Bijna alle variaties van het 1900-blok heb ik inmiddels gehad. Een 19D, 19TRD, 19 GTI, 19 Sport en nu een 19 TZI. Een lekkere, koppelrijke, motor. Ik vraag me echter af hoe deze zich verhoud tot een 1600-blok. Een groot nadeel van de 1900-motor is de zware brom rond de 120 km/h. Vanaf 150 gaat hij lekker zoemen, maar dat is in ons overvolle stoplichtenland niet meer ontspannen te doen. Is zo’n 1600-blok nu stiller bij die 120? Ik vind zo’n 1400-motortje altijd zo’n vriendelijk geluidje maken, maar daarin kom ik echt kracht te kort om te rijden zoals ik wil.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Mjah, ik heb wel een paar keer met een 1600 gereden, maar vond het een nogal luie motor t.o.v. de 1900. Dan heb ik het niet over de 16TRi van 105 pk hoor, maar de later modellen met Magneti Marelli ontsteking. Gek genoeg vind ik de 1400 relatief stil, wat dit betreft. En die keer dat ik in een 1400 reed viel het helemaal niet tegen.
Wij hebben een 16 tgi en een 19 tzi (break 122pk), en daar zit echt een wereld van verschil in.
De 16 is in de lage toerentallen wel stiller, maar als je hard rijdt niet. De 16 heeft erg weinig trekkracht als je een 19 gewend bent. (mijn moeder dacht dat de auto kapot was ) Qua verbruik zal er wel een verschil inzitten. Ook vind ik dat de 1600 motoren een beetje raar geluid maken, t.o.v. een 1900.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
winnetou schreef:Mjah, ik heb wel een paar keer met een 1600 gereden, maar vond het een nogal luie motor t.o.v. de 1900.
Klopt helemaal…...vorig jaar met de 1.6i Chic hetzelfde gevoel.
Lijkt wel of hij veel meer zou kunnen.
Aan de andere kant…..hij reed wel bijzonder zuinig voor een 1600 motor….ik haalde er met gemak 1 op 14 mee (met veel snelweg km’s uiteraard)
Een 1.9 benzine heb ik nog nooit gehad.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Zuinig, dat kan wel kloppen. Volgens de officiele cijfers van Citroen zou de 1600 zelfs een stuk zuiniger moeten zijn dan de 1400, die niet bepaald slecht scoort.
Maar qua motorkarakter…. ik kan maar 1 ding zeggen: ik heb nog nooit een lekkerder rijdende auto van welk merk dan ook gehad dan mijn vorige BX, de 19 GTI uit 1987 (dus nog zonder katalysator)!
Ik heb verschillende BX’en gehad. Een 1400 type 1. Een 1600 TGI een 1900 TZI en nu dus een GTi automaat. Een 1900 is lekker schakel lui te rijden en ik vind het een fijne motor. Wel dorstig,wat dat betreft deed die 16 het een stuk beter. Die 16 heeft naar mijn mening weinig meer te bieden dan een 14,dus waarom niet voor een 1400 kiezen,die volgens mij nog net iets voordeliger is. Tenzij je natuurlijk wat meer luxe wil in de vorm van een 16TZI of Chic. Die luxe zoek je tevergeefs bij een 14’tje. Ik vond die 19TZI van mij een hele verbetering ten opzichte van de 16 TGI,meer luxe,voelde allemaal net wat degelijker aan,meer vermogen en trekkracht onderin. Als verbruik niet je belangrijkste punt is zou ik gaan voor een luxe 19TZI. Een vergelijking tussen mijn GTi en 19TZI is wat lastiger te maken,daar mijn GTi een automaat is. Maar die rijdt wel super lekker en heeft power genoeg,okay hij zuipt iets meer maar het verschil met die TZI valt me eigenlijk wel mee.
Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX
Het is bij ons ook zo dat de 19 TZI Break de best rijdende auto is, die wij ooit gehad hebben. Deze heeft ook een gti blok, maar wel met katalysator ( onding) Vooral omdat deze auto van alle gemakken voorzien is, en omdat het blok zo heerlijk rijdt is het de ideale vakantie auto! (lange afstanden e.d.)
Maar wij reden altijd 14 inj, maar toen wij de eerste 1600 kregen (16RE met caburateur) was dat wel een hele verbetering! Niet dat een 1400 zo slecht is hoor, met 75pk valt dat best mee.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Bram schreef:winnetou schreef:Mjah, ik heb wel een paar keer met een 1600 gereden, maar vond het een nogal luie motor t.o.v. de 1900.
Klopt helemaal…...vorig jaar met de 1.6i Chic hetzelfde gevoel.
Lijkt wel of hij veel meer zou kunnen.Aan de andere kant…..hij reed wel bijzonder zuinig voor een 1600 motor….ik haalde er met gemak 1 op 14 mee (met veel snelweg km’s uiteraard)
Een 1.9 benzine heb ik nog nooit gehad.
