Ik denk dat onze Visa overleden is Ik reed vanavond terug naar huis en bij het terugschakelen van 3 naar 2 een klak-geluid en toen geen aandrijving meer Motor loopt prima, versnellingen kunnen ook ingelegd worden, maar als de koppeling loskomt gebeurt er niks. Je kunt dus met draaiende motor stilstaan in een versnelling met de koppeling los. Je hoort dan wel zingende tandwielen. Als je veel gas geeft, kruipt de auto iets vooruit, maar dan klinkt het niet fris. Ik denk dat er iets in de bak gebroken is.
De auto heeft net een reparatie van 400 euro achter de rug om door de apk te komen. Is 3 weken geleden. APK dus geldig tot eind agustus 2009. Nieuwe achterbanden, stuurkoppeling, aandrijfashoes. Daarnaast had de vorige eigenaar in sept vorig jaar nog aardig wat vernieuwd: Nieuwe hoofdremcylinder, nieuwe startmotor, nieuwe uitlaatdemper, remblokken.
En vorige week heb ik er 4 nieuwe bougies, verdeelkap+rotor in gezet. Er is dus nogal wat aan de Visa gedaan in 1 jaar tijd.
En dan is het interieur vrijwel ongeschonden (Leader, sterke bekleding)
Wat nu te doen?
Zelf zie ik eigenlijk maar 2 oplossingen. Laten maken niet, daar zal het reparatiebedrag te hoog voor liggen, het is een 2e auto voor mijn vrouw.
eerste oplossing is verkopen voor een redelijk bedrag. Geen hoofdprijs, kan ook niet met een niet schakelende auto, maar een paar honderd moet ie opbrengen.
Lukt dat niet, dan oplossing 2: En dat is de goede onderdelen demonteren en verkopen en het restant naar de sloop.
Met die laatste oplossing zit ik wel een beetje mee. Aan de ene kant is er best wat aan losse onderdelen te verdienen (heb ik reeds eerder met een Visa gedaan), aan de andere kant is er dan weer een Visa weg..
Ik denk dat ik eens begin met Marktplaats en de Visaclub.
Wel heel erg jammer.
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 29-05-2006
- Dyane 6 Commerciale
met een beetje geluk moet er toch nog wel een versnellingsbak voor een visa te vinden zijn?
Aan de zijkant van het blok. Daar zit een zwart deksel met 3 tand wielen boven elkaar. Aan de onderste zit toch zo’n as met een bus die het motorblok in gaat?
Daar horen van die spiebanen op te zitten. Ik denk dat die eraf zijn…..
Lijkt mij geen duur onderdeel, wel veel werk.
Allez France
Ja, en als het veel werk is, dan veel arbeidsloon….
Maar ik laat het even laten bezinken.
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Meetinkje van maken?
Als jij zorgt voor een nieuwe versnellingsbak+koppeling dan wil ik die er wel in komen bouwen tegen een brandstof vergoeding (ik rij op LPG dus das de wereld ook niet) en een potje bier en een frietje na de klus!
Zou toch zonde zijn om zo’n dametje naar de eeuwige jachtvelden te zien verdwijnen.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 20-03-2008
- BX SPORT
- XM 2.0i Turbo CT Automaat
ik denk dat het buisje eruit is geknald? kan het zijn dat de koppeling laatst is vervangen??
Mechuccio schreef:Meetinkje van maken?
Als jij zorgt voor een nieuwe versnellingsbak+koppeling dan wil ik die er wel in komen bouwen tegen een brandstof vergoeding (ik rij op LPG dus das de wereld ook niet) en een potje bier en een frietje na de klus!
Zou toch zonde zijn om zo’n dametje naar de eeuwige jachtvelden te zien verdwijnen.
Ja, zeker zonde. Dank voor je aanbod! Ik ga op zoek naar een bak.
Dat zal misschien ff tijd kosten, lijkt me dat die bakken niet voor het oprapen liggen. Met de bier en frieten komt het zeker goed.
wat is je mailadres?
Dyna Z1: Tout alu.
Pimperklaas schreef:ik denk dat het buisje eruit is geknald? kan het zijn dat de koppeling laatst is vervangen??
Nee, niet het laatste jaar. Hoewel ik vermoed dat ie ook wer niet zo oud is.
Ik denk dat het een beetje gekomen is door het slechte lopen.
Door al dat gestotter is er nogal een belasting op de aandrijving gekomen.
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
rf schreef:
Ja, zeker zonde. Dank voor je aanbod! Ik ga op zoek naar een bak.
Dat zal misschien ff tijd kosten, lijkt me dat die bakken niet voor het oprapen liggen. Met de bier en frieten komt het zeker goed.
wat is je mailadres?
mijn mailadres is scherpenhuysen apestaart gmail punt com
Aanbod blijft gewoon staan, ga er ook niet vanuit dat je binnen een week alles bij elkaar hebt (maar misschien ook weer wel)
Ik hoor het tegen de tijd wel
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Nieuwe bak zal niet nodig zijn. Alleen kan het wel lastig zijn om nog zo’n tussenbus op de kop te tikken. Is een bekend euvel. Motor zit boven de bak. Om de kracht over te brengen tussen motor en bak zit er aan de zijkant van het koppelingshuis een tandwielstelsel. Uit dat tandwielstelsel komt een as, die zit aan de prise as verbonden met een schuifbus. Gewoon met spiebanen. Dat lubbert uit na verloop van tijd en nu is ie helemaal geknald.
Ik kan de bus alleen niet terugvinden op service.citroen.com Zal wel lastig worden om op de kop te tikken, maar wellicht is er hoop bij Peugeot.
Edit: gevonden. . Een echte waardevolle tip uit het Rooise. (zonder ironie). Lees nog even verder in dat topic totdat Patje daadwerkelijk de koppeling wisselt. Ja, het is een BX, maar zelfde blokje als in de Visa. Dus lijkt me zeker nuttig in dit verband.
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
In Nagele (Fl) zit een PSA sloperij, die hebben vast nog wel een liggend peugeot 205/visa motorretje voor je, misschien een 1400 met 5-bak!!
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 582
Geregistreerd: 19-05-2006
- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
in het verre friesland staan op de sloop in oudehornde (autosloperij van der dam) staan 2 visa’s re (of so ) op de sloop!!
meschien een ritje waard
azu 1973
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963
Cx 20re
berlingo
dyane4
Dank voor de tip. Ik heb inmiddels contact gehad met een Citroen-specialist in de buurt hier. Op mijn omschrijving van het probleem gaat hij bijna op zeker uit van een uitgeknald busje. Begin volgende week kan ik terugbellen of hij aan zo’n busje kan komen. Voor de kosten hoef ik dat busje niet te laten, dat is ca. 25 euro. Maar volgens hem moet de motor eruit, er is te weinig ruimte om te werken. Dat is een dag werk.
Volgens hem is er geen andere mogelijkheid. Nu kan ik dus misschien zo’n busje op de kop tikken, of misschien wel een hele bak, maar motor schijnt eruit te moeten. En een Visa op de sloop, daar zal de motor dan ook nog eens uit moeten.
Mijn vrouw heeft er inmiddels aardig de buik vol van, want hij reed al beroerd (vermoedelijk dus de carb) en net 400 apk kosten en nu dit.
Het mooiste scenario zou inderdaad zijn een busje en dit vervangen zonder dat de motor eruit hoeft. Dat heeft een Forum-lid dus al aangeboden. In het andere geval ziet het er somber uit voor Trommeltje.
Want zo wordt ie nog altijd liefkozend genoemd…
Dyna Z1: Tout alu.
Sja, bij een BX hoeft de motor er zeker niet uit om het koppelingshuis te kunnen demonteren (wat idd nodig is om het busje te kunnen vervangen). Maar ja, een BX is “uiteraard” geen Visa. Als je specialist dat zegt ben ik geneigd te zeggen dat het dan wel zal kloppen. Als je een vraagbaak hebt of een haynes zou je kunnen kijken bij de beschrijving van een koppelingswissel of de motor eruit moet. Zou toch mooi zijn als de tor in de tuut kon blijven.
Het risico van zo’n motor van de sloop is dat er ook weer een slecht busje in zit. Het is toch een zwak punt (heb het al meerdere malen gehoord dat het was gebroken bij BX-en en 205-en).
Als ie beroerd reed (schokken en bokken op de meest rare momenten) dan zou je de onstekingsmodule nog eens kunnen vervangen.
Ik heb het Kluwer technisch handboek van de Visa (modellen tot 1982, maar dat maakt denk ik niet uit). Daar had ik gisteren al in gezien dat koppelingswissel een motoruitbouw is. Ja, de BX heeft hetzelfde blok, maar kan me voorstellen dat daar wel wat meer ruimte is. En ik ben het helemaal met je eens dat een sloop-bak een slecht busje kan hebben.
Het slechte lopen: Ik vermoed een brandstofkwestie. Als de motor op temperatuur was, liep deze wel goed. Vlotter of sproeier oid.
Maar dat is nu even niet meer aan de orde. Maandag maar eens bellen of er een bus te krijgen is.
Groeten,
Ruud.
Dyna Z1: Tout alu.
Duidelijk. Succes maar met het vinden van de bus. Dit zijn nu typisch van die onderdelen die heel lastig kunnen gaan worden om te krijgen.