1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
XM 2.1TD - motor sputtert
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 17 september 2008 11:51 AM

Hallo Mede-XM-Rijders,

Context: XM met 2.1TD uit ‘97, electronische pomp, 387k km levenservaring.

Het volgende overkomt mij steeds en het wordt ook steeds iets erger;
Als de Xm op de snelweg rijdt, dan kan het zijn dat je tijdens het rijden ineens de motor hoort ratelen, zoals deze dat ook kan doen als hij te koud is bij het starten. Er komt dan 1 a 2 sec een opkomend geluid “rrrrr-RRRRRR”. een goede harde diesel-nagel dus. Even 1 of 2 keer van het gas en het geluidje is weer weg. Soms komt het paar sec later weer maar daanrna de hele rit niets.
Dit heeft hij ook vlak na een koude start (mopper mopper, aanslaan, stotter stotter, witte pluim en we kunnen). Na een paar 100m ratelt hij dan weer zoals hierboven beschreven op de snelweg. Dit is meestal op dezelfde plekken van huis naar werk, en van werk naar huis bij een bepaald referentie punt. Daarna is het ook weer weg.

Nou roet de dame ook wel aardig als je gaat versnellen (het spul is ook al 387.000 oud, dus dat is geen nieuwigheid Wink).

Gloeiers zijn vervangen en die krijgen hun prik ook. Lucht kan ik niet ontdekken in de doorzichtige leidingen, maar het valt me wel op dat als ik de leiding op de druk zet met het handbalgje dat het aan de bovenkant van de pomp eruit begint te lopen. (druppeltjes, geen stromen) Het is een electronische Lucas pomp (uit ‘97) en kan niet zien waar het nou precies van komt omdat het onder de printplaat vandaan lijkt te komen.

Ik heb de volgende opties, maar misschien dat jullie ook een mooie duit in de zak kunnen doen:

-toch een simpel slangetje dat lekt (heb al nieuwe liggen)
-needle lift sensor die van streek is ? (omdat hij tijdens 120 rijden INEENS gaat mopperen)
-lekje op de pomp is toch de boosdoener(lastige start omdat er dna lucht in kan komen, tijdens het rijden wordt er af en toe een bel aangezogen)
-terugloop kleppen in de brandstofleidingen bouwen(maar mijn brezan heeft ze niet)
-verstuivers zijn naar zn grootje na bijna 4 ton trouwe dienst en beginnen te lekken bijvoorbeeld.. (moeilijke start, tijdens het rijden laten ze een steekje vallen?)

Ik heb wel ene pomp liggen met maar 2 ton op de teller, en bijhorende verstuivers. In het ergste geval laat ik meteen de verstuivers maar oplappen (iemand een adres + prijs in omgeving Deventer?) en dan moet het hele zwikkie erop inclusief nieuwe D-riem maar ik hoop toch liever nog wat goedkopere/makkelijkere dingen uit te proberen

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 17 september 2008 03:51 PM
  [ # 1 ]

Zal ik het slechte nieuws dan maar brengen? Ik ga voor de pomp. Ik heb namelijk zelf de zelfde problemen gehad. En ook als je in het handbalgje kneep lekkage bovenop de pomp. Ik dacht een paar o-ringetjes, maar nee… Het is een bekend probleem bij dede pompen. De mijne was 365000 km oud. Meestal geven ze tussen de 350000 en 400000 de geest volgens de dieselspecialist. Ik heb een andere pomp geplaatst en hij loopt nu weer als een zonnetje. Ik moest elke ochtend ook handmatig de diesel doorpompen anders kreeg ik hem amper aan de gang. Nu is het tik en lopen! Verstuivers reviseren is natuurlijk nooit verkeerd, de needle lift sensor zou het ook kunnen zijn. Maar aangezien je de pomp hebt liggen…. Lekker klusje zal ik maar zeggen, goed te doen.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 17 september 2008 04:46 PM
  [ # 2 ]

Ja ach, eigenlijk weten we vaak toch wel hoe ernstig het is als je een topic aanmaakt Wink Pomp die ik heb liggen is 2 ton oud ofzo, dus die moet het nog wel even volhouden dan. Kan er meteen nieuwe riem omheen, ‘nieuwe’ verstuivers en wat slangetjes nalopen.. Dat wordt weer een weekendje vrijplannen Wink
Gelukkig heb ik een garagebox en een bult gereedschap en ervaring onder de riem. Enige wat ik niet heb is een Seem-meter voor de d-riem, maar je schijnt voor die spanrollen ook wel een raar gewichtje te kunnen knutselen.

