We hebben een Saxo 1.1 SX uit ‘98 gekocht met 3 gaats 14’’ LM velgen. Nu hebben we ook nog een setje stalen standaard 13’’ velgen liggen van onze oude AX. Ons idee is om ‘s winters stalen velgen met winterbanden te gebruiken (goedkoper dan het rubber dat om de LM velgen moet en dan hoeven we ‘s winters niet met de LM velgen door de pekel te rijden)
Nu heb ik begrepen dat onder de Saxo’s met lichtere motorisering standaard 3 gaats 13’’ velgen zijn geleverd. Zijn dit dezelfde velgen die ook onder de AX zijn geleverd? M.a.w. kan ik de oude velgen gebruiken?
Totaal aantal Berichten: 27884
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
volgens mij zitten er onder een standaard Saxo 13” wielen.
bij de VTR/VTS kan dat wel eens anders zijn…
Volgens het Autovisie jaarboek:
AX 1.1: velgen 4,5 B 13; banden 145/70 R13
Saxo 1.1: velgen 4,5 B 13; banden 155/70 TR13
De velgmaat lijkt dus wel hetzelfde, maar passen 155 mm brede banden om een velg waar nu 145 mm brede banden omheen liggen?
De totaaldiameter van de AX-velgen met de 145 banden is iig kleiner dan de diameter van het 14’’ LM dat er nu omheen ligt (bandenmaat 185/55 R14 80H). Als de AX velgjes bruikbaar zijn, zullen er dus iig hogere (dus waarschijnlijk ook bredere) banden omheen moeten.
@Blueduck, wat is ET-waarde? ops:
Je kan ze zo omwisselen hoor, moet geen probleem zijn..
Er passen meer maten banden om 1 velg De standaard AX banden zijn iets smaller (1 cm) en dus 0.7cm lager….verwaarloosbaar i,i,g,
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
*nutteloos*Misschien leuk om te weten…de ax LMV’s (3 spaaks o.a. First class) hebben bandenmaat 155/70-13 *nutteloos*
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:*nutteloos? lijkt me niet!*Misschien leuk om te weten…de ax LMV’s (3 spaaks o.a. First class) hebben bandenmaat 155/70-13 *nutteloos? lijkt me niet*
Heb ik ook aan gedacht (leuke velgjes) maar
1) ligt daar niet 155/65-13 omheen? (al zal dat waarschijnlijk niet heel veel uitmaken qua topsnelheid/tellerafwijking/acceleratie)
2) ik heb die ouwe AX velgjes toch liggen, dus (als het kan) nieuwe bandjes eromheen, leuke wieldopjes erop en klaar
Of heb je nog een paar AX LM velgjes liggen ?