Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Hallo mensen,
Net terug van een weekje vakantie in de achterhoek (jawel Nederland, vrouw wilde niet zover met 2 kinders en een hond, en waarbij een van de kinders nog borst-voeding krijgt om de 4 uur).
Weer een tomtom gebruikt en velen denken dat dit not-done is in een DS. Nou, ik werd weer eens afgestraft. Schijnbaar maakt die tomtom plug af en toe kortsluiting in het aansteker-stopcontact. Als ik deze met een verlengstukje (iets andere stekker) verbind gaat het eigenlijk altijd goed. Mijn grrotverpakking zekeringen slinkt op deze manier wel erg heftig, heeft iemand ervaringen ?
Tevens is er een jaar of 5 terug een valeo startmotor onder gekomen en ik merk dat ie (vaak met warme motor, na kort uit staan) niet start. Het enige wat ik hoor is een klik (van het start-relais ?) en niets. Even wachten en dezelfde actie herhalen laat de motor wel weer starten. Iemand een idee ?
Verder geen noemenswaardige problemen bij het beklimmen van de Hellendoornse berg (47 meter) en de weinige kilometers die we buiten het Landal park hadden gemaakt…....
Alvast bedankt,
Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Ik heb ook al eens ruzie (lees: kortsluiting) gehad met de TomTom-lader, maar dat was in mijn Xsara. Niet veel later ging het hele onding in rook op. Schandalig slechte laders voor zulke dure navigatiesystemen IMHO.
Tegenwoordig gebruik ik een sigarettenplugje met USB-uitgang, die gewoon 5 volt levert voor USB-apparaten. Hier stop ik gewoon de USB kabel van de TomTom in, nooit meer last gehad van kortsluiting. Zo’n ding kost een euro of 5 bij de Handyman, ideaal.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…
Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008
- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Toevallig heb ik deze week zelf een verlengstuk gemaakt voor de oplader. De sigarettenaanstekerhouder is te lang voor mijn oplader, dus zelf ff een tussenstukje gemaakt van 2-3 cm. Ik heb in een stukje rondhout een gat geboord en daardoor een bout gedaan. Aan de andere kant vastgezet met een moer. Vervolgens heb ik een stukje pvc pijp om het rondhout gelijmd, alleen zo dat slechts een kant (bij mij de kop van de bout) er uitsteekt. Deze kant doe je dus als eerste in de aanstekerhouder. Om de pvc buis nog een rubberen ring samen met een nylon (vis)draadje vastgeplakt met tape, zodat het enigzins klemt en je het verlengstukje er weer uit kunt trekken.
Het contact bleek in het begin niet goed te zijn, maar na het opschuren van de binnenkant van de aanstekerhouder werkt alles perfect.
Creatief met kurk zullen we maar zeggen.
Jeroen
de sigarettenaansteker is ook bij moderne auto,s een zorgenkindje. Als je er vaak zo’n tomtomplug in stopt, gaan ze ook stuk/ breken ze uit etc… Het beste is zon losse houder te kopen en deze onder je dash laten bungelen zodat er geen kracht op de stekker zelf komt
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Bij mijn DS had ik precies hetzelfde. Voor de vakantie had ik al een zwevende zekering achter het radiobakje gemaakt voor de sigarenaansteker. Met het navigatie-systeem had ik ook regelmatig kortsluiting in de sigarenaansteker. Wrat zekeringen. Tot ik het beu was en eens goed in het gat van de aansteker (in het dashbord) keek: Een van de drie lipjes die aan de plus onderin de aansteker zitten was verbogen door de plug van het navigatiesysteem en kwam zo soms tegen het huis van de aansteker (min!).
Oplossing: Ik heb alle 3 de lipjes van de plus onderin de huls van de aansteker naar binnen gebogen (echt op elkaar gebogen) en nooit meer kortsluiting gehad daar….
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
DriverD schreef:Bij mijn DS had ik precies hetzelfde. Voor de vakantie had ik al een zwevende zekering achter het radiobakje gemaakt voor de sigarenaansteker. Met het navigatie-systeem had ik ook regelmatig kortsluiting in de sigarenaansteker. Wrat zekeringen. Tot ik het beu was en eens goed in het gat van de aansteker (in het dashbord) keek: Een van de drie lipjes die aan de plus onderin de aansteker zitten was verbogen door de plug van het navigatiesysteem en kwam zo soms tegen het huis van de aansteker (min!).
Oplossing: Ik heb alle 3 de lipjes van de plus onderin de huls van de aansteker naar binnen gebogen (echt op elkaar gebogen) en nooit meer kortsluiting gehad daar….
Dit kan de oorzaak wel eens zijn ! De sigarettenaansteker plaats ik altijd terug als ik de 2x tom eruit haal en die klemt nu ook niet echt in het gat. ik ga eens kijken en eens buigen (eerst accu-pool los natuurlijk).
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Re: [Vakantie] Kortsluiting TomTom en Startproblemen
Sjaak de Bollenboer schreef:bartjes schreef:
Verder geen noemenswaardige problemen bij het beklimmen van de Hellendoornse berg (47 meter) en de weinige kilometers die we buiten het Landal park hadden gemaakt…....
Post Of The Month!!!
O nee, dat hebben ze hier niet
De DS is van voorgaande vakanties gewend harder te werken, 2x mont ventoux, gorges de verdon rond en zo. Normaal leggen we ook een aantal duizend kilometer af maar dat was dit jaar niet het geval. Volgend jaar of dat erna beter zullen we maar zeggen…...
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Re: [Vakantie] Kortsluiting TomTom en Startproblemen
bartjes schreef:Volgend jaar of dat erna beter zullen we maar zeggen…...
Ja, doe eens de Sognefjell of Trollstigen
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Re: [Vakantie] Kortsluiting TomTom en Startproblemen
mpostma schreef:bartjes schreef:Volgend jaar of dat erna beter zullen we maar zeggen…...
Ja, doe eens de Sognefjell of Trollstigen
Gave routes, ben nooit richting noorden gereden met de DS maar in Frankrijk en Zwitserland heb je ook zo’n haarspeld-bochten wegen en dat is heel leuk rijden !
Blijft nu alleen nog de problematiek van de startmotor trouwens onbeantwoord…..
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Citroën-das-pas-fën schreef:Ik heb ook al eens ruzie (lees: kortsluiting) gehad met de TomTom-lader
hmm net niet on-topic natuurlijk maar vergeef mij als elektro-sukkel deze gerelateerde aansteker-vraag: mijn fm-zendertje zit (net als de tomtom) in de sigaretten-dinges. Beide werken. Maar de ontvangst op de radio van het zendertje is ruizig, totdat ik de (plastic behuizing van) de zender vasthoud, dan is ie opeens scherp. Het heeft waarschijnlijk meer met aarding dan met (kort)sluiting te maken, maar wie kan deze elektro-leek uitleggen wat ? En wat er aan te doen is?
[Break 20 Familiale ‘71]
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Ff off-topic vraagje beantwoorden: (sorry TS!)
Askii, op het moment dat je de behuizing van het zendertje vastpakt fungeert jouw lichaam zelf als antenne. Resultaat: kraakheldere ontvangst. Mogelijke permanente olossingen: zendertje continu blijven vasthouden, of betere kwaliteit zendertje kopen, is bekend euvel. Sorry dat ik geen beter nieuws voor je heb.
bartjes: ook voor jou minder goed nieuws: haal je startmotor eens eraf en check je koolborstels en collectoren. Aangezien je beschrijft dat je relais wel klikt, heb je goede kans dat het probleem daar zit.
Meet wel eerst een keer of je startmotor wel spanning krijgt van je relais als je dit probleem ondervind. (Lastig, ik weet het. Goedkoop multimetertje van bouwmarkt even permanent aansluiten misschien?) Geen spanning? Dan is (de kontakten van) je relais niet betrouwbaar meer. Komt weinig voor, maar bij een DS kan alles, heb ik in korte tijd geleerd Succes.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Citroën-das-pas-fën schreef:....Aangezien je beschrijft dat je relais wel klikt, heb je goede kans dat het probleem daar zit.
Meet wel eerst een keer of je startmotor wel spanning krijgt van je relais als je dit probleem ondervind. (Lastig, ik weet het. Goedkoop multimetertje van bouwmarkt even permanent aansluiten misschien?) Geen spanning? Dan is (de kontakten van) je relais niet betrouwbaar meer. Komt weinig voor, maar bij een DS kan alles, heb ik in korte tijd geleerd Succes.
Klopt, als een lampje het niet doet, dan hoeft ie nog niet kapot te zijn, het kan ook een defecte zekering zijn of een los draadje. Zoals vandaag, even een tikje ertegen en het werkt weer, maar dit is slechts een kleine greep uit de mogelijkheden.
Ik zal deze week eens langs de action gaan en zo’n metertje halen. Het probleem is wel vaak dat als ie het niet doet het na een paar seconden weer wel werkt, waardoor de oorzaak gissen blijft. Ik kan natuurlijk ook eens het relais preventief vervangen, ik houdt jullie op de hoogte.
Groetjes, Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.