Misschien nog andere tips om meteen mee te nemen?

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 17 september 2008 09:54 PM
  [ # 3 ]

Ik ga ook voor de pomp. Paar jaar geleden met een 2.5td vergelijkbare klachten.

Nou is er ook nog een andere optie die je niet moet uitvlakken, en dat is de luchtmassameter. Ik weet overigens niet of de 2.1td deze heeft, maar zo ja, dan kan dit dezelfde symptomen veroorzaken.

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 18 september 2008 12:37 PM
  [ # 4 ]

Nee, diesels werken niet met zon ding Smile
Het enige vergelijkbare is mijn MAP sensor omdat ik een electronisch aangestuurde versie heb.

Vanochtend heb ik voor het starten even op het balgje gedrukt en na het gloeien liep de motor meteen.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 18 september 2008 12:41 PM
  [ # 5 ]

De D-riem heeft een ingebouwde spanner in de spanrol, dus een meter is niet nodig. Wel een hoop gepiel om die rol te vervangen….

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 18 september 2008 12:45 PM
  [ # 6 ]

ow make my day, ik ben nog net niet verliefd op die dingen. Mn 309 kwam er ook altijd mee en zijn gemaakt voor de beunen zonder seem-meters Wink

Pielen is prima, heb al 3 keer mn blok eruit gehad, dat is pas pielen Cool


Heb een adresje gevonden om mn verstuivers te doen voor 125e voor 4! met brandplaatjes erbij. Ben nu een lijstje aan het maken voor de onderdelen die ik nodig heb. Valt me ergens nog mee:

Waterpomp
D-riem
loop en spanrol,
multiriem,
kom ik op Hbase op 233 euro uit, de brezan hanteert meestal wel die prijzen.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 18 september 2008 07:48 PM
  [ # 7 ]

Dat adresje wil ik ook wel hebben! Dat is niet duur!

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 23 september 2008 12:43 PM
  [ # 8 ]

Kleine update:
Gister de leidingen vervangen in de motorruimte en op de aanvoer als de afvoer terugslag klepjes gezet. (10mm voor aanvoer, 8mm voor afvoer).
Nieuwe slangen met nieuwe klemmen. Het viel me op toen ik wilde ontluchten met het balgje dat er echt superveel lucht maar bleef stromen. Ook was het net alsof er een prop in de leiding zat ofzo, het duurde vrij lang voordat de diesel terug de tank in kon lopen (en dr druk op de handbalg afnam).

Als ik het systeem op “druk” had gezet met de handbalg, lekte de pomp niet meer gek genoeg. Eerst lekte deze als er druk op het systeem kwam (teveel druk door teveel weerstand in de retour?).
Ook met druk op op het systeem, kwam na even wachten een bel uit de pomp(doorzichtige leiding dit met een banjo bout vast zit op de pomp).
Dit heb ik verholpen door het ontluchtings ventiel dat op de banjo zit te gebruiken (eigenlijk nooit gedaan Surprisedops: ).

So far so good, motor gestart, liep meteen. Er kwam nog heel af en toe een 1mm groot belletje langs in de leidingen, geen probleem.
Echter, motor loop stationair -> ik geef met de hand even snel gas -> motor reageert goed -> wanneer ik gas loslaat en de motor terugloopt in toeren (dus niet tijdens het klimmen in toeren!) zie ik ineens een lange bel getrokken worden in de doorzichtige leiding die loopt van het brandstof filterhuis. Motor reageert er echter helemaal niet op (loopt netjes stationair verder), de bel is zon 3cm lang.
Ik hoor geen gesis bij het huis, ook niet als ik met handbalgje er diesel door laat lopen. Er zit een orgineel citroen filter in, ipv de niet-passende brezan versies.

Ben nu naar mn werk gereden, starten was even twijfelen maar de hele rit geen last van hikjes gehad, loopt super mooi en ook iets lekkerder en hoger stationair.
Ik hoop dat het nu toch over is (dus dat niet te pomp gaar is), maar het verklaard de bel nog niet in de leiding van het filterhuis naar de pomp.

Sorry voor het lange verhaal Razz

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 23 september 2008 03:34 PM
  [ # 9 ]

Dat kan zoeken worden, bij mij was het filterhuis lek. Links zit een soort regel ventiel en dit lekte. Afkitten en klaar. Verder willen de handbalgjes wel eens lekken. En bij mijn vorige xm lekte de aansluiting op de tank. Daar zat een berst in, dat verwacht je niet. Maar zeker na stil staan is lucht echt een probleem. Dat lekken was bij mij ook alleen in het begin bij het handmatig pompen. Met de tijd werd het erger…. Succes!

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
eXaMple
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005

- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Gepost: 23 september 2008 04:19 PM
  [ # 10 ]

Bij mij was het het opvoerpompje en het voorverwarmingsdeel dat op het blok zit was lek… Daar hebben ze een omleiding op gemaakt en tot nu toe is alles luchtvrij

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 23 september 2008 07:38 PM
  [ # 11 ]

Opvoerpompje heb ik geen weet van, en voorverwarming op het blok, had je dan een type1?

bouke:
Bedoel je dat witte schroefje? Ik dacht dat dat een waterventieltje was. Mn handbalg is qua stroming iig goed. Toen ik erop blies kwam er niets door. Tussen mn balg en pomp zit mn terugloop ventiel. Ook zie ik geen lucht in de leiding naar mn filterhuis toe.

De dop van de tank heb ik er wel afgehad, leidingen voelden nog ok, en het was er droog.. omgeving van de tank onder de dempingmat voelde wel vettig aan?

Ik vermoed dat het wel ergens in mn voorverwarming/filterhuis zit. Stom plastic ding Evil or Very Mad Je zou verwachten dat je daar dan iets gaat horen of zien lekken of wat dan ook. Misschien nieuw filtertje halen, informeren naar de prijs van dat huis en de dealer eens om een tip vragen (En opnieuw dat huis dichtdraaien).

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 24 september 2008 11:40 AM
  [ # 12 ]

Vandaag na het werk alleen 1 keer wat gemopper gehad toen ik snel en schuin een bocht doorging. Precies de kant dat de diesel in het filterhuis weg beweegt van het aanzuigpunt van de pomp.
Tijdens de rit zelf niets gemerkt, behalve dat hij nu heel lekker loopt en minder lijkt te roeten.
Ik hou jullie op de hoogte mocht ik nog wat ontdekkingen doen qua lucht lekkages

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
eXaMple
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005

- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Gepost: 24 september 2008 12:50 PM
  [ # 13 ]

Neen type 2. Met het opvoerpompje bedoel ik de handbalg Wink

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 24 september 2008 06:01 PM
  [ # 14 ]

Haha oke Smile Tnx voor je input

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 24 september 2008 07:39 PM
  [ # 15 ]

Ik bedoel idd dat witte dingetje. Wat ik ook een keer bij een Xantia heb gehad, zelfde filter namelijk, is dat de o-ring onder het huis lek was. Als je het filter eruit haalt, zie je een bout. Na het lossen kan het hele filterhuis eraf en zie je de o-ring. Is los bij de dealer te krijgen. Ook het filter vervangen kan geen kwaad, die zorgt ook voor de afdichting van de deksel.
Zover ik weet is de deksel van binnen bol/hol en trekt hij de diesel weg op het hoogste punt. Dus om die reden lucht in de bocht lijkt mij niet waarschijnlijk.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook