Kabelboom vervangen…heaven or hell???
KuikenXXL
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 296

- ZX 1.8 Break aura
Gepost: 05 mei 2005 01:23 AM

Is een kabelboom vervangen de moeite van extra gadgets waard?

Rien

Profiel  

KuikenXXL
> 200 berichten
RankRankRank

- ZX 1.8 Break aura
Gepost: 05 mei 2005 12:29 PM
  [ # 1 ]

Zoveel x bekeken en helaas maar weinig reply. Er zijn toch vast wel forummers die hier iets over kunnen zeggen..

Rien

Profiel  

bxsport.com
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 226

Gepost: 05 mei 2005 12:36 PM
  [ # 2 ]

Dat lijkt me toch echt een afweging die je zelf moet maken. Het is een aardige klus, maar je krijgt er wel wat voor terug. Maarja, het is niet alleen de kabelboom, maar ook alle elektriek in de deuren etc. En dat kan ook wel eens tegenvallen.

http://www.bxsport.nl

BX 14 TE - RIP
BX GTi 1989 - SOLD
BX GTi 1987 RY-95-JH - SOLD
BX Sport 1985 45-NB-GS - SOLD
XM 3.0 V6 24v 1991 - SOLD
C4 Coupé 1.6 HDi 110 pk VTR+ 2005 77-RV-TL - WEG
C5 Tourer 1.6 THP 2010 ??-???-?? - Oktober 2010

Profiel  

Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1400

Gepost: 05 mei 2005 01:01 PM
  [ # 3 ]

Re: Kabelboom vervangen…heaven or hell???

KuikenXXL schreef:

Rien

Waarvoor een kabelboom? Er zijn verschillende kabelbomen in een BX.
Waarschijnlijk bedoel je één van de kabelbomen voor electrische ramen of electrisch bediende buitenspiegels?
Deze zijn zeker wel goed te monteren, afhankelijk van je sleutelvaardigheid en ervaring.
Voor de kabelboom van de electrische ramen is het het gemakkelijkste als je het interieur verwijderd. Voor de andere kabelboom zou het dashboard eruit moeten.

Profiel  

deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2121

- BX Chic
Gepost: 05 mei 2005 02:02 PM
  [ # 4 ]

Eric Vertogen schreef:
KuikenXXL schreef:

Rien

Waarvoor een kabelboom? Er zijn verschillende kabelbomen in een BX.
Waarschijnlijk bedoel je één van de kabelbomen voor electrische ramen of electrisch bediende buitenspiegels?
Deze zijn zeker wel goed te monteren, afhankelijk van je sleutelvaardigheid en ervaring.
Voor de kabelboom van de electrische ramen is het het gemakkelijkste als je het interieur verwijderd. Voor de andere kabelboom zou het dashboard eruit moeten.

Ik sluit me hier helemaal bij aan. Het is helemaal niet moeilijk om de kabelboom voor elektrisch bedienbare ramen in je auto te stoppen, maar het interieur moet er inderdaad uit dan.
Het is in ieder geval GEEN slim idee om de HELE kabelboom (dus echt alles) om te gaan leggen, daar is geen beginnen aan. Wat mij het beste lijkt is om ergens een GTi kabelboom betreffende de portieren te regelen, daar alles uithalen wat je nodig hebt, en dat in je eigen bix te douwen. Oftewel: achterportierramen, evt. centrale vergrendeling (als je die nog niet hebt).
Ik heb dat zelf ook zo gedaan, en dat is gewoon prima te doen, en ik heb nou niet bepaald veel technische kennis.

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  

> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671

Gepost: 05 mei 2005 02:26 PM
  [ # 5 ]

Rien z’n BX tgd-break (mijn ‘oude’ dus) heeft al CV….2 electr ramen voor….dus ik weet niet waar hij een kabelboom voor nodig heeft en wat hij ermee wil doen. Confused:

Electr. ramen achter of zo ?

Profiel  

KuikenXXL
> 200 berichten
RankRankRank

- ZX 1.8 Break aura
Gepost: 05 mei 2005 04:01 PM
  [ # 6 ]

Yep Bram…voor de achterportieren. Ben een beetje aan het neuzen om de wagen op te leuken. Ik vind het een leuke uitdaging. De bx heeft toch een beetje een plekje in m’n hart gekregen…..en let wel dat zegt iemand die in z’n 9 jaar dattie een rijbewijs heeft en zo’n 500.000km verder is na 3x opel en 1x mazda…

Rien

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563

Gepost: 05 mei 2005 04:25 PM
  [ # 7 ]

FF enkel die achterdeuren aansturen ,, dan moeije nie zeuren maar zelf ff wat touwtjes bijleggen ,,,met de hulp van een autotechneut is dit makkelijker, dan een lading touw erbij te knopen van een slooplijk..

wil je dan je dash opleuken dan weer zelf de zooi aansluiten met eigen gemaakte kabeltjes…
die telefoontouwtjes van citroen benne een bron van ellende.

door je eigen kabels te gebruiken weet je ook later bij storingen waar wat te zoeken, en ga je niet bestaande werkende systemen aantasten met vreemde kabelbomen….

wil je fulloptions inbouwen, tja dan veel succes,,,, sloop de kabels compleet uit een fulloptions auto, en ga te werk op hoop van zegen dat straks alles nog werkt.

oftewel,,, nieuwe gadgeds eigenhandig ff aansluiten met deugdelijke kabels en deugdelijke aansluitingen,,,, DWZ kabelkrimpmofjes en soldeerwerk.

dus geen AMP stekkers en geen kroonsteentjes…
je zal de eerste niet zijn die of langs de weg stilstaat met electronica storingen.
of zijn auto in de fik ziet staan vanwege smeltende contacten…

mvg. kreazyV8wuppo Wink

Profiel  

KuikenXXL
> 200 berichten
RankRankRank

- ZX 1.8 Break aura
Gepost: 05 mei 2005 08:00 PM
  [ # 8 ]

Ok da’s duidelijk…heb hier een goede bout en een zooi krimpspul. alleen nog wat kabels regelen…

Men spreekt bij bx’en vaak over massa problemen…hoe komen ze over het algemeen daaraan?

Rien

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563

Gepost: 05 mei 2005 08:06 PM
  [ # 9 ]

Het zijn vaak de stekkers die de problemen veroorzaken.
maar ook door het gebruik van ondermaatse bekabeling.

hiermee bedoel ik de dunne draden met vaak minder dan een kwart kwadraad kopere kern, als ze al gebruik maken van koper.
vaker wil citroen gebruik maken van de zink kern,,als het zink is tenminste..

in elk geval is het gehele systeem nogal zwak van constructie waar het de electriciteit aangaat.

groetjes van wupke. Wink

Profiel  

deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2121

- BX Chic
Gepost: 05 mei 2005 08:15 PM
  [ # 10 ]
kreazyV8wuppo schreef:

in elk geval is het gehele systeem nogal zwak van constructie waar het de electriciteit aangaat.

Nou, niet alleen elektrisch hoor.. ook mechanische dingen zijn af en toe behoorlijk knudde.. til voor de gein maar eens je koppelingspedaal op, dan pleurt er een busje uit, en ben je een half uur aan het puzzelen waar dat thuishoorde..
Net was ik weer effe aan het sleutelen, en er pleurde me vanallerlei rond plastic klemmetjes naar beneden.. waar ze thuishoren, geen idee.. altijd kiept er wel iets vanaf :S

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 06 mei 2005 02:01 AM
  [ # 11 ]

deur63 schreef:

Ik sluit me hier helemaal bij aan. Het is helemaal niet moeilijk om de kabelboom voor elektrisch bedienbare ramen in je auto te stoppen, maar het interieur moet er inderdaad uit dan.
Het is in ieder geval GEEN slim idee om de HELE kabelboom (dus echt alles) om te gaan leggen, daar is geen beginnen aan. Wat mij het beste lijkt is om ergens een GTi kabelboom betreffende de portieren te regelen,

Berlines en breaks wijken op een aantal punten iets af; omtrent aardpunten enzo. Een break voorzien van een break-kabelboom geeft het minste gedoe.
De interieurkabelboom is duidelijk gescheiden van de rest (bij breaks dan).
Om het geheel te kunnen vervangen moet je wel de dash eruit halen. Maar dat klinkt ook veel erger dan het is; het zijn maar 6 schroefjes ofzo.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

karel
> 5000 berichten
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 06 mei 2005 02:06 AM
  [ # 12 ]
kreazyV8wuppo schreef:

Het zijn vaak de stekkers die de problemen veroorzaken.
maar ook door het gebruik van ondermaatse bekabeling.

hiermee bedoel ik de dunne draden met vaak minder dan een kwart kwadraad kopere kern, als ze al gebruik maken van koper.
vaker wil citroen gebruik maken van de zink kern,,als het zink is tenminste..

groetjes van wupke. Wink

Als je het hebt over de interieurkabelboom; die is gelukkig wel iets dikker dan de rest hoor. Ik heb met type 2/3 nog nooit interieurkabelboom-problemen gezien eerlijk gezegd.
Wel is de isolatie tamelijk matig.

Het allerminste werk is het inbreien van de kabels voor de achterruiten in de bestaande kabelboom; je moet dan alleen maar de voorstoelen demonteren; ik denk dat demonteren van alleen de bestuurdersstoel al voldoende is. Je kunt dan veilig de kabels van een “slooplijk”  gebruiken hoor; zo slecht is het stuk wat je dan nodig hebt niet.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

KuikenXXL
> 200 berichten
RankRankRank

- ZX 1.8 Break aura
Gepost: 06 mei 2005 02:50 PM
  [ # 13 ]

Ok da’s het proberen waard..moet toch het dashboard loshalen omdat de toerenteller het niet doet. Ik wilde daar toch met de multi kijken of er wel spanning door de draden ging..

Rien

Profiel  

> 5000 berichten
Totaal aantal Berichten: 5671

Gepost: 06 mei 2005 03:47 PM
  [ # 14 ]
KuikenXXL schreef:

Ok da’s het proberen waard..moet toch het dashboard loshalen omdat de toerenteller het niet doet.

Ik wilde daar toch met de multi kijken of er wel spanning door de draden ging..

Rien

Heb ik al laten nakijken…die toerenteller, het censortje beneden bij de bak is goed (zei de monteur)....dus er zit waarschijnlijk een klein mankementje in de toerenteller zelf (of een los stekkertje).....ik heb me daar verder maar niet druk over gemaakt Wink

Je bent trouwens flink op dreef met die 94’er TGD break ?
Ook nog van plan om er Turbodiesel in te gaan bouwen soms ?  Smile

Profiel  

KuikenXXL
> 200 berichten
RankRankRank

- ZX 1.8 Break aura
Gepost: 12 mei 2005 08:19 PM
  [ # 15 ]

Nee geen turbo het blok laat ik zoveel mogelijk met rust.

Op de agenda staat
Rechtervoorraammechaniek vervangen (scrabble)
Rechter buitenspiegel vv.
Een compleet tzd interieur overkopen van Mytem

Ik weet niet wat er bij jouw laatste beurt allemaal gedaan is?
Ik ga alle sapjes bij elkaar sparen waaronder motorolie/versnellingsbak olie/lhm olie en filters enz.

Rien

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook