4 van de 7
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
   
BX als klassieker?
web
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 10-02-2004

Gepost: 14 mei 2004 04:57 AM
  [ # 46 ]
erwt schreef:

Ik denk dat de BX nooit een klassieker wordt. Niet alle auto’s die oud zijn worden bestempeld met de titel klassieker. Ik zelf zie het gewoon als een oerdegelijk karretje die lekker rijd en goedkoop is ook nog. Maar helaas heeft de BX niet een historie zoals de DS of CX. die modellen waren toen ze nieuw waren hun tijd ver voor uit, dat kan je van de BX niet zeggen.

Helaas denk ik dat de BX het nooit redt.

Je zou ook kunnen stellen dat een auto die z’n tijd vooruit is er gewoon langer over doet om klassiek te worden Very Happy
De DS/CX was een markant model, waarvan vooral de DS veel unieke techniek aan boord had. Toch heeft niet elke auto die als klassieker gezien wordt echt unieke techniek aan boord. Neem nou veel oude alfa’s en volvo’s. En als je nu gaat beweren dat dat ook geen klassiekers zijn vind ik dat wel heel snobistisch en eenkennig.

Ook de BX heeft zo z’n unieke trekjes. Neem nou alleen al het vele plastic waar ie zo om geminacht wordt. Of die enorme paravanbak, waar je ongeveer 10 lege LHM flessen in kwijtkan. De extreem efficiente kofferbak. Een design met scherpe hoeken waar je je zowat aan kan snijden heeft verder alleen de XM een beetje. Ook uit jouw post spreekt weer een zekere minachting. Die minachting zorgt dat de BX erg zeldzaam wordt. Zeldzaamheid vind ik nog een belangrijk kenmerk van een klassieker dan iets ongrijpbaars als een “rijke historie”. Een DS die je ook tegenwoordig nog zowat dagelijks ziet rijden, dat vind ik om die reden weer geen klassieker. Gaap, daar heb je d’r weer zo een…

Gerard Maas schreef:

Een BX is een heerlijke auto,ik heb er 4 gehad naar tevredenheid,maar
toen in 1975 ze samen met Peugeot gingen werken was een stuk van hun
eigen zicht op aparte auto’s weg en werd er teveel samen gwerkt.

... waardoor Citroën uberhaupt overleefde. Was dat niet gebeurd dan had Citroën helemaal niet meer bestaan. Ik vind het trouwens moeilijk te geloven dat Citroën motoren zo lang mee gingen?

Gerard Maas schreef:

Om het nog maar niet over de 2 cil te hebben met hun eigen karakter.

Tweecylinders kun je tegenwoordig niet meer verkopen, behalve op motorfietsen.

Marcel

Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…

Profiel  
 
Gerard2cv
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003

- Xantia Turbo Diesel Break
Gepost: 14 mei 2004 11:59 AM
  [ # 47 ]

Ik ben voor de BX spijtig genoeg bang dat al die kunsstof,die vanbinnen
voor die blauwe ruiten zorgt,door de vloeistof die erin zit,steeds zwakker
zal worden en uit elkaar gaat vallen,waardoor zijn leven korter zal zijn
dan bv.een traxion
Die kunsstof bestaat uit grote moleculen.die met een verdunningsvloeistof
spuitbaar gemaakt wordt en die vloeistof verdampt.
Elke BX rijder zal moeten beamen dat zelfs als hij niet rookt,zijn ramen
zeker ‘s zomers als het warm weer is,van die rokerige aanslag op zijn
ruiten krijg.En daar ben ik bang van.Er zit dus een einde aan.Jammer.

