waar bevindt zich dit?
michelv
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 66
Geregistreerd: 01-11-2004

Gepost: 04 mei 2005 10:26 PM

Hallo

Heb wat probleempjes dat mijn waterpeil van motor zit over te lopen.
Nu weet ik niet of de koelingsventilator van de radiator op tijd aanslaat,zolang ik rijd geen probleem maar eens ik ff in de file sta of het warm weer is dan gaat de temperatuur vlug omhoog.
Waar bevindt zich het contact om de ventilator te doen aanslaan,mss sluit ik die wel constant aan dan om overhitting te vermijden.
Aan de radiator zelf staat er niets,alleen de 2 ventilators.
Het gaat om een 2.0 i van 1990.

Mvg

wagens,oldtimers

Profiel  
 
Maarten Deen
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 286
Geregistreerd: 16-07-2004

Gepost: 05 mei 2005 11:42 AM
  [ # 1 ]

Of de ventilator aanslaat is makkelijk te controleren. Bij warme motor ergens parkeren en de motor laten lopen. Ik weet niet bij welke temperatuur de ventilator in een XM aan hoort te slaan, maar bij 100 graden op de temperatuurmeter moet hij toch wel eens gaan draaien.

Als hij niet aan slaat kunnen er een paar dingen mis zijn:
- radiator verstopt waardoor er geen warm water bij het thermocontact komt
- thermocontact kapot
- zekering kapot

Al met al lijkt het me beter om de oorzaken van het probleem op te zoeken dan om de ventilator constant te laten draaien. Dat is symptoombestrijding.

Waar alles zit daar kan ik je niet mee helpen.

Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 05 mei 2005 02:03 PM
  [ # 2 ]

Ik weet niet precies hoe het bij een 2 liter zit, als er airco op zit (2 fans) dan worden ze door een Bitronmodule aangestuurd, anders direct door een temperatuurschakelaar.

Als er achter de koplamp aan de bestuurders kant, 2 groene relais zitten, probeer ze dan door te lussen, als het goed is gaan de fans draaien.

De relais zijn vaak de boosdoeners, door vuil en dergelijke gaan ze vaak stuk.

De fans gaan normaal bij 92 graden zachtjes draaien en bij 98 graden loeien ze als een idioot

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
michelv
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 66
Geregistreerd: 01-11-2004

Gepost: 05 mei 2005 02:31 PM
  [ # 3 ]

ik denk dat ik met een probleem zit van druk in het koelcircuit want heb 2 weken geleden mijn verwarmingsradiator ook stuk gehad, deze zal het gevoeligste geweest zijn daarmee dat deze eerst lek gegaan is van de druk.
Als ik lang in de file ofzo gestaan heb dan komt de temperatuur redelijk hoog en loopt er water uit als ik de motor uitzet.
Ben beetje bang dat koppakking het stilaan begeeft of ben ik mis.
De fan’s gaan pas aan als de temperatuurmeter kort tegen de 100° komt maar dan loopt het water er al uit vooraleer de fan aanspringt.
Ik zou nog tot aan eind van de keuring willen rijden met deze wagen dus tot in november want dat probleem van “schokkend rijden” is ook nooit opgelost geraakt…
Mss overwegen om een ander motor te steken want ik rijd eigenlijk graag met deze wagen.

wagens,oldtimers

Profiel  
 
michelv
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 66
Geregistreerd: 01-11-2004

Gepost: 05 mei 2005 05:05 PM
  [ # 4 ]

ik heb gezien dat er 2 groene relais zijn maar er zijn eigenlijk 3x een aansluitstekker voor relais, 2x groene stekkers en 1 x zwarte.
Er steekt een relais in 1 groen en 1 relais in de zwarte aansluitstekker.
Hoe zit dat bij jouw xm Willem?

wagens,oldtimers

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 05 mei 2005 05:42 PM
  [ # 5 ]

je kan even chekken of de fans nog werken door de relais eruit te halen…

dan even met 1 draadje doorlussen,-als je op het relais kijkt zie je de nummers van de contacten welke je door moet lussen…

respectivelijk de nummers 30 naar 87 zijn voor de fans.
de nummers 85 naar 86 zijn voor de aansturing van het relais.

wat dat schokken aangaat ben ik wel benieuwd naar dat verhaal.
mischien kan ik helpen…
greets van wupke. Wink

Profiel  
 
michelv
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 66
Geregistreerd: 01-11-2004

Gepost: 05 mei 2005 05:47 PM
  [ # 6 ]

Ziehier de link naar het schooend rijden probleem, mss weet jij een oplossing.
Ikzelf weet het niet meer daarom dat ik overweeg een andere motor te steken…

http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=2294&postdays=0&postorder=asc&start=15

wagens,oldtimers

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 05 mei 2005 06:05 PM
  [ # 7 ]
michelv schreef:

Ziehier de link naar het schooend rijden probleem, mss weet jij een oplossing.
Ikzelf weet het niet meer daarom dat ik overweeg een andere motor te steken…

http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=2294&postdays=0&postorder=asc&start=15

antwoord geplaatst.
euh blokkie wisselen vanwege dat euvel????
doe me een lol en kom naar de meeting op 4 juli,,, dan zal ik ff spieken, maar ik weet zeker dat een ander blok niet de oplossing is.
groetjes van wupke. Wink

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 06 mei 2005 02:47 AM
  [ # 8 ]
kreazyV8wuppo schreef:

[
doe me een lol en kom naar de meeting op 4 juli

‘t is 4 Juni, zie “aankondigingen”.
Voor de rest veel sterkte met deze XM, ik hoop dat je deze Citroen wel op de weg houdt!!! Succes ermee en misschien tot 4 Juni!!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook