Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xantia 1.8i 16v
Mijn 19 D break heet standaard H4 koplampen ( je wet wel die aquariums… deze heb ik vervangen voor de versie met 2x H1 .
Er moet dan wel het e.e.a. aangepast worden…...
want bij de H 4 versie heb je OF grootlicht OF dimlicht en niet alle 2
Ik heb een vrij simpelel schakeling gemaakt en deze in de auto geprakt
hieronder een beschrijving
Het is relatief simpel, de bestaande bedrading blijft bestaan, daar veranderd niets aan!
Ik heb de stekker van de linker koplamp gebruikt om daar de aansluiting op te zetten, zodat ik een “plug & play"kabelboom heb.
Wat moet je hebben :
- een flink aantal kabelschoentjes, vroutjes, en manetjes, maar ook vrouwtjes met een aftakking zijn handig voor de massa!
- 3 relais 4 of 5 aansluitingen
- een meter of 4 kabel ( ik heb hiervoor heavy duty 220 snoer voor gebruikt met rubber buitenkabel )
Het voordeel van het gebruik van havy dty snoer is dat dit buigzaam is, en de buitenmantel wel wat kan hebben.
Ook heb je 3 kleuren draad tot je beschikking, bruin, blauw en geel/groen.
Als eerste maak je een kabel van zo’n 60 a 70 cm lang, je moet het relais/zekeringen kastje onder de motorkap makkelijk kunnen halen vanaf je linker koplamp.
Je kan nu kiezen welke kleuren je gebruikt,
Ik heb Blauw voor dim licht,
bruin voor groot licht en
geel/groen voor massa genomen.
als je dit blijft volhouden hou je ook een overzichtelijk geheel!
Aan de kant van de koplamp moet je 3 vlakstekkertjes monteren ( mannetjes) zodat je deze op de lampstekker kan aansluiten.
aan de andere zijde kan je de groen/gele opsplitsen in 3 eindjes ( je hebt 3x massa nodig voor de relais! )
de bruine in 2 eindjes ( 2 relais om je groot licht te sturen)
en de blauwe kan je meteen voorzien van een kabelschoen.
Nu kan je de 3 relais al aansluiten, en kijken of je het goed gedaan hebt….
als je dim licht hebt hoor je 1 relais, heb je groot licht dan moet je er 3 hoen schakelen ( dimicht schakeld uit, en de 2 grootlicht relais schakelen in.)
Nu mooet je de verlichtings kabelboom maken, vanaf de accu naar de relais en koplampen…
Ook nu weer gebruik ik blauw en bruin voor dim en groot licht, zodat ik duidelijk kan zien welke relais wat sturen.
Ik heb deze draden rechtsreeks op de accu aangesloten( met een zekering van 10 /20 amp er tussen
10 amp. voor dim en 20 amp voor groot licht
Van de zekering dus rechtsreeks naar je relais.
Je hebt nu 2 spanningspunten die geschakeld worden op je lichtschakelaar
Nu komt het belangrijkste, namelijk de aansluiting van het 3e relais.
de blauwe drad gaat van je relais naar je dimlichten, EN naar de schakelaar van het 3e relais.
de bruine draad gaat naar je grotlicht lampen EN naar de schakelaar van het 3e relais…
Als je dit hebt aangesloten moet je alleen nog naar de koplampen een massa maken, dat doe je door de groengele draad te gebruiken en deze rechtsreeks aan de carrosserie of accu te schroeven….
Dit is het stroomschema wat ik heb gebruikt,
Inplaats van de 1 zekering heb ik gekozen om 2 zekeringen te gebruiken voor NA de contacten van de relais, zodat deze tussen de relais en de koplampen zit.
Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is zo ?
( het resultaat;
( foto is met een telefoon gemaakt ...)
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia
Wat is hier nou het voordeel van???
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xantia 1.8i 16v
jaimieberkhout schreef:Wat is hier nou het voordeel van???
de H1 units zijn wat mooier dan de H4 units ( persoonlijke mening) ( staat wat aggerssiever )
Verder vind ik het licht uit de H1 units vele malen beter als bij de H4.
zelfs met een iets mindere reflector
btw deze schakeling is ook te gebruiken voor morettes .... ( in bouwen in een zx met H4 )
Greetz Ruud
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
jaimieberkhout schreef:Wat is hier nou het voordeel van???
bij h4 heb je groot licht vrijwel alleen licht in de verte.. en voorin minder omdat je dim uitschakeld.
bij h1 heb je 4 lampen die branden ipv van 2 bij grootlicht . dus zowel genoeg licht voor je bumper als verderop
Oh ok dus dat is ook iets om in de toekomst over na te denken
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
jou volcane en 16v hebben h1 dus jij hoeft niks in te bouwen
alle snellere versies hebben h1.
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
In de Xsara hetzelfde verhaal overigens. Mijn eerste (een gele ph1) had ook H4 units, waar VTS’en altijd H1+H1 hebben. En die geven een veel beter lichtbeeld. Voor Xsara’s met H4-units en ombouw naar H1+H1 zou deze schakeling dus ook prima van toepassing zijn.
