Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Goed bezig!
Citroen!
DriverD schreef:Goed bezig!
Afwachtend op CX pomp van Van der laan, centrifugaal en hogedruk regelaar..
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Als ik dat zo lees en steeds meer mensen CX pompen gaan monteren, worden ze zometeen nog geld waard ook! Ik ga er maar alvast een achterhouden voor mijn DS project!
Al dat frisse groen ziet er goed uit! Netjes hoor!
CX GTi Turbo 2 - All Black
Vandaag was een mindere dag.
Halfverwege merk ik dat mijn rotor stand 180° verkeerd zit
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Mijn vertrouwen is wat ingedeukt maar zal tegen het weekend ne flinke boost kunnen gebruiken.
Ik heb dan maar met veel gemor dan maar de bak terug van de motor gezet, op een krikje.Dat ging gelukkig goed.
Ik kon bij deze terug aan de ontstekinghuis en heb de rotor 180° kunnen verdraaien.Oef!
Er is veel over geschreven, I know, maar voor mezelf had ik graag nog alles eventjes doorgenomen voor de ontstekingtijdstip afstelling ;
Ik steek een pen in mijn vliegwiel. Ik check of dit overeenkomt met einde compressieslag ( BDP ) cilinder 1 ( tegen waterpomp ) = onstekingstijdstip cilinder 1.
Dit doe ik met een lange schroevedraaier en kleppendeksel los.
Schroevedraaier helemaal boven en kleppen ( inlaat en uitlaat ) dicht.
Als ik de motor verder draai, dan volg de arbeidslag voor cilinder 1, mijn schroevedraaier in cilinder 1 moet naar beneden gaan ( kleppen nog steeds dicht ).
Als dan mijn schroevedraaier terug naar boven gaat, zou mijn uitlaatklep moeten opengaan.
Heb ik dit juist ?
kan ik bij deze besluiten dat mijn gat in vliegwiel overeenkomt met BDP cilinder 1 ?
Ontsteking volgorde van de delco kap zou er dan zo moeten uitzien ;
/———-2
——————1
——————3
\_________ 4
Is dit de standaard fabrieksafstelling voor de aansluiting van de bougie draden ?
Thanks
Smith
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
gat is 1, ja.
.komma
Totaal aantal Berichten: 25613
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Mr. Smith schreef:kan ik bij deze besluiten dat mijn gat in vliegwiel overeenkomt met BDP cilinder 1 ?
Smith
Als de schroevendraaier na verdraaien met pen uit gat direct naar beneden gaat wel. als ie eerst nog een klein eindje naar boven kruipt is het gat het statische ontstekingstijdstip.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Mr. Smith schreef:kan ik bij deze besluiten dat mijn gat in vliegwiel overeenkomt met BDP cilinder 1 ?
SmithAls de schroevendraaier na verdraaien met pen uit gat direct naar beneden gaat wel. als ie eerst nog een klein eindje naar boven kruipt is het gat het statische ontstekingstijdstip.
Thanks Bogaard.
Nu heb ik volgende vraagje ; wanneer is het statische ontsteking ? Wanneer zuiger op zijn hoogste punt staat of er voor ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 25613
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ervoor natuurlijk. ontsteking is altijd voor BDP.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Ervoor natuurlijk. ontsteking is altijd voor BDP.
Nu lees ik in de WPHB dat ik een testlampje op de platines en massa moet aansluiten
Ik moet de stroomverdeler draaien in tegenwijzerszin.
Als mijn lampje brandt, dan zijn mijn puntjes toch tegen elkaar hé ?
Als mijn rotor op 1u staat, moet ik dan van 1—> 12u draaien of van 2u naar 1u ? E moet mijn lampje toch uitgaan ? ( moment dat de puntjes opengaan ? )
Allemaal niet zo duidelijk
ops:
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 10347
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Testlampje op geisoleerde helft van puntjes (makkelijker is: op de rup aansluiting van de bobine). Als lampje brandt zijn de puntjes open, want als de puntjes dicht zijn gaat de stroom makkelijker door de puntjes dan door het lampje. Dus: motor op goede tijdstip zetten (zie hierna), rotor moet ong. tegenover bougiekabel van 1 staan, verdeler eventueel linksom draaien tot puntjes dicht zijn, dan zachtkens rechtsom tot lampje gaat branden.
