Mijn urbo moet vervangen. Na 54000 kilometer blijkt het lekken van de olie op de motor (je leest het goed) toch te liggen aan de turbo die niet helemaal goed schijnt te zijn. Qua rijeigenschappen maakt het allemaal niet veel uit (denk ik, ik rij er el heel lang mee rond) maar de olie lekt de dynamo in en dat schijnt weer niet zo goed voor dat ding te zijn.
Beetje snel dat ie nu stuk is (ik wist niet eens dat ze stuk konden gaan) maar service is weer goed, auto gaat 2 dagen weg en de vervangende auto staat al weer klaar, en natuurlijk allemaal onder garantie (zou er ook nog bij moeten komen).
Jullie weer op de hoogte.
Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus
Beste,
Bij mijn C4 Grand Picasso had ik ook een olielek boven de alternator.
Hier is de turbo niet vervangen, maar de plastieken luchtverdeler (uitlaat lucht turbo, inlaat motor) daar was een fit in
Het lekken is nu gedaan
groeten
Geo
die was inderdaad ook al vervangen maar dat hielp niet. nu de turbo dus
Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus




Totaal aantal Berichten: 268
Geregistreerd: 22-08-2006
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDi LB
Dit is een bekend Picasso-probleem. De mijne is ook al vervangen. Onder garantie trouwens.
huh ? kapotte turbo en olielekken bij de 1.6 hdi ? ik duik straks even voor zekerheid onder de motorkap !
























Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Bij mij lekt’ie inderdaad ook. Nog niets vervangen…
























Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Hier zeg maar…
Dus niet aan de kant van de turbo, maar wel boven de dynamo.
























Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Re: Nieuwe turbo
hbeck schreef:Mijn urbo moet vervangen. Na 54000 kilometer blijkt het lekken van de olie op de motor (je leest het goed) toch te liggen aan de turbo die niet helemaal goed schijnt te zijn. Qua rijeigenschappen maakt het allemaal niet veel uit (denk ik, ik rij er el heel lang mee rond) maar de olie lekt de dynamo in en dat schijnt weer niet zo goed voor dat ding te zijn.
Beetje vreemd, omdat wanneer je voor je auto staat de turbo aan de rechterkant van de motor zit en de dynamo linksonder…






Totaal aantal Berichten: 636
Geregistreerd: 03-11-2007
- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Het was me al eens eerder opgevallen en nu zie ik het bij de foto van de diesel van Tilanus ook weer: de isolatie van de bedrading is vaak tekort, zodat bij de stekkers, connectors of hoe die dingen dan ook heten, de draden zichtbaar zijn. Dit gaat op de langere termijn problemen geven lijkt mij. Ik denk daarbij vooral aan vocht maar ook blootstelling aan hitte door de motor lijkt mij niet best. Ik heb hier laatst in een review over een C4GP op de site van Autoweek ook al iets over gelezen.
Ook als er olie op drupt zoals bij lekkage van het een of ander krijg je gegarandeerd problemen. De afd. kwaliteitscontrole in Vigo mag wel eens beter haar werk gaan doen, of, nog beter: de kabel-leverancier.
Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)
bovenin de rode cirkel lekt ie. volgens de garage lekt het op de dynamo dat is een ding met veel koperdraad die bij mi echt links zit.
Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus
























Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Daar lekt’ie bij mij inderdaad ook. En de dynamo zit er inderdaad onder. (zie foto) De Turbo zit echter rechts en heeft er in deze dus niks mee te maken. (die van mij is ook een 1.6 HDiF met EB6V)
























Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
I stand corrected:
Martijn de Ruijter schreef:
Als je turbo al een minimale inwendige lekkage heeft wordt er olie het inlaatkanaal ingeblazen en dan heb je kans dat het er bij de verdeelklep er weer uit lekt. ‘k Heb het vaker gezien, maar het is meer een ontwerpfout dan een defecte turbo. Enige lekkage heb je namelijke altijd, en het komt er ergens uit… Bij de C5 2.0 HDi is het bij de warmtewisselaar, en bij de 1.6 HDi dus de verdeelklep…
Weer wat geleerd; Bedankt Martijn!
























Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Mijn voiture komt zojuist bij de dealert vandaan en ze hebben naar die olielekkage gekeken.
De uitleg was de volgende; Zoals Martijn ook al meldde komt er altijd wat olie mee door de turbo en dit gaat daar door het doseerhuis. Bij mij was een steuntje van dat huis stuk, waardoor er olie uit lekte. Dit is door de monteur hersteld en het euvel zou nu dus verholpen moeten zijn.
Verder hebben ze een setje lagerbussen van m’n stabilisatorstang vervangen. De wagen bonkte heel erg bij scheve belasting. (bijv. door een putje rijden of scheef over een vluchtheuvel)
hbeck schreef:bovenin de rode cirkel lekt ie. volgens de garage lekt het op de dynamo dat is een ding met veel koperdraad die bij mi echt links zit.
je hebt misschien de engelse versie
Ik heb inderdaad een engelse versie maar bij mij zit het stuur wel gewoon links, vreemd he.
De opmerking van Tilanus trggert mij een beetje. Ik heb als ik over een bobbel in de weg rijd (speciaal op de A32 Heerenveen-Meppel) een aantal bobblsop de we waarop de auto niet lekker voelt. Het likt of de auto even in disbalans is en het lijkt of de achterkant even naar de kant wipt. Voelt soms best wel eng.
Misschien zou Tilanus willen aangevn wat hij voelde en of de busjes geholpen hebben. Ik herken iets in het verhaal wat heel herkenbaar lijkt.
Graag je reatcie Tilanus.
Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus
tilanus schreef:
Verder hebben ze een setje lagerbussen van m’n stabilisatorstang vervangen. De wagen bonkte heel erg bij scheve belasting. (bijv. door een putje rijden of scheef over een vluchtheuvel)
Bedoel je zo’n “klonk”/“klok” geluid? Overwegend langs de linkerkant van de auto hoorbaar?
Ik: Skoda Octavia 3 Combi 1.2 TSI 77kw ‘15 (maar in de praktijk rij ik met de C3)
Vroeger: VW Passat Break 3C 1.6 CR TDI ‘10, Xsara Picasso 16 HDI 110 ‘05, Golf4 TDI ‘02, Golf3 GT TDI ‘96, Golf2 TDI ‘90, Golf2 GTD ‘86
Madam: Citroen C3 1.6HDI 90 ‘10 (maar in de praktijk rijdt ze met de Octa)
Vroeger: P106D ‘97, Xantia18i ‘93, P206HDI70 ‘04, C3HDI70 ‘03, Corsa12S ‘89