Mijn huidige Xsaar (ph3) heeft overigens H7 en H1 als dim- en grootlicht. En ik zou echt niet meer anders willen ‘s avonds..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xantia 1.8i 16v
DigiDaan schreef:In de Xsara hetzelfde verhaal overigens. Mijn eerste (een gele ph1) had ook H4 units, waar VTS’en altijd H1+H1 hebben. En die geven een veel beter lichtbeeld. Voor Xsara’s met H4-units en ombouw naar H1+H1 zou deze schakeling dus ook prima van toepassing zijn.
Mijn huidige Xsaar (ph3) heeft overigens H7 en H1 als dim- en grootlicht. En ik zou echt niet meer anders willen ‘s avonds..
precies, voor dexsara is het ok toete passen:)
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia
ik hoorde wat over morettes… die heb ik sinds vandaag weer, maar ik loop tegen een probleem op met de lampen en bedrading
ik heb zelf in mijn 16V H1 zitten
in de grootlicht-spiegels van de morettes zitten echter H2 lampen :O
kan ik deze H2 gewoon als grootlicht gebruiken en daarnaast mijn huidige H1 dimlicht in de grote spiegel plaatsen?
er zit een extra relais op de morettes, deze kan volgens mij weg dan…
nou zou er ook een mogelijk zijn voor dubbel grootlicht…
in dat geval zou ik de 2 H2 lampen met de losse relais schakelen en daarnaast H4 plaatsen met de kabelboom van mijn H1 set… maar ik vraag me af of dit wel kan :O
iemand een idee?
it never gets any easier!
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Juist ja, dit is hogere logica.
Laten we het maar op een paar diode’s houden?
Plaats een diode tussen dimlichtdraad en lamp met.
Parallel van grootlicht ook een diode naar dimlichtdraad en klaar
Diode dient 5A te zijn kost een 70cent ofzo.
Die diode tussen dimlicht en lamp zorgt ervoor dat als er iets mis gaat, dat niet alle stroom via 1 grootlicht diode loopt.
Overigens hoort dit niet in elektrisch? Aangezien het niet specifiek 1 citroen model betreft.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Totaal aantal Berichten: 767
Geregistreerd: 19-06-2006
- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
aller-aller schreef:ik hoorde wat over morettes… die heb ik sinds vandaag weer, maar ik loop tegen een probleem op met de lampen en bedrading
ik heb zelf in mijn 16V H1 zitten
in de grootlicht-spiegels van de morettes zitten echter H2 lampen :O
kan ik deze H2 gewoon als grootlicht gebruiken en daarnaast mijn huidige H1 dimlicht in de grote spiegel plaatsen?
er zit een extra relais op de morettes, deze kan volgens mij weg dan…
nou zou er ook een mogelijk zijn voor dubbel grootlicht…
in dat geval zou ik de 2 H2 lampen met de losse relais schakelen en daarnaast H4 plaatsen met de kabelboom van mijn H1 set… maar ik vraag me af of dit wel kan :O
iemand een idee?
He Aller Aller
Ik zag je pbtje binnenkomen… maar, ik moet er ook nog aan beginnen!!! Wellicht een idee dit samen te doen? Scheelt wellicht… Ik heb in mijn morettes alleen losse draden totaal geen relais ook niet volgens mij…
ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002
jij wil van H4 naar 4 x H1 toch?
check anders eerst ff de fittingen in je morettes… welke lampen gaan er bij jou in?
it never gets any easier!
Totaal aantal Berichten: 767
Geregistreerd: 19-06-2006
- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
Ik heb toch ook H1?? Is toch standaard op een 16v?
ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002
majestic3jay schreef:
Ik heb toch ook H1?? Is toch standaard op een 16v?
owww ja, dat klopt dan zitten we dus met hetzelfde probleem…
dat is dan als jij ook een H4 en H2 fitting op je morettes hebt
we gaan hier via de PB wel ff over door, das wat fijner voor de overige forumgebruikers
de uiteindelijke oplossing zullen we dan toevoegen aan dit draadje
it never gets any easier!
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
WAARSCHUWING
Je gebruikt 1 relais en 1 zekering voor je dimlichten. Dit is levensgevaarlijk want hiermee kan het probleem onstaan dat ineens al je verlichting voor uitvalt.
Dimlicht word daarom normaal ook niet gezekerd en als het al gezekerd krijgy links en rechts een eigen zekering. Dit geld ook voor relais.
Mijn advies hou het bij diodes en evt een relais voor grootlicht, zo voorkom je een hoop problemen.
Ik zou niet graag zonder licht willen raken met 80 op een bochtig landweggetje.
Sterker dit zijn officele voertuigeisen voor de toelating op de weg.
Technish en theoretisch gezien voldoet je voertuig hier niet meer aan en mag die dus ook niet meer op de openbare weg of de daartoe behoren parkeerplaatsen, bermen ed bevinden.
tis maar dat je het weet.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard