Mijn 19 TZI heeft er 265dkm opzitten. Nu komt er water ergens vandaan, en dat belandt op het uitlaatspruitstuk. Ik kan niet zo snel zien waar dat koelwater nu vandaan komt. Daarboven loopt ook een uitwendige kachelleiding. Moet ik er maar vanuit gaan dat mijn koppakking lek is, of kan er sprake zijn van een minder erge kwaal? Ik baal er een beetje van, want de auto is op zich helemaal goed. Bollen, banden, snaar en draagarmlagers zijn allen voor elkaar. Alles doet het, zelfs ieder lampje, op een soms haperende stuurbekrachting bij de eerste kilometers. Liever blijf ik er nog in rijden, maar de kosten van een koppakking-vervanging wegen zwaar tegenover de dagwaarde. Ik zit in dubio, hier nog geld in stoppen of verder kijken naar een andere BX of Xantia?
Onze 19 tzi had dat ook, zo ook onze 16 tgi (zelfde motor bouw)
Het was bij ons een kwestie van de kachelslangen losmaken, verder op de stalen buis schuiven die achter het blok zit, en goed vast draaien. (aan allebei de kanten, achter de verdelerkap gaat de stalen buis weer over in rubber.)
Volgens mij is het niet iets om je heel erg druk om te maken!
(er is een kleine kans dat je koelvloeistof pomp lekt, maar volgens mij komt het dan niet op de uitlaat….)
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
GoofBlikscha schreef:Onze 19 tzi had dat ook, zo ook onze 16 tgi (zelfde motor bouw)
Het was bij ons een kwestie van de kachelslangen losmaken, verder op de stalen buis schuiven die achter het blok zit, en goed vast draaien. (aan allebei de kanten, achter de verdelerkap gaat de stalen buis weer over in rubber.)
Volgens mij is het niet iets om je heel erg druk om te maken!(er is een kleine kans dat je koelvloeistof pomp lekt, maar volgens mij komt het dan niet op de uitlaat….)
Die zit helemaal onderop, dus lijkt me erg sterk.
Een gaatje in de slang, of een doorgeroeste ijzeren buis of ontluchtingsnippel daarin; het zijn maar wat mogelijkheden.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Bij mijn ( 19 tzi) was het ontluchtings schroefje eruit getrild! Zit in dat ijzeren buisje..
Als de koppakking lek is lekt ie nooit naar buiten….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Re: 19 TZI - koppakking lek, of niet? Geld erin stoppen of..
Ben de Hoog schreef:Mijn 19 TZI heeft er 265dkm opzitten. Nu komt er water ergens vandaan, en dat belandt op het uitlaatspruitstuk. Ik kan niet zo snel zien waar dat koelwater nu vandaan komt. Daarboven loopt ook een uitwendige kachelleiding. Moet ik er maar vanuit gaan dat mijn koppakking lek is, of kan er sprake zijn van een minder erge kwaal? Ik baal er een beetje van, want de auto is op zich helemaal goed. Bollen, banden, snaar en draagarmlagers zijn allen voor elkaar. Alles doet het, zelfs ieder lampje, op een soms haperende stuurbekrachting bij de eerste kilometers. Liever blijf ik er nog in rijden, maar de kosten van een koppakking-vervanging wegen zwaar tegenover de dagwaarde. Ik zit in dubio, hier nog geld in stoppen of verder kijken naar een andere BX of Xantia?
Dagwaarde is allang geen argument meer als je BX rijdt, zo’n auto rijd je omdat de totale som van de voordelen opweegt tov de nadelen. Als je alleen kijkt naar kosten kun je beter een jongere auto kopen met een lagere KM stand. Elke auto op leeftijd krijgt een keer te maken met een grote golf aan hoge kosten die daarna weer voorbij is. Wanneer die golf komt is niet te voorspellen. Een Xantia is bijna altijd duurder in gebruik, een andere BX kan ook problemen hebben.
Ik zou de golf uitzitten want je kent de auto tenminste goed. Veel posten op dit forum en dealers vermijden, doe wat kennis en contacten op en je ziet dat met een beetje handigheid de totale kosten van het rijden van je BX een stuk kunnen zakken.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Re: 19 TZI - koppakking lek, of niet? Geld erin stoppen of..
Ben de Hoog schreef:Mijn 19 TZI heeft er 265dkm opzitten. Nu komt er water ergens vandaan, en dat belandt op het uitlaatspruitstuk. Ik kan niet zo snel zien waar dat koelwater nu vandaan komt. Daarboven loopt ook een uitwendige kachelleiding. Moet ik er maar vanuit gaan dat mijn koppakking lek is, of kan er sprake zijn van een minder erge kwaal? Ik baal er een beetje van, want de auto is op zich helemaal goed. Bollen, banden, snaar en draagarmlagers zijn allen voor elkaar. Alles doet het, zelfs ieder lampje, op een soms haperende stuurbekrachting bij de eerste kilometers. Liever blijf ik er nog in rijden, maar de kosten van een koppakking-vervanging wegen zwaar tegenover de dagwaarde. Ik zit in dubio, hier nog geld in stoppen of verder kijken naar een andere BX of Xantia?
De dagwaarde van je BX zal met het vervangen van een koelwaterslang al snel overtroffen worden, dus als je dat argument hanteert, kun je je BX beter wegdoen…
De diagnose stellen dat de koppakking lek is omdat er koelvloeistof lekt en zelfs uitwendig op het uitlaatspruitstuk komt, is de klok horen luiden, maar waar die klepel hangt?
Ga eerst eens goed kijken waar die koelvoeistof lekt. Waarschijnlijk zal daarvoor de motor warm moeten zijn en zit er een scheurtje in de slang die achterlangs het motorblok loopt. Kijken en je weet al meer, maar de koppakking lijkt mij erg sterk.
je kan het makkelijk doen.
neem een spiegel.
vul het koelsysteem af.
start de motor en wacht tot je koelfans inslaan.
ga dan met die spiegel even achterlangs de cilinderkop,en kijk waar die stalen buis lekt.
is het onder het boutje in het midden, dan vervang de Oring van dat boutje.
lekt hij door corrosie.
ga naar de sloop en haal een andere buis.
een paar schroefjes en 2 slangenklemmen en klaar .
groetjes van kreazyV8wuppo.
Als de koppakking lekt is dat een interne lekkage en zal er dus zeker geen koelvloeistof op je uitlaatspruitstuk komen, daar zou ik mezelf dus niet druk om maken!!!
Ik ben helemaal blij met jullie. Zelf had ik de auto al afgeschreven en had zelfs al proefgereden in twee andere BX’en. Maar 1000,- voor een mooie en frisse 1900 waarvan de snaar vervangen moet worden…....dat vind ik te veel geld. Dan wordt zo’n BX te duur. Bovendien had één geen dakje en een grijs dashboard….miereneuker die ik ben. Ik ben idd met een spiegeltje gaan kijken waar het vandaan kwam. De spiegel toonde iets wat ik met een soort ongeloof aanschouwde. Er druppelde water uit een schroefje van het verwarmingspijpje, die achter de motor langsloopt. Schroefje vervangen, aandraaien en klaar…...... Tsss, en dan te bedenken dat ik hem al aan het wegdoen was. Soms ben ik handig, en soms ben ik stom bezig. Nogmaals dank voor jullie berichten. Voor mijn gevoel rijdt ik nu gratis in deze fijne auto, want afgeschreven. Nu gaat mijn aandacht uit naar het LHM-systeem. Ook daar leer ik weer iedere dag iets bij. Vooral op http://www.citroenbx.nl/ leer ik veel. Maar ik wist dus niet dat als je de zwarte dop van het vat haalt (uit nieuwsgierigheid), je systeem het niet meer doet. Lichte paniek, maar met wat telefoontjes toch de juiste weg gevonden. Ik wist bijvoorbeeld ook niet waar die filters nu zaten….......en wat nu die “Octopus” was….......nu wel. En zo klungel ik maar wat verder. Gisteren de snaar van de pomp wat strakker gezet en de remblokken voor vervangen. Wat kost eigenlijk een gemiddeld setje blokken? Voor Bosch-blokken was ik bijna 55,- kwijt.
wat blokjes tegenwoordig kosten weet ik niet, ik schat rond de 40 tot 60 euri..
beste merken om op de citreen te monteren zijn TEXTAR en ABEX.
greets van wuppie.
textar is een harde remblok,en abex is soft, maar slijt ook sneller.
Ben de Hoog schreef:Schroefje vervangen, aandraaien en klaar…...... Tsss, en dan te bedenken dat ik hem al aan het wegdoen was. Soms ben ik handig, en soms ben ik stom bezig. Nogmaals dank voor jullie berichten. Voor mijn gevoel rijdt ik nu gratis in deze fijne auto, want afgeschreven.
Het enige is dat je kosten verschuiven van afchrijving naar onderhoud. In het geheel zijn de kosten vaak wel wat lager dan bij een nieuwe auto maar vaak is het wel wat grilliger. Je kan moeilijk voorspellen wat wanneer komt.
Zo heeft een nieuwe auto een aantal posten zoals afschrijving, verzekering (all-risks) die bijzonder hoog zijn, maar onderhoud is vaak nihil. Je kan het onderhoud vaak zelfs gewoon afkopen in een 3 jaar onderhoudscontract. Dan ben je (mits je geen gekke dingen doet) volstrekt zeker van de kosten die er komen (behalve brandstof).
Bij een tweede hands auto en zeker bij een BX van minimaal 13 jaar oud, schrijf je niks meer af (zeker niet als je er al meer dan een jaar mee rijdt) maar je kan pittige kosten in de vorm van onderhoud terugkomen die idd niet voorspelbaar zijn, je weet alleen dat er van alles kapot kan gaan.
Mijn lijstje afgelopen half jaar.
- 1 x beurt
- 1 x set winterbanden op wielen
- 1 x remklauwen / schijven / blokken (gelijk schijven van Xantia genomen).
- 1 x wiellager voor
- 1 x dieselinspuitpomprevisie
- dynamo revisie of ruildynamo (komt door lekkende inspuitpom)
Vooral die brandstofpomp gaat flink wat knaken kosten
De veronderstelling dat je “gratis” rijdt, want afgeschreven is natuurlijk nonsens. Je had het over draagarmlagers, snaar, banden, bollen, dat was beslist niet gratis.. Net als bovenstaande zul je in plaats van afschrijving toch moeten bijlappen om em in goede staat van onderhoud en dus betrouwbaar te houden.
Gr,
Marten
Ik ken het euvel ook. Je gaat ook veel te snel te moeilijk en gevaarlijk denken. Zo lekte bij mij de thermostaat. Dan zie je al weer een paar tientjes van je bankrekening afgeschreven worden. Na nog eens goed gekeken te hebben zag ik dat het gewoon een ontluchtingsnippel was, wat kapot was. Door zelf te kijken bespaar je jezelf een hele hoop geld. De meeste (niet betrouwbare) garages zouden gewoon mijn thermostaat zijn gaan vervangen.
In het begin is het allemaal abrakadabra als je de motorkap open doet of onder de auto kruipt. Maar het begint met het wisselen van je remblokjes voor, en voor je het weet ben je je halve motor aan het reviseren. De site http://www.citroenbx.nl is ook heel handig. Zelfs voor gevorderde sleutelaars.
Ik vind het ook jammer dat de meeste BX’en zo snel naar de sloop gaan. Een versleten koppeling is voor de meeste mensen al een reden om hun BX te slopen. Voordeel is natuurlijk wel dat de overgebleven BX’en meer waard worden
Ik heb ook wel eens gedacht om een andere auto te kopen (in een vlaag van verstandsverbijstering), maar dan kom je er gelijk achter dat je voor zo weinig geld nergens meer waar voor je geld krijgt, vwb comfort, luxe en prestaties!
Re: 19 TZI - koppakking lek, of niet? Geld erin stoppen of..
Alcyone schreef:Elke auto op leeftijd krijgt een keer te maken met een grote golf aan hoge kosten die daarna weer voorbij is. Wanneer die golf komt is niet te voorspellen. Een Xantia is bijna altijd duurder in gebruik, een andere BX kan ook problemen hebben.
Shit , moet ik nu als Xantia-Rijder zorgen gaan maken
Re: 19 TZI - koppakking lek, of niet? Geld erin stoppen of..
ZX1.4i schreef:Alcyone schreef:Elke auto op leeftijd krijgt een keer te maken met een grote golf aan hoge kosten die daarna weer voorbij is. Wanneer die golf komt is niet te voorspellen. Een Xantia is bijna altijd duurder in gebruik, een andere BX kan ook problemen hebben.
Shit , moet ik nu als Xantia-Rijder zorgen gaan maken
Je gaat ons toch niet vertellen dat je vanaf dat je deze auto hebt gekocht probleemloos hebt gereden he!? de meeste mensen met een probleemloze auto vullen geen 25 pagina’s op dit forum hoor!
Re: 19 TZI - koppakking lek, of niet? Geld erin stoppen of..
voge schreef:Je gaat ons toch niet vertellen dat je vanaf dat je deze auto hebt gekocht probleemloos hebt gereden he!? de meeste mensen met een probleemloze auto vullen geen 25 pagina’s op dit forum hoor!
De motor zelf was een groot probleem ja, de huidige ruilmotor is prima afgezien van het feit dat ik een aardig bedrag voor die motor moest betalen. Verder zijn het gewoon kleine dingetjes geweest, zoals veerbollen, een Airco die uitzichzelf is gaan werken en de spanrollen ja. Met het verhelpen van dat laatste heb ik nu een redelijk probleemloze Xantia, zonder explosieve kosten, mede te danken omdat ik het zelf heb gefixt.
Maar ik begrijp precies wat je bedoelt, er zijn ook echte drama verhalen om te huilen met Xantia’s, maar helaas ook met BXen.
PS: Zijn er 25 pagina’s nodig geweest om de Xantia probleemloos te krijgen
Hopen dat ‘ie nu voorlopig eens probleemloos blijft!!! (kan je me 4 juni helpen met mijn linkerachterdraagarmlagers)