Als je, zoals ik een tijdje, een 1600 injectie met kapotte MAP-sensor rijdt (eentje die de computer laat denken dat je de hele tijd accelereert) dan heb je er best een rappe auto aan. Niet al te goed voor het verbruik en de portemonnee helaas. Maar het geeft wel aan dat er nog wel heel wat meer in de motor zit dan onder normale condities wordt bereikt.
Met normaal functionerende elektronica is ie niet supersnel maar best goed te berijden.
Een oude 1400 zonder kat is btw ook nog verrassend pittig.
Ich bin ein Breaker
Als eerste wil ik mijn genoegen laten blijken over de levendigheid van dit forum. Razendrap info teruggespeeld waar ik wat mee kan. Een mooie 1600 Chic zal het dus niet worden, alleen al vanwege de 1600-motor. Ondanks zijn mooie interieur en stuur wil ik niet op het gas trappen en vervolgens wachten op iets wat niet komen gaat…....koppel van onderuit. Een wezenlijk verschil tussen de BX Sport en de GTI. Eerst had ik een ultiem mooie BX GTI (TT-89-KG) uit ‘88. Maar een klojo volgas door rood doodde mijn droom na slechts vijf weken. De BX Sport erna leek een stap terug in techniek, maar was zoveel sterker onderin tov de GTI. In cijfers zal het niet zoveel uitmaken, maar gevoelsmatig was de BX Sport veel rapper dan de GTI…........echt een “wauw-gevoel” met de kracht onderin en het geluid daarbij. Wel een K&N-filter en een Sebring-pijp gemonteerd, topmerken voor hun doelgroep. Ooit 220 km/h geklokt, in een heerlijke gezonde zoem….....in Italie én Belgie. Anno 200+ niet meer bijzonder…..maar een plastic bakkie van 1986…..
Stotterende stuurbekrachtiging
Ik meldde het hier reeds recent eerder. Kan iemand mij vertellen wat mij te wachten staat, qua kosten, als de stuurbekrachtiging hapert tijdens de eerste (vijf) kilometers? Voorbeeld, de auto staat enige dagen stil (is een tweede vervoersmiddel na mijn Honda Africa Twin motorfiets). Daarna zakt hij moeilijk naar de laagste stand achter, na enig roeren aan het hendeltje zakt hij wel achter weg. Bij de eerste kilometers werkt de stuurbekrachtiging niet juist, die hapert. Als de BX warmer wordt is er niets meer mis. Is dit een serieus probleem, of is het slechts het verversen van de LHM/ filters afdoende?? Kan ik zoiets zelf????
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Stotterende stuurbekrachtiging? Dan betekent dat jouw hydraulische systeem niet genoeg druk levert. Niet dramatisch, aangezien de stuurbekrachtiging het eerste onderdeel is waar je wat van merkt in zo’n geval, en het kan soms alleen al worden veroorzaakt doordat je simpelweg wat LHM-olie moet bijvullen. Kijk in elk geval of je niet ergens een lekkage onder de auto ziet. Met name de leiding naar linksachter wil in een enkel geval wel eens de pijp aan Maarten geven (zoals me een keer overkwam met de GTI). In zo’n geval spuit bij iedere remactie de olie uit die leiding, en de kont van de BX komt steeds lager te hangen….
Als dat niet het geval is wordt het tijd om eens te gaan kijken naar interne lekkages, en in sommige gevallen kan het zijn dat de hydraulische pomp op zijn einde loopt. Bij BX-en met stuurbekrachtiging gaan ze zo’n 300.000 km mee, heb ik me door een citroen-specialist laten vertellen. In de andere gevallen houden ze het een autoleven lang uit. Kijk ook even in de andere draadjes, er is in het verleden al een en ander over gepost.
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Re: Stotterende stuurbekrachtiging
Ben de Hoog schreef:Ik meldde het hier reeds recent eerder. Kan iemand mij vertellen wat mij te wachten staat, qua kosten, als de stuurbekrachtiging hapert tijdens de eerste (vijf) kilometers? Voorbeeld, de auto staat enige dagen stil (is een tweede vervoersmiddel na mijn Honda Africa Twin motorfiets). Daarna zakt hij moeilijk naar de laagste stand achter, na enig roeren aan het hendeltje zakt hij wel achter weg. Bij de eerste kilometers werkt de stuurbekrachtiging niet juist, die hapert. Als de BX warmer wordt is er niets meer mis. Is dit een serieus probleem, of is het slechts het verversen van de LHM/ filters afdoende?? Kan ik zoiets zelf????
Wanneer is de LHM vervangen en zijn de filters gereinigd voor het laatst?
Tip: rol een velletje printerpapier op tot een koker en steek dat in het vat. Als de LHM felgroen is, is die goed. Bij het minste geringste gelige tint wat je tegen komt kun je er vanuit gaan dat het al een tijdje zit.
Het systeem verversen en de filters reinigen doet soms echt wonderen. Mijn moeder’s BX 19 TZI Break zakte altijd in een half uurtje met de kont naar de straat. Nu dat ik het heb vervangen blijft ze makkelijk 24 uur op rijhoogte!
In het subgedeelte “Hydrauliek” staat een topic hoe je het systeem ververst, tis heel simpel.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Re: Stotterende stuurbekrachtiging
Alcyone schreef:Ben de Hoog schreef:Ik meldde het hier reeds recent eerder. Kan iemand mij vertellen wat mij te wachten staat, qua kosten, als de stuurbekrachtiging hapert tijdens de eerste (vijf) kilometers? Voorbeeld, de auto staat enige dagen stil (is een tweede vervoersmiddel na mijn Honda Africa Twin motorfiets). Daarna zakt hij moeilijk naar de laagste stand achter, na enig roeren aan het hendeltje zakt hij wel achter weg. Bij de eerste kilometers werkt de stuurbekrachtiging niet juist, die hapert. Als de BX warmer wordt is er niets meer mis. Is dit een serieus probleem, of is het slechts het verversen van de LHM/ filters afdoende?? Kan ik zoiets zelf????
Wanneer is de LHM vervangen en zijn de filters gereinigd voor het laatst?
Tip: rol een velletje printerpapier op tot een koker en steek dat in het vat. Als de LHM felgroen is, is die goed. Bij het minste geringste gelige tint wat je tegen komt kun je er vanuit gaan dat het al een tijdje zit.Het systeem verversen en de filters reinigen doet soms echt wonderen. Mijn moeder’s BX 19 TZI Break zakte altijd in een half uurtje met de kont naar de straat. Nu dat ik het heb vervangen blijft ze makkelijk 24 uur op rijhoogte!
In het subgedeelte “Hydrauliek” staat een topic hoe je het systeem ververst, tis heel simpel.
Wacht maar 3 weken, dan is het weer als vanouds!
Ich bin ein Breaker
winnetou schreef:Stotterende stuurbekrachtiging? Dan betekent dat jouw hydraulische systeem niet genoeg druk levert.
Ik zou ‘t eerder op een vervuild systeem gooien hoor, pas als dat uitgesloten is, is jou verhaal natuurlijk aan de orde…
(enne, die 300.000km… Moet dat nou )
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
voge schreef:winnetou schreef:Stotterende stuurbekrachtiging? Dan betekent dat jouw hydraulische systeem niet genoeg druk levert.
Ik zou ‘t eerder op een vervuild systeem gooien hoor, pas als dat uitgesloten is, is jou verhaal natuurlijk aan de orde…
(enne, die 300.000km… Moet dat nou )
Kan vervuiling zijn, maar dat is natuurlijk wel het eerste waar je naar kijkt, vervuiling is een oorzaak waardoor het systeem onvoldoende druk kan leveren. Het is dus gewoon een onderdeel van het verhaal, en natuurlijk begin je met de conditie van het LHM te checken.
Enne, die 300.000 km heb ik niet zelf verzonnen, is me verteld door een Citroen specialist (Van der Laan te Abbenes). Die heeft de ervaring dat BX-en met stuurbekrachtiging het zo’n 300.000 km uithouden op 1 hydr. pomp. Maar als die pomp bij jou langer meegaat is dat natuurlijk alleen maar goed!
Het probleem treedt overigens bij de meeste Xantia’s niet op, omdat voor de stuurbekrachtiging een apart hydr. circuit is verzonnen door citroen.
winnetou schreef:voge schreef:winnetou schreef:Stotterende stuurbekrachtiging? Dan betekent dat jouw hydraulische systeem niet genoeg druk levert.
Ik zou ‘t eerder op een vervuild systeem gooien hoor, pas als dat uitgesloten is, is jou verhaal natuurlijk aan de orde…
(enne, die 300.000km… Moet dat nou )
Kan vervuiling zijn, maar dat is natuurlijk wel het eerste waar je naar kijkt, vervuiling is een oorzaak waardoor het systeem onvoldoende druk kan leveren. Het is dus gewoon een onderdeel van het verhaal, en natuurlijk begin je met de conditie van het LHM te checken.
Enne, die 300.000 km heb ik niet zelf verzonnen, is me verteld door een Citroen specialist (Van der Laan te Abbenes). Die heeft de ervaring dat BX-en met stuurbekrachtiging het zo’n 300.000 km uithouden op 1 hydr. pomp. Maar als die pomp bij jou langer meegaat is dat natuurlijk alleen maar goed!
Het probleem treedt overigens bij de meeste Xantia’s niet op, omdat voor de stuurbekrachtiging een apart hydr. circuit is verzonnen door citroen.
Het kan best langer goed gaan hoor (alweer 342000km, zegt de turbod nu). Het verdeelblok blijft een kritische component. De HD pomp heeft wel last van vervuiling maar dat is de slijtage (die er normaal niet/amper is). Daar doe je weinig aan met verversen. Een slecht werkend verdeelblok kun je nog wel oppeppen met verse LHM maar of het te laat is weet je pas als het niet wil gaan werken.
Overigens gaan bij auto’s zonder hydropneumatiek met SB de pompen ook om de haverklap kapot, en zeker als je niet tijdig ververst.
Ich bin ein Breaker