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 14 mei 2004 12:33 PM
  [ # 48 ]
web schreef:

... waardoor Citroën uberhaupt overleefde. Was dat niet gebeurd dan had Citroën helemaal niet meer bestaan….
Marcel


Deze opmerking ben ik het helemaal mee eens. De reden dat er zoveel Peugeot techniek in Citroen’s van tegenwoordig zitten is puur economisch. De concurrentie in autoland is tegenwoordig immers moordend? Het valt te prijzen dat Peugeot aan Citroen nog de ruimte geeft voor de doorontwikkeling van haar hydraupneumatische systemen en Citroen als apart merk in de markt probeert te plaatsen. Het enige wat ik jammer vind is dat Citroen momenteel vooral te boek staat als een soort van prijsvechter, hetgeen ik niet echt recht vind doen aan Citroen’s rijke geschiedenis. Confused

Edit by Lelijke Eend: Quote gefixt

Profiel  
 
Gerard2cv
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003

- Xantia Turbo Diesel Break
Gepost: 14 mei 2004 02:09 PM
  [ # 49 ]
winnetou schreef:

dat Peugeot aan Citroën nog de ruimte geeft voor de doorontwikkeling van haar hydraupneumatische systemen en Citroën als apart merk in de markt probeert te plaatsen.

Maar er is van de 4 modellen GS,DS,CX,enSM alleen nog de C5 over en
hoe lang zal dat stand houden.Bij veel mensen heeft het nog steeds die
herrinnering aan die eerste dssen die ook echt niet best waren

Edit by Lelijke Eend: quote gefixt

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 14 mei 2004 04:16 PM
  [ # 50 ]
web schreef:

Je zou ook kunnen stellen dat een auto die z’n tijd vooruit is er gewoon langer over doet om klassiek te worden Very Happy
De DS/CX was een markant model, waarvan vooral de DS veel unieke techniek aan boord had. Toch heeft niet elke auto die als klassieker gezien wordt echt unieke techniek aan boord. Neem nou veel oude alfa’s en volvo’s. En als je nu gaat beweren dat dat ook geen klassiekers zijn vind ik dat wel heel snobistisch en eenkennig.

Ook de BX heeft zo z’n unieke trekjes. Neem nou alleen al het vele plastic waar ie zo om geminacht wordt. Of die enorme paravanbak, waar je ongeveer 10 lege LHM flessen in kwijtkan. De extreem efficiente kofferbak. Een design met scherpe hoeken waar je je zowat aan kan snijden heeft verder alleen de XM een beetje. Ook uit jouw post spreekt weer een zekere minachting.

Die minachting zorgt dat de BX erg zeldzaam wordt.

Zeldzaamheid vind ik nog een belangrijk kenmerk van een klassieker dan iets ongrijpbaars als een “rijke historie”. Een DS die je ook tegenwoordig nog zowat dagelijks ziet rijden, dat vind ik om die reden weer geen klassieker. Gaap, daar heb je d’r weer zo een…

Marcel

(deze klap-smiley even geleend van de *buren* (Xantiaclub)....) Wink

Profiel  
 
Dagobert II
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 301
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 14 mei 2004 05:45 PM
  [ # 51 ]
web schreef:

Tweecylinders kun je tegenwoordig niet meer verkopen, behalve op motorfietsen.

Marcel

SMART-thinking! Wink

Michaël,

Xantia 1.8 X, 1993,ORGA 5996,Opera Rouge, 185.000 km,  http://www.xantiaclub.net lid, kentekenplaathouder,
Er is meer dan Xantia alleen…

Profiel  
 
easternnl
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004

- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Gepost: 14 mei 2004 07:15 PM
  [ # 52 ]
Gerard Maas schreef:
winnetou schreef:

dat Peugeot aan Citroën nog de ruimte geeft voor de doorontwikkeling van haar hydraupneumatische systemen en Citroën als apart merk in de markt probeert te plaatsen.

Maar er is van de 4 modellen GS,DS,CX,enSM alleen nog de C5 over en
hoe lang zal dat stand houden.Bij veel mensen heeft het nog steeds die
herrinnering aan die eerste dssen die ook echt niet best waren

Edit by Lelijke Eend: quote gefixt

Er zijn ook mensen die graag alleen met hydro* vering rijden.

Maar ja, er zijn veel van die heikneuters die denken dat het vaak kapot gaat, slijtage en storingsgevoelig is. Mijn pa heeft 7,5 jaar een bx gehad en nooit echte trammelant. Zelf heb ik er nu ruim een jaar ook 1. Nog nooit gerotzooi gehad, alleen mijn voorraadbol was defect. Die is dan ook vervangen.

