Citrofilie zit in m’n vaten, vrees ik. Na Visa, BX, ZX, Acadyane en nog steeds een 2CV overweeg ik nu een GSA te kopen. Een Pallas uit ‘81 met een 1130 motor en C-Matic. Niet helemaal origineel (o.a. overgespoten) maar ik ben dan ook geen purist. Hij staat op Marktplaats (advertentienr 192531126, kenteken GZ-63-PX). Kent iemand deze auto?
Heb hier al veel tips gevonden. maar zou graag toch nog wat advies krijgen over zo’n (voor mij onbekende) C-Matic: hoe controleer je of die nog in orde is? Zijn er specifieke zaken waar je op moet letten?
Graag (ook algemene) tips, aanwijzingen, suggesties! Dank alvast.
Marc
ooit: Acadyane, Visa, ZX, BX 16 ‘92, 2CV6 ‘81, GS/A Pallas ‘81, XM 2.0 CT Turbo ‘94, XM 2.0i 16V SX ‘95, Saxo 1.1 SX ‘97, BX 14 RE ‘86, Ami 8 Break ‘75, AX 1.1 Spot ‘95, Xantia 1.8 16V ‘00, Saxo 1.1 ‘00
heden: 2CV6 ‘83, Xantia 1.8 16V ‘98, C3 ‘15
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Deze auto van Citroville in Borculo geweest.
Ik heb hem eens gezien , viel mij toen enorm tegen qua roest.
De C-Matic moet soepel schakelen , verder lekt ie graag olie.
En jammer dat ie niet orgineel is natuurlijk. Een 1130 is al niet snel en met een C-Matic erachter al helemaal niet vanwege de slip in de bak die een handbak niet heeft.
Ben je opzoek naar een GSA of mag het ook een GS C-Matic zijn.
Dank voor je snelle reactie!
Eigenlijk maakt het me niet zoveel uit, GS of GSA. Lees en hoor verschillende berichten over de kwaliteit en betrouwbaarheid van beide.
Voornaamste uitgangspunt is nu vooral m’n beperkte budget…
Je schrijft dat ie nogal roestig was destijds. Weet je ook waar/hoe? Uit de beschrijving begrijp ik dat ie een complete antiroestbehandeling heeft gehad. Maar dat heeft natuurlijk weinig zin als de roest niet eerst is weggehaald.
Overigens hebben al m’n Citroens in meer of mindere mate met roest te maken gehad. Meestal viel dat redelijk bij te werken - ook omdat ik dus geen purist ben en vooral bijzonder en comfortabel (en goedkoop) wil rijden.
ooit: Acadyane, Visa, ZX, BX 16 ‘92, 2CV6 ‘81, GS/A Pallas ‘81, XM 2.0 CT Turbo ‘94, XM 2.0i 16V SX ‘95, Saxo 1.1 SX ‘97, BX 14 RE ‘86, Ami 8 Break ‘75, AX 1.1 Spot ‘95, Xantia 1.8 16V ‘00, Saxo 1.1 ‘00
heden: 2CV6 ‘83, Xantia 1.8 16V ‘98, C3 ‘15
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Tja , hetis een tijdje geleden dat ik hem gezien had maar ik en diegene die bij mij was vonden hem een beetje verslonst , vergeten ,
weg gekwijnt.
Hoe die nu is weet ik zo niet , moet je gaan kijken.
Ik weet wel hoe het met deze is , die staat bij mij in de schuur te wachten op een nieuw baasje:
Tja, die is mooier. Fantastische kleur ook.
Maarre… daar moet nog een & ander aan gebeuren, lees ik. En ik heb m’n handen al vol aan het rijdend (en roestvrij) houden van m’n Eend. Te weinig tijd en te veel wensen. Maar dat is ook jouw probleem, begrijp ik.
Ik ga toch maar eens bij die zwarte kijken. Was ie trouwens ook al zwart toen jullie hem zagen? Op kenteken was/is ie nog groen namelijk.
ooit: Acadyane, Visa, ZX, BX 16 ‘92, 2CV6 ‘81, GS/A Pallas ‘81, XM 2.0 CT Turbo ‘94, XM 2.0i 16V SX ‘95, Saxo 1.1 SX ‘97, BX 14 RE ‘86, Ami 8 Break ‘75, AX 1.1 Spot ‘95, Xantia 1.8 16V ‘00, Saxo 1.1 ‘00
heden: 2CV6 ‘83, Xantia 1.8 16V ‘98, C3 ‘15
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
ZKH Dinges van Oranjes schreef:Tja, die is mooier. Fantastische kleur ook.
Maarre… daar moet nog een & ander aan gebeuren, lees ik. En ik heb m’n handen al vol aan het rijdend (en roestvrij) houden van m’n Eend. Te weinig tijd en te veel wensen. Maar dat is ook jouw probleem, begrijp ik.
Ik ga toch maar eens bij die zwarte kijken. Was ie trouwens ook al zwart toen jullie hem zagen? Op kenteken was/is ie nog groen namelijk.
Er hoeft helemaal niet zo gek veel aangedaan worden hoor. Alleen een grote beurt voor de techniek , hoeft niet in 1 keer , kan in stappen gedaan worden.
En ja , tijd gebrek heb ik ook. Is niet vreemd met deze hobby. teveel projecten en te weinig tijd.
Ja , die GSA is al een hele tijd zwart.
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Wat ik begrepen had van de huidige eigenaar van de GSA is dat de auto toen hij hem kocht al een hele poos bij Citroville heeft gestaan. Toen ik de GSA heb gezien, dat was de zelfde dag als citro-power, hadden ze de auto pas gekocht. Toen stond de achterkant te hoog en kwam er een blauwe walm uit de uitlaat toen de motor werd gestart. Nou zegt dat niet zo heel veel natuurlijk maar het kan ook anders. En volgens mij was alleen de buitenkant van de auto gespoten, de binnenkanten van de deuren waren nog groen.
@ citro-power: hoezo is een 1129 niet snel trouwens? Ik vind de mijne toch best nog snel (als ie op temperatuur is).
My other car is a broomstick.
Leve het internet (en dit forum)!
Uit zijn berichten nota bene hier begrijp ik dat de huidige eigenaar afgelopen jaar flink bezig is geweest met o.a. de motor en bak.
Ik zag op de foto’s ook dat de binnenkant niet was gespoten - vind ik niet zo’n ramp. Vind dat zwart uberhaupt niet erg mooi, maar kan hem zelf natuurlijk altijd nog overspuiten of -rollen.
Ik ga vanmiddag eerst maar eens kritisch kijken en rijden.
Wat prestaties betreft: ik vind m’n Eend soms al snel… Wat kan ik van deze GSA verwachten? Topsnelheid? Verbruik?
ooit: Acadyane, Visa, ZX, BX 16 ‘92, 2CV6 ‘81, GS/A Pallas ‘81, XM 2.0 CT Turbo ‘94, XM 2.0i 16V SX ‘95, Saxo 1.1 SX ‘97, BX 14 RE ‘86, Ami 8 Break ‘75, AX 1.1 Spot ‘95, Xantia 1.8 16V ‘00, Saxo 1.1 ‘00
heden: 2CV6 ‘83, Xantia 1.8 16V ‘98, C3 ‘15
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Wat ik weet van deze auto (als trouwe klant van Citroville), is dat de auto er zeker 2 jaar te koop gestaan heeft (2000 euro vraagprijs als ik me niet vergis) en misschien idd wel een jaar geleden achterop het terrein was geschoven om weg te kwijnen, daarna ben ik `m uit het oog verloren.
Van een afstand zag de auto er wel aardig uit, maar misschien zou je Citroville eens kunnen bellen, daar zij de auto niet meer hoeven te verkopen hoeven ze ook niets verbloemen (niet dat ik verwacht dat ze dat zouden doen, maar toch).
Veel succes ermee!
ps, als het een optie is, in Frankrijk staan er een hoop gs-en gsa-en te koop voor niet teveel geld…
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Met mijn 1129 blokje zou ik bijna 150 kunnen redden maar nooit geprobeert en 1:14/15 is haalbaar. Ik heb alleen geen C-matic. Die zal denk ik wat meer toeren moeten draaien en zal meer verbruiken. Ik heb geen idee hoeveel maar ik gok op een max van 1:10? Het verbruik is o.a. erg afhankelijk van het weer en je rechtervoet.
Hij had het er inderdaad over om de GSA eens goed na te kijken en er lekker mee bezig te gaan. Ben benieuwd wat je er van vind. Laat het ons wel weten he?
My other car is a broomstick.
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
mathijs schreef:Met mijn 1129 blokje zou ik bijna 150 kunnen redden maar nooit geprobeert en 1:14/15 is haalbaar. Ik heb alleen geen C-matic. Die zal denk ik wat meer toeren moeten draaien en zal meer verbruiken. Ik heb geen idee hoeveel maar ik gok op een max van 1:10? Het verbruik is o.a. erg afhankelijk van het weer en je rechtervoet.
Hij had het er inderdaad over om de GSA eens goed na te kijken en er lekker mee bezig te gaan. Ben benieuwd wat je er van vind. Laat het ons wel weten he?
Ik kon in de zomer 1 op 12 halen met de C-Matic. 1 op 10 is wel een aardig gemiddelde ja.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
mathijs schreef:
@ citro-power: hoezo is een 1129 niet snel trouwens? Ik vind de mijne toch best nog snel (als ie op temperatuur is).
In samenwerking met een C-Matic is ie echt niet snel. Met handbak gaat het wel.
ach , eigenlijk is geen enkele GS/A snel
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
My other car is a broomstick.
Nou, wezen kijken & rijden. En overtuigd.
Ik heb een GSA!
Hij heeft inderdaad een tijd bij Citroville gestaan en is toen gekocht door… een monteur van Citroville. Die heeft hem grotendeels opgeknapt.
Hij is lelijk zwart overgespoten ooit (kwast of spuit ik volgend jaar wel een keertje over) maar de techniek lijkt helemaal in orde. Dus ik heb de gok genomen en rijd vanaf maandag C-matisch! En zal hier dan zeker vaker om wijze raad vragen.
Nou nog even een parkeerplaatsje creeeren. Iemand interesse in een donkerblauwe Volvo 240 Polar…?
ooit: Acadyane, Visa, ZX, BX 16 ‘92, 2CV6 ‘81, GS/A Pallas ‘81, XM 2.0 CT Turbo ‘94, XM 2.0i 16V SX ‘95, Saxo 1.1 SX ‘97, BX 14 RE ‘86, Ami 8 Break ‘75, AX 1.1 Spot ‘95, Xantia 1.8 16V ‘00, Saxo 1.1 ‘00
heden: 2CV6 ‘83, Xantia 1.8 16V ‘98, C3 ‘15
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Ha leuk, gefeliciteerd.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Ohh , een monteur heeft hem toen gekocht. Daar word ie vaak niet minder van.
Succes ermee , voor de Volvo is wel belangstelling genoeg denk ik.