Hallo,
Een goed half jaar geleden sloeg m’n DS niet meer aan. Ik vreesde al meteen het ergste, brandstofpomp kapot of nog erger.
Ik vees dus de rechterkokerplaten (?) eraf waar de pomp zat, en keek gelijk even naar de dilter. ‘t Was volgens mij nog de originele, want in bakeliet.
Ik dat spul eruitgesloopt (letterlijk: gewoon de buisjes doorgeknipt, alles zat muurvast en naar de autodealer geweest om ‘n simpel brandstoffiltertje à € 2,45. Alles werkte weer perfecto!
Na een maandje van kleine ritjes zag ik aan dat filtertje (dat nu van doorzichtig plastic is) dat ‘t vol roest zat. Ik vervang dus dat filter, en dan nog eens.
3 filters verder en dat blijft maar komen, ‘t is weer tijd voor ‘n nieuwe!
Kan dit erg kwaad, ‘k bedoel: als er zoveel roest in m’n tank zit, komt er dan ook niet een beetje roest mee naar de motot of is ‘n filter er echt om dat superschoon te zuiveren??
PS: ik heb géén zin om de tank uit te halen en helemaal te spoelen ed, denken jullie als ik gewoon dat filter blijf vervangen dat alles er wel (ooit?) uit komt?
PPS: de wagen heeft 10 jaar niet gereden: 5 jaar op gras gestaan (carport), 5 jaar in ‘n hangaar.
Benzine filter
Zie mijn post in problemen oplossen…...
Zolang de tank blijft roesten, blijf je rommel in je filter houden. Dat is een probleem, maar het voorkomt een veel groter probleem, verstopte injectoren, want dan ben je veel verder van huis. Kijk meer eens onder de kap van de DS 23IE, en probeer meer eens of je bij die injectoren kunt komen Da’s de reden dat ik ook regelmatig een verschil van mening heb mbt mijn “goede” keuze voor een 23IE Pallas….....
In mijn geval zat het filter niet echt verstopt, er zat wel wat bruine rommel in, maar mijn Ds heeft ook maar 2 jaar stilgestaan. Ek heb de tank inmiddels een paar keer helemaal volgegooid, ter voorkoming van verder roesten, en als ik het filter weer ga vervangen sloop ik het ding weer om te zien hoe vuil die is. Echter, ik zal er ook niet aan ontkomen om eens de tank te moeten vervangen.
Even een ander aandachtspunt voor jouw dame, met name als ze al 10 jaar uitgerust heeft, hoe zit het met je rubberen slangen? Zorg ervoor dat je ze snel vervangt als je twijfelt aan de kwaliteit, het heeft mij een hoop problemen opgelverd, die nu slang voor slang worden opgelost. Ruik je benzine onder de motorkap, moet je eerst de benzineslangetjes van rubber vervangen onder de kap, “t schijnt (dat lees ik ook hier op het forum) dat een DS geweldig wil branden
Succes ermee, en als bemoediging, als het eenmaal goed rijdt, rijdt het heerlijk
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Toen ik ‘m van stal haalde (onder tussen 2 jaar terug) is ie wel naar een Citroë, dealer geweest die zelf een aantal DS’en heeft met de opdracht: maak dat de mechaniek weer (veilig) werkt, kostte me toen wel € 1500 maar ik dacht wel dat het merendeel der slangen vervangen is (is trouwens in 1988 al eens gebeurd!)
En ik weet heus wel dat een DS super tof rijdt
Fototje:
http://users.skynet.be/hobbycenter/images/Fotoverhaal/Fotoverhaal GFT 014.jpg
http://users.skynet.be/hobbycenter/images/Fotoverhaal/Fotoverhaal GFT 025.jpg
Let niet op de knullige foto’s, dat was voor een schoolopdracht (ik zit in de tweede fot in de DS)
MOD-BREAK: resize je foto’s even want zo sloop je de lay out
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gooi je tank helemaal vol ( met benzine ) en tap em daarna af onder de tank met de grote dop. Haal de afgetappte benzine door een pantykous ( of een nader fileter) en herhaal de operatie tot hde benzine ” schoon” blijft.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hoe kom ik aan die dop? Kan ik ‘t ook niet zo doen, ik ontkoppel de terugkeerleiding (er loopt een leidingkje terug naar de tank) en laat die in een panty uitlopen in een jerrycan of zo. Dat lijkt me wel wat makkelijker, tenzij die dop ergens makkelijk bereikbaar zit…
En het feit dat ik ervaar dat de DS niet zo soepel veert, en dat er een kant scheefhangt, kan dat aan het feit liggen dat de LHM al een jaar of 15 oud is, of niet?
cocico schreef:Hoe kom ik aan die dop? Kan ik ‘t ook niet zo doen, ik ontkoppel de terugkeerleiding (er loopt een leidingkje terug naar de tank) en laat die in een panty uitlopen in een jerrycan of zo. Dat lijkt me wel wat makkelijker, tenzij die dop ergens makkelijk bereikbaar zit…
En het feit dat ik ervaar dat de DS niet zo soepel veert, en dat er een kant scheefhangt, kan dat aan het feit liggen dat de LHM al een jaar of 15 oud is, of niet?
Ik denk dat je die LHM zowieso moet vernieuwen, mar dat terzijde.
Zolang alle leidingen van je DS in orde zijn, zou je DS altijd netjes recht moeten staan, ongeacht of je nou karnemelk, water, benzine, of enige andere vloeistof in je systeem giet (even voor de duidelijkheid: ik adviseer je om absoluut niet een alternatieve vloeistof in je systeem te gieten, maar gewoon LHM) want in een vloeistof plant druk zich in alle richtingen onveranderd voort. Links en rechts hebben dus (bij een onbeschadigd systeem) evenveel druk en dan zou je DS recht moeten staan.
Schijt aan originaliteit.
Dus moet ik concluderen dat:
1) mijn leidingen verstopt zijn
2) er een probleem is met mijn leidingen
en niet dat er iets is met de (voorraad) bollen, hoogteregelaars edm!
En als ik die LHM wil vervangen, kan ik dan gewoon dat voorraadvat eruit halen, de olie weggieten en er een busje nieuwe LHM gooien, en dat evt herhalen na een tijdje, om de LHM die nog in de leidingen zat, ook mee te hebben?
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ververs je lhm met de dikke leiding op je vat die in de twee klemmetjes zit aan de voorkant. Door die naar beneden te buigen loopt je vat leeg.
Vul je systeem met Hydraurincage van Total. Ontlucht ook de remmen want dat is een doodlopend systeem. 3000 kilometer rijden . Nu weer aftappen. Verse LHM erin.
De aftap plug van je tank zit erin het midden onder. auto in de hoogste stand. pootjes eronder en losdraaien.
Ik zou niet de retour gebruiken. De Prut gaat dan al door je pomp heen….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik zal die reiniging zeker eens doen, maar op oa het Xantia forum lees ik dat velen dat afraden, omdat er dan evt vuil loskomt die nog meer verstopt, vuil dat anders gewoon bleef zitten en niet veel mis kon doen. Maar ja, ‘n Xantia is ook wat jonger dan m’n 31 jarige dame…
En die tank zou ik dan misschien beter ook wel eens legen/kuisen. Zou het kwaad kunnen om dat met water te doen? Of blijft er sowieso iets zitten dat niet goed is voor de auto?
Remmen ontluchten, dat mag ook eens gebeuren, ik zal eens opzoeken hoe ik dat ‘t best doe!
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
NEEEEE NOOIT MET WATER!!!
Of wil je dat je tank meteen weer gaat roesten????
Water en benzine mengen niet. Er blijft altijd wat water in de tank staan. dat kan theoretisch naar je motor komen en dan loopt ie niet meer…..
Op de site van borneman staat uitleg over ontluchten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Merci, ik ben bekend met de site en zal het es opzoeken!
Ik zal m’n tank dan maa niet spoelen met water
Ik heb even die site doorgespit, maar ik kan er geen handleiding (oid) vinden over het ontluchten van het remsysteem, maar ik gok wel dat dat in m’n boekje staat over werkzaamheden aan de DS. Is dit een makkelijke procedure of niet?
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja eitje
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Zoveel maanden verder…
LHM is vervangen, ik merk niet echt verschil voor die € 35 die 5l LHM me kostte, maar goed, ik heb nu toch het ‘gevoel’ dat er nieuwe LHM inzit!
De auto blijft wel scheefhangen, aan wat kan dit liggen? ‘t Is serieus, want iedereen ziet het, tijdens de ritjes op de parking waar ik de 60 km/u niet overschrijdt, valt het niet zo op…
Er zit ondertussen al een nieuw filtertje in, en de roest die er nu in komt is beperkt! Dus ik denk dat ik er bijna vanaf ben van de roest!
Het ontluchten van de remmen moet nog gebeuren, ik zag hier zo niet een-twee-drie een handleiding voor in mijn boek met onderhoudswerkzaamheden, maar ik zal nog even verder zoeken!
Goed nieuws ook: in januari sluit ik me weer aan bij de DS/SM Club Nederland en dan schrijf ik de DS in als oldtimer, kan ik er op zondag tenminste eens deftig mee gaan rijden! Iemand die me dit in .be al voordeed en gebruitk maakt van de verzekering aangeboden via de DS/SM Club? Qua kosten en zo?
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Als je auto schuin hangt, is dit dan bij zowel het voor als achterwiel of is dit niet te zien? Het enige wat ik kan verzinnen is een gebroken een stabilisator stang. (hier zit nl de hoogte bediening aan vast). Heb dit alhoewel nog nooit gezien bij een ds.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Schuin staan in de rij-stand heeft meestal met de stabilisator stng te maken. Die regelt dat de linker en rechter voorwiel gelijk op hoogte blijven.
Je kan de onderlinge verschillen stellen achter het aluminium schildje.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>