Andere auto’s hebben slijtage aan de schokdempers. Dat kost ook geld. Hydro* rijdt lekkerder, kost (naar mijn idee) niet enorm veel. Dus dat wil ik hebben. Het nadeel is dat het nu alleen nog maar in de grote citroens wordt geleverd (c5, en straks c6). Voor de gewone man die een modale auto koopt ( nieuwwaarde ~ 22.000) is er dus eigenlijk geen hydro* geveerde auto meer te koop.

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 15 mei 2004 11:38 PM
  [ # 53 ]

Er zijn ook mensen die graag alleen met hydro* vering rijden.

Ik zie de BX als ideale auto. Niet te zwaar maar wel ruim genoeg, niet teveel elektronica, roest valt mee en genoeg onderdelen zolang het duurt. Dashboard van type 1 is een droom zo mooi. En ik vertik het om iets anders te rijden dan bolletjesvering.

Bij de GS ligt mijn hart, maar die zuipt en roest te hard. Verder vind ik het windgeruis boven de 90 irritant. Motorgeluid is wel weer dikke +, evenals vering. Dashboard geniaal mooi. Het sleutelen is ook niet leuk aan die dingen.

Alles boven BX vind ik te groot en te duur. Een Xantia vind ik veel mooier dan een BX (behalve dat ontzettend fantasieloze dashboard) maar volgens een specialist gaat de Xantia nog sneller uitsterven dan de BX, niet door de mechanica die duidelijk beter is, maar door de elektronica.

DS/CX/XM/SM, prachtige auto’s stuk voor stuk maar ik begin er niet aan.

Dus puur uit een mix van economische redenen, praktisch gebruik en styling vind ik dat de BX een klassieker is onder de bolletjesgeveerde automobielen, en zondermeer een verdomd goede auto.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 16 mei 2004 01:14 AM
  [ # 54 ]

Beste Alcyone…...ik had het zelf geschreven kunnen hebben. Cool

Na 13 jaar BX (diesel) zowel type-1 als 2….Break en Berline….heb ik onlangs 4 maanden mogen *proeven* aan een Xantia-TD (berline).....het is inderdaad (qua lijn/model) een prachtige auto….maar ben het helemaal eens met je opmerking dat alle HP-geveerde Citroën’s(ennen?) boven de BX te zwaar en te duur zijn.

Ook qua zitting (zeker in de turbodiesel) kan er geen enkel model van latere uitvoering aan tippen….redenen genoeg (ook het brandstofgebruik hoort daarbij) om weer terug te keren naar m’n oude liefde.
(ik heb deze week zelfs 1 op 19 gehaald met m’n nieuwe aanwinst…ben zeer benieuwd of de opvolgers van de BX-diesel…..de 1.9 en/of 2.0 HDI’s dus…dat zullen halen.)

Ik schreef maanden geleden al eens op het Xantiaforum….dat Citroën weer eens een model moet ontwerpen van rond de 1000 kg…...met HP-vering…..een kleine middenklasser dus.
Helaas worden de auto’s steeds zwaarder, groter….en stoppen ze er allerlei luxe zaken in, waar ik absoluut niet op zit te wachten.
Stuurbekrachtiging….electr. ramen (voor)....en 2 of 4 Airbags is mooi…..maar daar zou het bij moeten blijven.

En ze maken MIJ niet wijs dat ze dit bij Citroën niet zouden kunnen ontwerpen, zo’n auto. Confused

Profiel  
 
rocco
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2516
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 16 mei 2004 01:28 AM
  [ # 55 ]

Net zoals voor de 2e wereldoorlog Pierre Boulanger zei :
“We moeten een auto ontwikkelen die met een topsnelheid van 50km/u 4 personen kan vervoeren, makkelijk en goedkoop te onderhouden is, zuinig is, en een mand versgelegde eieren over een pasgepolegde akker kan brengen zonder dat er één breekt.”
(dit is de 2cv geworden uiteraard)

moet er nu iemand komen die zegt:
“We moeten een auto ontwikkelen met een topsnelheid van 140km/u,
die 4 personen comfortabel moet kunnen vervoeren, zelfs 5 als het moet, die veilig en zacht geveerd zowel in de stad als op de snelweg kan ingezet worden, en zuinig en vrijwel onderhoudsvrij is.”

Dát zou een moderne Citroën zijn die ik later graag bij mijn wagenpark zou voegen,
een auto zonder overbodige opsmuk.
Aangepast aan de tijd, maar zonder luxe-snufjes zoals elektrische gadgets.
Een echte kale auto, want zelfs een basis Xsara bijvoorbeeld is voor mij geen no-bullshit-auto.

Basismodel moet niet langer betekenen auto met kleine motor,
maar wel auto (Citro) met enkel het noodzakelijke.
wat dat betreft zie ik me genoodzaakt eend te rijden tot ik sterf.
Oh zeg, wat een straf… Smile

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 16 mei 2004 01:37 AM
  [ # 56 ]
rocco schreef:

...........wat dat betreft zie ik me genoodzaakt eend te rijden tot ik sterf.

Oh zeg, wat een straf… Smile

Je hebt er waarschijnlijk geen probleem mee, als ik achter je aan blijf rijden met een BX…...ook tot het graf ? Twisted Evil  Wink

“We moeten een auto ontwikkelen met een topsnelheid van 140km/u,
die 4 personen comfortabel moet kunnen vervoeren, zelfs 5 als het moet, die veilig en zacht geveerd zowel in de stad als op de snelweg kan ingezet worden, en zuinig en vrijwel onderhoudsvrij is.”

Dát zou een moderne Citroën zijn die ik later graag bij mijn wagenpark zou voegen,
een auto zonder overbodige opsmuk.
Aangepast aan de tijd, maar zonder luxe-snufjes zoals elektrische gadgets.
Een echte kale auto, want zelfs een basis Xsara bijvoorbeeld is voor mij geen no-bullshit-auto.

Helemaal mee eens. Cool
(alhoewel het van mij wel ietsje harder mag dan 140.) Smile

Profiel  
 
rocco
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2516
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 16 mei 2004 02:56 AM
  [ # 57 ]

mag sneller,
maar dat vereist dan weer ingewikkelde(re) systemen…

Profiel  
 
bx19gt
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 200
Geregistreerd: 18-01-2004

Gepost: 16 mei 2004 11:44 PM
  [ # 58 ]
Gerard Maas schreef:

Ik ben voor de BX spijtig genoeg bang dat al die kunsstof,die vanbinnen
voor die blauwe ruiten zorgt,door de vloeistof die erin zit,steeds zwakker
zal worden en uit elkaar gaat vallen,waardoor zijn leven korter zal zijn
dan bv.een traxion
Die kunsstof bestaat uit grote moleculen.die met een verdunningsvloeistof
spuitbaar gemaakt wordt en die vloeistof verdampt.
Elke BX rijder zal moeten beamen dat zelfs als hij niet rookt,zijn ramen
zeker ‘s zomers als het warm weer is,van die rokerige aanslag op zijn
ruiten krijg.En daar ben ik bang van.Er zit dus een einde aan.Jammer.


Hoi Gerard,

Met alle respect, ik vind dat je het absoluut niet zo kunt stellen. Ik bezit 3 BX’en van het eerste type, en ben van mening dat deze auto’s nog wel enkele decennia door kunnen leven, mits goed onderhouden, vertroeteld en geliefkoosd. Van bijvoorbeeld GS’sen uit 1970 of 1971 werd ongetwijfeld rond 1990 net zo gedacht als nu over de BX. Ik ben van mening dat je elke auto enkele decennia kunt laten overleven, zolang je ‘m maar goed onderhoud en uiteraard niet in de prak rijdt…

Mijn BX 19 GT (gebouwd op 29 mei 1985) heb ik ruim een jaar geleden gekocht voor een schamel bedrag van €300,- Na veel vervangen te hebben (zie het als preventief onderhoud, aangezien de algehele staat van de auto nog steeds nagenoeg perfect is) heb ik 30.000 km gereden met deze bijna 19 jaar oude BX.

