Als er een flinke warmloper is geweest, dan is vlakken altijd wel nodig en afpersen is dan ook aanbevolen.
Maar wat Willem zegt, een flinke luchtbel kan ook, als alles afgetapt is en weer afgevuld, dan moet je meestal de volgende de dag wel een halve tot een liter bijvullen.
de man die de koppakking heeft gedaan zegt dat hij de kop misschien wel gevlakt heeft ??
Zeg nu ff zelf… wat voor een monteur ben je als je niet weet of je de kop hebt gevlakt… Daar is maar 1 woord voor… STOM konijn!
En wat je kachel betreft… kvs die er niet is kan ook niet warm worden :- )
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Tsjoing! Welke monteur kan zich nu niet herinneren of hij een kop wel of niet heeft gevlakt? Is toch nog wel een aardige klus…
Een luchtbel in het systeem kan heel goed de oorzaak zijn van een slecht werkende verwarming. Heb je ook klotsende geluiden gehoord? Dat is een aanwijzing voor lucht in het koelsysteem.
Dat kan er ook voor zorgen dat je motor niet goed wordt gekoeld en dat kan dan weer tot gevolg hebben dat de koppakking het opnieuw begeeft.
Als de motor warm is en je draait de bleed-schroeven open dan moet er koelwater uitlekken. Als er én geen lucht én geen koelwater uitkomt dan zit er véél te weinig water in het systeem. Hopelijk komt ‘t goed…
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Zo een monteur voert nogal wat reparaties uit, die kan zich toch echt niet alles meer herinneren, een beetje kort door de bocht om hem dit aan te rekenen. Komt nog bij dat een TU kop niet altijd gevlakt hoeft te worden, als het nou een diesel was, dan zou ik zeggen, ja die moet je altijd vlakken.
vlakken +afpersen kost ongeveer 75-80 euro, dus voordat je die zak pakkingen+ distributie+ veel tijd+ nieuwe olie en koelvloeistof weer weg kan gooien…...
Ik heb geleerd dat je koppen met bovenliggende nokkenas niet mag vlakken.
De timing verandert en als de kop krom was liggen de lagers niet meer in 1 lijn
De nokken as staat dan krom en loopt zwaar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
nanko schreef:Ik heb geleerd dat je koppen met bovenliggende nokkenas niet mag vlakken.
De timing verandert en als de kop krom was liggen de lagers niet meer in 1 lijn
De nokken as staat dan krom en loopt zwaar
De verhalen worden steeds mooier… Wat een onzin…..pffffff….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
nanko schreef:Ik heb geleerd dat je koppen met bovenliggende nokkenas niet mag vlakken.
Huh? dat is nieuw voor mij, heb er nog nooit van gehoord
Wat niet wil zeggen dat het onzin is wat je roept, in theorie klopt het wel, in de praktijk blijkt het reuze mee te vallen.
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Koop voor de zekerheid even een nieuwe radiateurdop. En dan KVS bijvullen en goed ontluchten.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Dat is anders hetzelfde alleen anders geschreven.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
rednasty schreef:kachel radiateur lek?
Nee, het ruikt niet naar kvs in het interieur…
Net terug van ‘t werk. Morgen gaat de specialist erna kijken. Op de terugweg was het wel merkwaardig, want volgens mij mist er weer wat kvs. Als ik optrek tot 90/100 km/u gaat de temperatuurmeter naar ong. 105 graden. Ik dus even slikken en vervolgens maar met 80 naar huis gereden en toen bleef de meter op 90 staan.
Ik hoop dat er morgen wat aan het licht komt!
Gr Richard
Nou, ik heb goed en slecht nieuws.
Het goede nieuws is dat er een scheurtje in een slangetje zat waardoor kvs lekte. Het slechte nieuws is dat het maandag pas gemaakt kan worden ...
Totdan maar even goed op het niveau blijven letten en er wat bij gooien.
Maar wat me ook zorgen baart is of dit scheurtje ook met de slechte werking van de verwarming te maken kan hebben.
Gr Richard
Iemand!?
Natuurlijk dat het je verwarming slecht laat werken, het eerste dat je merkt bij te weinig KVS is de verwarming die het slecht begint te doen.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017