Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
Pakkende titel..weet zeker dat iedereen wel even kijkt.
Bram je auto rijdt prima.
Op de sloop heb ik al een buitenspiegel geregeld en ben vandaag eens het probleem met het linker voorportierraam te lijf gegaan. Het systeem om het glas te laten stijgen en dalen is een knikarmsysteem (zal je ongetwijfeld weten) 1 van de 2 bevestigings wieltjes was uit de rails geschoten en daardoor ging het raam scheef. De motor drukte door en de complete rail knikte in tweeen. Ook dit onderdeel zal ik wel op de sloop vinden. Zal wel een lastig klusje worden….maar ik zie het als een uitdaging.
Groeten,
Rien
Re: Brams ex auto…
KuikenXXL schreef:Pakkende titel..weet zeker dat iedereen wel even kijkt.
Bram je auto rijdt prima.
Op de sloop heb ik al een buitenspiegel geregeld en ben vandaag eens het probleem met het linker voorportierraam te lijf gegaan. Het systeem om het glas te laten stijgen en dalen is een knikarmsysteem (zal je ongetwijfeld weten) 1 van de 2 bevestigings wieltjes was uit de rails geschoten en daardoor ging het raam scheef. De motor drukte door en de complete rail knikte in tweeen. Ook dit onderdeel zal ik wel op de sloop vinden. Zal wel een lastig klusje worden….maar ik zie het als een uitdaging.Groeten,
Rien
Dat weet ik, dat hij goed rijdt…Rien.
Ik heb er in anderhalve maand meer dan 10.000 km’s mee gereden…...qua motor e.d. is hij gewoon prima !
Ook aan het HP-systeem mankeert volgens mij helemaal niks…..het enige wat ik had was, dat hij soms wat moeilijk in zijn 1e versn. gaat, wat hij al had toen ik hem kocht overigens….toch is de koppeling volgens mij nog dik in orde want anders had ik daar echt geen 10.000 km meer mee kunnen rijden.
Ook v.w.b. het koudstarten is hij dik in orde…..1x voorgloeien en hij loopt meteen mooi rond….bij die 272.000 kun je (volgens mij) gerust nog een ton bijrijden.
En wat mij ook opviel was, dat de stuurbekrachtiging zo lekker licht gaat, wat schijnt te komen omdat er al een Xantiapomp op zit….waardoor je ook dat tikken vrijwel niet meer hoort.
Moet je maar eens een keer gaan vergelijken met een BX met stuurbekrachtiging, ouder dan 1994…..gaat een stuk zwaarder !
Aan 1 ding was ik nog niet toegekomen….en dat is (voor de zekerheid) voor de zomer, een nieuw zendertje die de koelvin in werking zet…..zou ik als ik jou was, zeker even doen.
Het zal niet de eerste BX met dieselmotor zijn die dankzij een defect *thermo-contact* (zendertje) in de zomer opeens de geest geeft (eerst het gele en dan rode lampje en dan een kokende motor).....en dan vooral ergens in een file of midden in Amsterdam, weet je wel.
Zo’n zendertje kost geloof ik een 20 euro of zo.
V.w.b. dat electr. raam…..ja, ooit, een jaar of 8 geleden, heb ik 1 TRD-turbo gehad waar ik heb zitten etteren met een linkerraam (die defecte van jou is de rechts-voor overigens ).....heb de boel maar snel dicht gemaakt en omhoog laten zitten, want het was me teveel werk.
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
een nieuw zendertje die de koelvin in werking zet…..
Ok daar ga ik mee aan de slag..zit die zender bij de radiator/koelvin?
Rien
KuikenXXL schreef:een nieuw zendertje die de koelvin in werking zet…..
Ok daar ga ik mee aan de slag..zit die zender bij de radiator/koelvin?
Rien
Eh, wat is ermee aan de hand dan? Ooit gehoord van het gezegde “if it ain’t broken don’t fix it”?
Een ongeblazen diesel heeft amper een fan nodig als je er geen zware karren mee gaat trekken of de bergen mee in gaat.
Een thermostaat lijkt me een veel essentieler onderdeel om goed in de gaten te houden, en eventueel preventief te vervangen al is dat vrij ongebruikelijk.
Ich bin ein Breaker
KuikenXXL schreef:een nieuw zendertje die de koelvin in werking zet…..
Ok daar ga ik mee aan de slag..zit die zender bij de radiator/koelvin?
Rien
Jawel…..als je erachter kijkt, zie je hem in de radiator geschroefd zitten, met (ik meen) 2 stekkers er op.
Ik meen dat het sleutel 34 is. :
Als je de nieuwe bij de hand hebt en je motor uiteraard helemaal koud is….draai je hem eerst los met een sleutel en dan met de hand het laatste stukje…...meteen de nieuwe erin, zodat je weinig koelvloeistof verliest….anders zit je weer met ontluchten.
Zo deed ik het tenminste.
Ook een nieuwe Thermostaat (die vlak onder je brandstoffilter zit) zou ik er tegenaan gooien (kost ook rond de 20 euro)....als je die 2 dingen hebt vernieuwd….kun je met een gerust hart de warme zomers tegemoet gaan.
Karel…...ik lees net je bijdrage…..ben het vaak met je eens…maar NU even niet
Ik heb sinds een stuk of 10 BX’en (ben de tel kwijt ops: ) met dieselmotor, al 4X er een nieuwe in moeten zetten, de afgelopen jaren
Stond ik in de file…..ging het beruchte GELE lampje branden….en dankzij het feit dat je weer kon doorrijden…..en dus rijwindkoeling, ging het weer uit.
Bleek inderdaad de fan niet meer te werken…..duss….
is een watertemperatuurmeter niet gewoon veel handiger? dan word je tijdig gewaarschuwd, als je tenminste een beetje oplet natuurlijk
Persoonlijk vind ik t erg stom dat dat niet standaard in m’n TZD zit…...
m.a.w.: dat wordt m’n volgende inbouw-projectje
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
Re: Brams ex auto…
Bram schreef:Het zal niet de eerste BX met dieselmotor zijn die dankzij een defect *thermo-contact* (zendertje) in de zomer opeens de geest geeft (eerst het gele en dan rode lampje en dan een kokende motor).....en dan vooral ergens in een file of midden in Amsterdam, weet je wel.
Ik snap nog steeds niet dat mensen doorrijden als er een waarschuwings lampje gaat branden
[FEYENOORD MODE] Een andere oplossing is, gewoon wegblijven uit Amsterdam [/FEYENOORD MODE]
Re: Brams ex auto…
ZX1.4i schreef:Ik snap nog steeds niet dat mensen doorrijden als er een waarschuwings lampje gaat branden
Wie zegt dat dan ?
Bram schreef:Karel…...ik lees net je bijdrage…..ben het vaak met je eens…maar NU even niet
Ik heb sinds een stuk of 10 BX’en (ben de tel kwijt ops: ) met dieselmotor, al 4X er een nieuwe in moeten zetten, de afgelopen jaren
Stond ik in de file…..ging het beruchte GELE lampje branden….en dankzij het feit dat je weer kon doorrijden…..en dus rijwindkoeling, ging het weer uit.Bleek inderdaad de fan niet meer te werken…..duss….
Dramatiseer het nou niet zo. Door een brandend geel lampje blaas je heus je motor niet op!
IK heb er bijv. een keer eentje kapot gehad met een benzinemotor op lpg, nou, daar is zo’n fan echt wel nodig. De motor heeft het desondanks (stadsrit met een hoop file) prima overleefd.
Om zoiets preventief te vervangen is onzin. Ook een nieuw exemplaar is echt niet 100% vrij van storingen. En iedere ingreep, hoe klein ook, introduceert (tijdelijk) een grotere storingskans.
Controleer gewoon het exemplaar wat je nu hebt (draaien de fans ooit?) en vervang het als het kapot is. Anders kun je wel aan de gang blijven.
Als je dan zekerheid wilt dan kun je beter nog een temperatuurmeter installeren, daarmee controleer je wat meer zaken in 1 keer.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
sleur en pleur van het BXNL forum..met dank aan Jan Grootveld
- koelvloeistofthermometer: dit is de eenvoudigste: je hebt een sensortje
nodig wat je op de plek van het sensortje voor het gele lampje kunt zetten;
het draadje van het gele lampje hergebruiken (je bent de plek van het
sensortje toch ook kwijt). Met een kleine aanpassing aan de bedrading bij de
dash is dit te realiseren.
Rien
Dat de bak moeilijk in zijn 1 gaat zijn waarschijnlijk versleten syncromeshes… ik denk dat zo’n beetje de helft van de PSA diesels boven de 2 ton met die versleten ringen rijden, kan ook geen kwaad, alleen moet je soms even 2 keer koppelen voordat die in zijn 1 wil…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
Ik vind dat wel meevallen…merk er zelf nog weinig van…
Rien
Simpele Ziel schreef:Dat de bak moeilijk in zijn 1 gaat zijn waarschijnlijk versleten syncromeshes… ik denk dat zo’n beetje de helft van de PSA diesels boven de 2 ton met die versleten ringen rijden, kan ook geen kwaad, alleen moet je soms even 2 keer koppelen voordat die in zijn 1 wil…
Je kunt ook:
1. de bakolie een keer verversen (mag wel eens na 270K)
en
2. checken of de vloermat het intrappen van de koppeling niet onmogelijk maakt.
Ich bin ein Breaker
Re: Brams ex auto…
ZX1.4i schreef:Bram schreef:Het zal niet de eerste BX met dieselmotor zijn die dankzij een defect *thermo-contact* (zendertje) in de zomer opeens de geest geeft (eerst het gele en dan rode lampje en dan een kokende motor).....en dan vooral ergens in een file of midden in Amsterdam, weet je wel.
Ik snap nog steeds niet dat mensen doorrijden als er een waarschuwings lampje gaat branden
Nou, als je weet wat je aan het doen bent….
Bij een gebrek aan koeling anders dan door een kv lek is het je enige optie. Zet de motor maar eens zo stil, oververhit en wel. Dát is pas eens slecht voor je koppakking.
Een geel lampje is ook een waarschuwing (belasting aanpassen), geen stopsignaal!
[FEYENOORD MODE] Een andere oplossing is, gewoon wegblijven uit Amsterdam [/FEYENOORD MODE]
Eh, zijn er sowie so goede redenen aan te voeren voor een bezoek aan Amsterdam?
Ich bin ein Breaker