Als kunststof veroudert, vervang je het toch? Er zullen echter genoeg BX-rijders zijn die dit niet zien zitten, het zullen daarom alleen de echte BX-freaks die dit wel zullen doen. Zo lijkt mij die witte BX14 (PH-29-PD) wel degelijk opnieuw gespoten en vooral geliefkoosd.

Kortom, er zit helemaal geen einde aan de BX, daar zullen genoeg mensen voor zorgen…
En ja, ik geloof wel dat de BX binnen enkele jaren zal worden gezien als een klassieker. ‘Probleem’ hierbij is, dat Citroën-liefhebbers zit eerder zullen inzien dan de talloze BX-haters.


ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 16 x BX

Profiel  
 
bx19gt
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 200
Geregistreerd: 18-01-2004

Gepost: 17 mei 2004 12:04 AM
  [ # 59 ]

Ik zie de BX als ideale auto. Niet te zwaar maar wel ruim genoeg, niet teveel elektronica, roest valt mee en genoeg onderdelen zolang het duurt. Dashboard van type 1 is een droom zo mooi. En ik vertik het om iets anders te rijden dan bolletjesvering.

Helemaal mee eens. Ik hou van de ruimte in een BX, de grote achterbak, de strakke lijnen, het werkelijk formidabele veersysteem, het type 1 dashboard, en tegenwoordigheid kun je ook al spreken van zeldzaamheid, end aar hou ik van.

Bij de GS ligt mijn hart, maar die zuipt en roest te hard. Verder vind ik het windgeruis boven de 90 irritant. Motorgeluid is wel weer dikke +, evenals vering. Dashboard geniaal mooi. Het sleutelen is ook niet leuk aan die dingen.

Ik heb laatst een rondje mogen rijden in een groene GS 1220 van 1973. Wat een geweldig dashboard, wat een geweldig confort en wat een geweldig dashboard!!

Een Xantia vind ik veel mooier dan een BX (behalve dat ontzettend fantasieloze dashboard) maar volgens een specialist gaat de Xantia nog sneller uitsterven dan de BX, niet door de mechanica die duidelijk beter is, maar door de elektronica.

Persoonlijk vind ik de Xantia een afschuwelijke auto…. (niet lullig bedoeld voor de Xantia-rijders, die komen immers aan hun trekken op de Xantia-afdeling van dit forum). Het einge positieve wat ik aan de Xantia kan bedenken zijn de veerbollen en de V6-motor. Verder toont de Xantia aan hoe saai een interieur kan zijn…  Rolling Eyes Ook de lijnen van de rest van de auto (de laatste versies in mindere mate) vind ik een toonbeeld van onherkenbaarheid. Daarentegen zie ik een BX vaak al vanaf een grote afstand in mijn binnenspiegel aankomen. En dat vind ik persoonlijk iets positiefs, wanneer een auto al snel herkenbaar is in deze tijd waarin alle auto’s op elkaar gaan lijken.

DS/CX/XM/SM, prachtige auto’s stuk voor stuk maar ik begin er niet aan.

Ik wel, een DS is de reden dat ik Citroën rijd. Als 10-jarig jongetje ben ik ooit geïnfecteerd door het Citroënvirus, toen ik op 1 dag in een DS en een SM (beide waren van de Chyparse-eigenaren) had gezeten.
Mijn droomauto is dus ook al sinds jaren een DS, en ik moet en zal binnen 5 jaar een DS hebben, naast mijn BX 19 Digit, die ik als enige BX ga overhouden.

ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 16 x BX

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 17 mei 2004 02:05 AM
  [ # 60 ]

Hee Wouter! Jij ook hier!

Ik ben het, Alex Verwaijen.

Gaat onze meet van 20 mei nog door? Vergeet dan niet een flowmeter mee te nemen, de mijne is ook stuk dus ik wil er op studeren.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
 
4 van de 7
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook