Hallo allemaal,
Mijn eerste bericht hier op het forum! Ik rij sinds kort met veel plezier in een metallic-zwarte Xsara 1.6 16V Berline, bouwjaar 2001, op LPG-G3, met airco , kilometerstand inmiddels 138.000. Echt een geweldig rijdende auto, zeker in vergelijking met mijn vorige auto, een Opel Astra 1.6. Nu weet ik pas wat ik in die Opel allemaal te kort kwam
Helaas is het niet alleen maar vrolijkheid en blijdschap. Want ik heb regelmatig het probleem dat het motormanagement lampje gaat branden. OBD2 foutcode P0170 (fuel trim malfunction bank 1). Ik merk geen verandering in de loop van de motor en de prestaties worden ook niet minder.
Uit laten lezen bij de dealer. Volgens de dealer zou het aan de gasinjectors liggen, die zouden versleten zijn, gezien de kilometerstand van (toen) 135.000 was dat het meest waarschijnlijke. Dus ik naar de gasspecialist, die heeft de gasinjectors vervangen en meteen een software update gedaan. Maar na een paar kilometer rijden ging toch het lampje weer aan. De gasspecialist heeft toen de hele gasinstallatie gecontroleerd en nagemeten en niets gevonden. De installatie moet dus in orde zijn.
Terug naar de dealer: die heeft de bougies vervangen en de bougiekabels gecontroleerd, en na veel zoeken het inspuithuis gereinigd en opnieuw ingeleerd, en verder nog het een en ander gecontroleerd, maar niets gevonden. Maar ook dat hielp niet, want het lampje ging een paar kilometer verder weer branden. Weer naar de dealer: die weet het inmiddels dus ook niet meer. Het enige dat ze kunnen doen is de auto nog veel uitgebreider en langduriger gaan onderzoeken. Maar met het huidige arbeidsloon kan dat best eens in de papieren gaan lopen.
Vandaar mijn vraag: heeft iemand hier ervaring met bovengenoemd verschijnsel of heeft iemand tips / suggesties? Ik begin toch aardig radeloos te worden, er zit al aardig wat tijd (en geld) in en niets lijkt te helpen. Misschien wordt ik hier wat wijzer? Alvast heel erg bedankt voor de moeite.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
als je lampje gaat branden gaat het dan na verloop van tijd ook weer uit?
of is het weer uit als je de auto na uitzetten weer opnieuw start?
misschien boel resetten, maar dat is misschien al gedaan?
Het lampje gaat niet meer uit. Ook niet als ik de auto uitzet en opnieuw start. De enige manier om het lampje uit te krijgen is de foutcode te laten wissen bij de Citroen dealer, met zo’n software-diagnose-kast verbonden met de obd2-stekker in de zekeringenkast.
Soms duurt het 5 kilomter voor het lampje weer aangaat, soms ook 100 kilometer. Tot nu toe is het lampje elke keer nog weer aangegaan!
hallo,
ik heb sinds kort een C5 met een 1.6 HDI.
bij mij gaat ook af en toe dit lampje aan met de melding Emisiestoring
de dealer heeft het al enkele keren reset maar wacht nu op de nodige info vanuit frankrijk.(ik zou de eerste zijn met dit probleem )
ik denk dat het meer een softwarematige storing is (je weet wel zo’n computer ziet alleen maar 1 of 0 en niks anders) verder geeft het bij mij ook geen probleem.
ik zou zeggen blijf er mee rijden tot dat iemand een echte oplossing heeft.
grt Romanov
@ Romanov: bedankt voor je reactie
Ik blijf er ook gewoon mee rijden hoor, maar ik vind het toch jammer, zo’n fel brandend oranje lampje in het dashboard! Nou ja, wachten op de echte oplossing dan maar! Wie biedt
klinkt als en lijkt op.
die exacte storing ken ik niet.
wat ik uit ervaring wel weet is dit gegeven.
een LPG auto heeft een eigen Motormanagement, welke niks meer doet dan jou benzine motormanagement voor de gek houden.
alle sensoren van het benzine mms worden gebruikt door de lpg mms, die vervolgens zijn gewijzigde informatie terug stuurt naar de benzine mms.
en die dus met de aangepaste parameters de injectors en zo denkt te bedienen, echter hij regelt het dus voor de LPG.
dit verhaal heeft al voor vele lp i rijders veel euro’s gekost en garantie gedoe opgeleverd.
ze zeggen dat het kan en moet werken, echter de praktijk leert het tegendeel.
dat lampje wat jij als klacht hebt zou ik mezelf niet aan storen.
hij rijd hij start en je vermogen is ook aanwezig.
en vermoedelijk ligt de oorzaak in de miscommunicatie tussen die 2 computers.
groetjes van kreazyV8wuppo:die nog heel wat verhalen kent van LPi en Vialle,, euh 16 Xantia’s per dag op de stoep.
allen voor garantie.
goh, het was toch gehomologeerd?
klinkt mij bekend. bougies afstellen op 0.7mm. gasdruk afstellen. de mm computer raakt buiten zijn regel gebied, en geeft dan storing brandstof correctie. op de verdamper staat een ingeslagen nummer. als dit eindigd op .g2 moet de druk 950/860 zijn. anders 850/860. let ook op de vacuum slangen van verdamper en regel unit. scheuren nog al eens.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Dat klint niet hoopgevend . Waarschijnlijk moet ik er maar mee leren leven dan! Zou je het draadje van het lampje er niet af kunnen trekken, of het lampje eruit halen
oh ja,....................
nog een tip voor dat je ‘m laat resetten schakel dan over op benzine…
nadat ie gereset is blijf dan op benzine rijden .............
gaat na een paar 100 km’s het lampje nog niet branden dan heb je in mijn ogen een lpg probleem…...
maakt het zoeken naar een mogelijke oplossing al een stuk makkelijker
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
@ citroen23
Bedankt voor je reactie, ik zal eens kijken of ik hier zelf iets mee kan, en anders leg ik het aan de dealer voor. Misschien kan die er wat mee.
@ citroen23: Goede tip, ik zal inderdaad eens beginnen met rijden op benzine, dan laten resetten, en dan een paar 100 kilometer rijden. Dan moet af te leiden zijn of het een LPG probleem is of niet.
turbomckwek schreef:@ citroen23: Goede tip, ik zal inderdaad eens beginnen met rijden op benzine, dan laten resetten, en dan een paar 100 kilometer rijden. Dan moet af te leiden zijn of het een LPG probleem is of niet.
als het probleem zich ook voordoet bij rijden op benzine zou het ook aan de luchtmassameter kunnen liggen (is van belang voor lpg en benzine)
schoon luchtfilter :
als het zich alleen bij gas voordoet zou je het gassysteem eens iets rijker kunnen laten afstellen….....verbruik gaat dan wel iets omhoog maar blijft het lampje mischien wel uit
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
als het probleem zich ook voordoet bij rijden op benzine zou het ook aan de luchtmassameter kunnen liggen (is van belang voor lpg en benzine)
schoon luchtfilter Question
als het zich alleen bij gas voordoet zou je het gassysteem eens iets rijker kunnen laten afstellen….....verbruik gaat dan wel iets omhoog maar blijft het lampje mischien wel uit
Luchtfilter is recent vervangen, maar ik zal nog eens kijken hoe vuil het filter is. Ik ga eens het een en ander proberen. Bedankt voor je hulp!
Misschien een zinloze bijdrage maar, een kennis van me heeft een Chevrolet, ook op gas. Hier brandt het motormanagementlampje al vanaf dat deze auto 1 jaar oud is. De auto is nu een jaar of vijf oud. Dealer weet ‘t niet, gasspecialist weet ‘t niet, auto doet ‘t perfect! Het advies daar—> lampje negeren en doorrijden! (dus ‘t komt vaker voor)
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
misschien kan je je computer ook wel resetten door accu pool er even een tijdje naast te hangen, zou wel eens kunnen dat daarna je lampje ook weer even uit is lijkt me.
arjan_verkade schreef:misschien kan je je computer ook wel resetten door accu pool er even een tijdje naast te hangen, zou wel eens kunnen dat daarna je lampje ook weer even uit is lijkt me.
let’s give it a try….........:51
it’s free and….............will cost you nothing
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.