Beste mede-forummers,
Aangezien ik een complete leek ben (wat auto’s betreft dan toch) en ik na het lezen van berichten van de deskundigen onder jullie vaak nog meer verward raak, had ik graag een simpel antwoord (of anders zo simpel mogelijk verwoord…) op mijn hieronder volgende vraagjes. Waarvoor mijn dank!
Na eerder al succesvol een nieuwe stappenmotor te hebben laten plaatsen, kunnen de hierna beschreven blijvende ongemakken te wijten zijn aan een defecte lambda-sonde? Zo nee, waaraan dan wel?
* een lichtjes nerveuze motor, m.a.w. lichte schokjes bij het rijden (vooral bij lagere snelheden) en vrij behoorlijke schokken bij het gaspedaalvrij laten rijden in 1ste en 2de versnelling
* geen volledig regelmatig stationair toerental bij stilstand en neutrale versnelling
* toerentalduik bij het ontkoppelen, tot 750 of zelfs 500 toeren per minuut
* een wat langdurige koudstart
Ik wil de beschreven probleempjes niet meteen overroepen, m.a.w. er valt mee te leven, maar toch wil ik er (heel) graag vanaf.
ZX & CX 4 ever!
Kan aan de lambda liggen. Maar kan ook andere oorzaken hebben zoals vuile injectors. Maar je kan je ecu uit laten lezen. Of zelf doen. Daar zou ik mee beginnen. Dit is al eens besproken hier hoe je dat moet doen dus dan moet je even zoeken
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
Een moeizame koude start ligt waarschijnlijk niet aan de lambdasonde, omdat die pas gaat werken (of: de meetgegegevens van de lambdasonde worden pas gebruikt door de ECU) als de motortemperatuur een bepaalde waarde bereikt heeft.
ZX 1.4i Reflex Break 1994
De kans is groot dat het aan de lambda ligt als hij langzaam draait en hij schomelt een beetje tussen de 800 en de 1100 toeren. En als je onder het rijden de koppeling in trapt en dan uit valt. En een beetje hokkerig is als je met de koppeling op remt en dan weer een beetje gas heeft. Maar dat starten zou inderdaad ergens anders kunnen liggen
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
Om de lambdasonde te controleren moet je echt met je auto naar een garage om hem aan de viergastester te zetten, die meet de emissie en aan die waarden kun je zien of de lambdasonde defect is.
De lamba sonde kun je ook doormeten met draaiende motor, de waarden op de stekker van de lambdasonde (kleur draadjes weet ik zo niet) moeten schommelen tussen de 0,1 en 0,9 volt.
Kortom, een defecte lambdasonde kun je niet diagnosticeren door hier lukraak te gaan gokken!
Onrustig rijden kan ook aan de injectoren liggen, deze kun je demonteren en ultrasoon laten reinigen bij een specialist.
Verder zou ik de stekkerverbindingen onder de kap eens grondig gaan reinigen en gaan controleren of ergens misschien een vacuum-slang losligt of lek is.
Succes!
Emiel
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
brand er ook oranje lampje op dash?
want als lambda kapot is brand die en als dat lampje kapot is kan je dat nagaan door hem op contact te zetten en dan kijken of die ook brand
Totaal aantal Berichten: 767
Geregistreerd: 19-06-2006
- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
Ik denk aan 1 van je vacuumslangen! een beruchte plaats om te zoeken is de mapsensor!
ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002