Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
M’n buurmeisje rijd met een 1.0 die voor de 3de keer een andere onsteking nodig heeft. Dit lijkt mij niet normaal. Het verschijnsel is dat de ontsteking langzaam verloopt… inwendig. Ik stel ‘m af loopt goed… 3 weken later nadieselen als een malle… stel ‘m vroeger gaat goed na 3 weken weer nadieselen. Andere ontsteking erop gezet, gaat een aantal maanden goed maar daarna hetzelfde verhaal. Nu ben ik ongeveer door m’n ontstekingen heen en heeft ie wéér dit verschijnsel. Een andere onsting zit er zo op maar hoe kan het dat ze kapot gaan?? Iemand ervaring?
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
De ontsteking wordt in het geval van de carb 1.0 ( < ‘92) afgetakt van de nokkenas, en is een vaste as met een tandwielverbinding.
Die verloopt niet inwendig dunkt me.
De latere ( ‘92 >) injectiemodellen worden aangestuurd door de ECU.
Deze stuurt via het signaal gegeven door diverse sensors de ontsteking aan, maar ook de vervroeging hiervan.
Wanneer één of meer van deze sensors niet optimaal is, zal zowel injectie als ontsteking hiervan te lijden hebben..
En ik denk dan ook dat je het hierin moet gaan zoeken, i.p.v. aan symptoombestrijding te doen.
Wees er eerst absoluut zeker van dat het beestje onlangs nog is afgesteld (kleptiming, filtertjes etc), mocht hierin geen oorzaak gevonden worden zul je het karretje aan een diagnose-apparaat moeten koppelen om te zien welke sensor problemen veroorzaakt.
Succes!
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Het is de aller simpelse dus gewoon mechanische ontsteking en een verdelerkap. Zou het dan echt de ontsteking zijn die van binnen verloopt?
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Het enige wat ik dan bedenken kan is dat je de bevestigingsboutjes van de verdelerunit niet goed vastzet, de unit zelf is namelijk zoals al aangegeven een geheel dat middels een tandwiel-overbrenging wordt aangedreven door de nokkenas.
Die verloopt alleen wanneer de boutjes niet vastzitten óf de grondplaat (met vervroeging) niet jofel (meer) is.
De vervroeger móet goed werken, dit is te controleren door het gat in de unit (wanneer je de rotor eruithaalt).
Een paar goede squirts kruipolie op de centrifugaalgewichten, slangetje losnemen en zachtjes zuigen: beweegt het spul?
Kijk ook of het slangetje niet lek of gescheurd is.
‘Spirit of avant-garde’