BX 1.6 TGI 1991 Koppeling vervangen
Guardian
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 16-09-2008

Gepost: 16 september 2008 02:36 PM

Hallo, vandaag (16 -09 -08) ga ik beginnen met het uitbouwen van mijn bak om de koppelingsplaat en druk groep te vervangen. Ik heb dit nog nooit eerder gedaan, wie heeft er nog tips?

ik heb wel al een moter takel en een vriend helpt mij die pas bij zijn baleno nog het zelfde heeft vervangen.

Alleen een Citroën rijdt als een Citroën!

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 16 september 2008 03:52 PM
  [ # 1 ]

Tips zijn er genoeg te vinden, maar kijk ook even op http://www.citroenbx.nl daar staat onder het kopje techniek een mooi fotoverslag van hoe te werk te gaan.

Wel nog een handige tip trouwens, als je straks de bak los hebt, trek dan de hefboom waarmee het druklager bedient wordt los van zijn kogelgewricht en zet hier een nieuwe canvasbus op en gebruik dan 2 kleine schroefjes om hem extra vast te zetten (normaliter wordt deze alleen vastgesmolten, je ziet wel hoe dat zit als je hem loshebt) Je zou namelijk niet de eerste zijn die na het terugbouwen van de bak opnieuw de bak eraf mag trekken omdat dat inferieure ding losgelaten heeft.

verders veel succes met de klus!!

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
Guardian
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 16-09-2008

Gepost: 17 september 2008 12:21 AM
  [ # 2 ]

Hoe krijg je deze los:

We hebben alle bouten al los (inclusief die aan de bovenkant)

En nog een vraagje: kun je de koppeling vervangen zonder het blok er in z’n geheel uit te tillen, maar door het blok te laten zakken? Wij zijn voor het laatste gegaan, maar gaat dat lukken?

Alleen een Citroën rijdt als een Citroën!

Profiel  
 
siemenazu
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 579
Geregistreerd: 19-05-2006

- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
Gepost: 17 september 2008 12:42 AM
  [ # 3 ]

je aandrijf as loopt daar door heen
die kan je bij de 2de homokoneet los maken.
volgens mij zit er achter je blok ook nog een steun waar je aandrijf as door heen loopt maar dat weet ik niet zeker
je motor hoeft er niet uit beetje prutsen kan je de bak er los achterweg halen.

azu 1973          
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963  
Cx 20re            
berlingo
dyane4

Profiel  
 
Henk50
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 31-08-2008

Gepost: 17 september 2008 01:14 AM
  [ # 4 ]
Guardian schreef:

Hoe krijg je deze los:
We hebben alle bouten al los (inclusief die aan de bovenkant)

En nog een vraagje: kun je de koppeling vervangen zonder het blok er in z’n geheel uit te tillen, maar door het blok te laten zakken? Wij zijn voor het laatste gegaan, maar gaat dat lukken?

Aan deze steun zitten 2 paspennen, die kunnen wat vast zitten, schroevedraaier of kleine beitel ertussen hameren.

Als je deze middelste motorsteun verwijdert, kun je het blok ondersteunen en voldoende op en neer bewegen om de versnellingsbak te verwijderen. Een takel is dan wel handig, die bak (is voor mij) veel te zwaar.

Met wat zoeken vind je veel info op dit forum over hoe en wat. Ook hier:

 

Citroen Berlingo M49 1.6 16v

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 17 september 2008 02:28 AM
  [ # 5 ]

Het blok op een grote krik zetten, balkje onder de grens carter/blok, daarmee ging het bij mijn 19TGD (zelfde onderblok-maat vlgs mij).

Die rubber klont kun je dacht ik in principe gewoon laten zitten, alleen de aandrijfas en de 2 boutjes van het tussenlager lopen moet je losnemen.  Bij mij ging ie eraf vanwege een slechte klont. Er zitten inderdaad 2 schuine paspennetjes maar ook een paar boutjes aan; het is wel even tikken en wrikken om het ding los te krijgen.

Doe je dat niet (dwz laat je de as zitten) dan loop je erg grote kans dat het uitgaande lager of de kmtellerschijf sneuvelt bij de- of montage.

Vervang ook de aandrijfaskeerringen (en zorg dat je de goede maat meekrijgt - leermoment).

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 17 september 2008 03:06 AM
  [ # 6 ]

Wat je op de foto kunt zien is je onderste motorsteun, daar hoef je verder niet aan te zitten, daar boven zit het tussenlager van je lange (rechter) aandrijfas, die zit met 2 boutjes vast, de boutjes kun je gewoon losdraaien en vervolgens zul je het tussenlager los moeten krijgen, soms gaat dit moeiteloos, meestal zul je ff met een beitel en een hamer op de verdikking moeten tikken. Eenmaal een paar milimeter verschoven trek je zo de aandrijfas onder de auto vandaan.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
Guardian
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 16-09-2008

Gepost: 17 september 2008 10:38 PM
  [ # 7 ]

Bedankt voor alle reactie’s die hebben zeker geholpen!

morgen begin ik de boel weer in elkaar te zetten, hopelijk wil dat in een dagie.

Alleen een Citroën rijdt als een Citroën!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook