Het oliedruklampje op het dashboard van mijn ID 19 uit 1963 (rood systeem, met stuurbekrachtiging) brandt regelmatig. Het peil van de hydraulische olie is in orde. De auto remt, stuurt en veert prima. Wanneer extra gewicht in de auto wordt gelegd wordt de hoogte onmiddellijk gecorrigeerd. Ik kan het branden van het lampje niet koppelen aan oliedruk vretende acties als sturen of veren.
Kortom, volgens mij is alles met de hydrauliek dik in orde! Kan het zijn dat het lampje mij voor de gek houdt en dat de oliedruksensor/schakelaar kapot is? Kan die schakelaar blijven “kleven” omdat de rode olie vervuild is? (het spul moet namelijk wel weer eens vervangen worden….)
Aad, ik heb het ook eens gehad, na het vervangen van de ” Mano” (manometer) was het proleem verholpen.
grt Wido
DS 21 Pallas ‘69
Ik neem aan dat je het hier hebt over het oliedruklampje van de MOTOR olie.
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Marten schreef:Ik neem aan dat je het hier hebt over het oliedruklampje van de MOTOR olie.
Een lange-slag motor zoals in deze ID heeft geen oliedruklampje, en ook geen oliefilter wat je kunt vervangen
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Waar heeft TS het dan over?
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
over zn hydraulique druklampje.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
OK, dan heb ik mij vergist.
ops:
Dank voor alle reacties. Ik bedoel inderdaad het waarschuwingslampje voor de druk van hydraulische olie, ik dacht dat dat wel voldoende uit de omschrijving van het probleem bleek.
Aad, ik heb het ook eens gehad, na het vervangen van de ” Mano” (manometer) was het proleem verholpen.
grt Wido
Wido, bedoel je met manometer de “spin” van leidingen achter het schot achter het linkervoorwiel? Waarvandaan achtereenvolgens remsysteem, veersysteem en stuurbekrachtiging van hydraulische druk worden voorzien? Als ik mij goed herinner zit hier het electrisch contact wat het bewuste lampje bedient.
Bij Mieke is het de kabel/slechte contact.
Als ik het een beetje heen en weer beweeg, gaat het lampje uit.
Is het lampje uit, kan deze met wat freubelen zo weer aan gaan.
Ze remt prima en komt ook prima omhoog. Vat voldoende gevuld.Pascal.
Pascal, aan welke kabel en op welke plaats van die kabel freubel je dan?
ja die bedoel-ik Aad. Achter het linker voorscherm. Voor mij ook al weer 16 jaar geleden. . . . ik herinner me een langwerpige unit.
grt Wido
DS 21 Pallas ‘69
Aad,
idd “de spin”. Eergisteren nog gedaan. Helpt meteen. Toch ook maar binnenkort op nader onderzoek.
Ik wilde even snel een foto maken voor je, maar de ontrgendelingskabel brak net doormidden. Vandaag geen tijd meer.
Pascal, zie je nog kans om die foto te maken? Dat maakt alles letterlijk nog een stukje “inzichterlijker”!
Alvast bedankt.