Gat in vliegwiel: bij motoren van voor augustus ‘71 komt dit overeen met het statische ontstekingstijdstip (ik dacht 6 of 8 graden voor BDP).
Bij motoren van daarna (type ‘72) komt het gat overeen met BDP, dus met 0 graden op de gradenboog (die vanaf dat tijdstip ook gemonteerd werd). Deze modificatie is gedaan omdat het in die tijd gebruikelijk werd de ontsteking dynamisch af te stellen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
@ Bogaard en Jantje1948
Gelukt!
de wagen heeft een vreugde kreet laten horen, klonk als muziek in de oren.
Nu weet ik ook wat ik verkeerd heb gedaan.
Pen in vliegwiel valt 2 keer in het gat bij één nokkenasomwenteling.. ops: ops: ops: ( ik weet het, veel over geschreven en toch nog verkeerd gehandeld..)
Voor de nulpunt op de poelie, MOET kleppendeksel los = dit is de enige foutloze methode.
Ik heb enkel nog zaterdag kunnen doorwerken, alles probleemloos gemonteerd, inclusief nieuwe draad 3de bougie gat. Dat ging vlekkenloos.
De HD was nog niet toegkomen, het stuurhuis heb ik al kunnen presenteren.
Volgend weekend ; stuurhuis en HD pomp.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Mr. Smith schreef:
Voor de nulpunt op de poelie, MOET kleppendeksel los = dit is de enige foutloze methode.
Is toch niet echt nodig. Twee manieren:
1. Ik heb op de houdertjes (die plastic dingen bovenop de schacht) van de bougiekabels de cilindernummers met pen genoteerd. Zo weet ik altijd wanneer de rotor naar cilinder 1 wijst (of in ieder geval in de buurt is) en dus op de juiste manier de pen erin steek.
2. Manier aangegeven door DriverD: oliedop eraf en als je om en nabij het gat (in vliegwiel) kleppen ziet opengaan (tuimelaar beweegt) dan moet je nog een (krukas)slag verder zijn.
Ziet er fantastisch uit verder. Altijd weer spannend als je de eerste proefrit gaat maken…
Wat is de planning?
ted.kampen schreef:Mr. Smith schreef:
Voor de nulpunt op de poelie, MOET kleppendeksel los = dit is de enige foutloze methode.
Is toch niet echt nodig. Twee manieren:
1. Ik heb op de houdertjes (die plastic dingen bovenop de schacht) van de bougiekabels de cilindernummers met pen genoteerd. Zo weet ik altijd wanneer de rotor naar cilinder 1 wijst (of in ieder geval in de buurt is) en dus op de juiste manier de pen erin steek.
2. Manier aangegeven door DriverD: oliedop eraf en als je om en nabij het gat (in vliegwiel) kleppen ziet opengaan (tuimelaar beweegt) dan moet je nog een (krukas)slag verder zijn.
Ziet er fantastisch uit verder. Altijd weer spannend als je de eerste proefrit gaat maken…
Wat is de planning?
Hoi Ted, dat klopt voor een ervaren klusser. Alleen ben ik dat helemaal niet..
Alles OK met jou dame btw ?
Ik heb mijn ontsteking eraf gesmeten zonder af te tekenen
Kmoest terug van 0 beginnen.
Zaterdag hoop ik de HD pomp te monteren en stuurhuis te monteren met eigenhandig gemaakt tool ( is goed zelf te maken btw! )
Ik zal hiervan enkele foto’s posten.
Heb inmiddels foto binnen van een CX pomp voor hydraulique en ben benieuwd naar het nieuw gedrag van mijn bombe nu bepaalde hydraulische organen veranderd hopelijk verbeterd zijn.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
stuurhuis uitlijning :
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige