakelaar van een automatische bak afgehaald, kostte slechts 10 Euro. Alle vier de lipjes zater er goed op, dus gemonteerd. En verdomme nog niks. Zou het aan het contactslot kunnen liggen? Ik heb er eerst eigenlijk nooit zo op gelet, maar als ik het slot doordraai naar starten dan gaan alle controlelampjes uit, hoort dat zo?
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé