Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Dat is in ieder geval het onderzoeken waard.
En wat je ook wel dient te weten voor je het apparaat koopt: Wat is de minimum plaatdikte die je ermee kan lassen? Voor Citroën moet je ook 0,8 mm plaat kunnen lassen.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Even niet te snel….Vlietmans. Deze lasapparaten hebben een lastoorts die onder spanning staat; de zgn “live-torch”. Dat betekent dat als je met zo’n toorts onder je auto schuifelt en je tikt met je toorts ergens tegenaan dat er direct een vlamboog gemaakt gaat worden en er dus direct vonken overslaan.
Bijna alle goedkopere apparaten hebben zo’n toorts. Op zich valt het wel mee hoor, je hebt soms een vonkje als je ergens iets aanraakt. Het is niet zo dat je toorts zichzelf vastlast aan je auto…. Als je er een beetje rekening mee houdt is het goed te doen.
Ik heb zelf de koets van m’n eend gelast met een 120 A apparaat. Ging prima, alleen het op sommige plaatsen erg dunne eendeblik was lastig.
Groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Oeps, maak wel een en ander los
Heb voor het gemak de topic-titel even aangepast…
kemppi levert een aardig professioneel hobbyapparaat, (+ - us 700 euro, perfect instelbaar) omdat de meesten van jullie neem ik aan met van die kleine wegwerpflesjes lassen heb je door het zuinige en precieze instellen van het apparaatje bij een wat grotere lasklus of een totaalrestauratie daar al snel profijt van, last heerlijk. verder zie benjamin,s onderschrift.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
vlietmansje schreef:Morgenochtend weer ritje Schijndel , thnx!
Ritje is uitgesteld
Ga voorlopig maar eerst keertje huren: http://www.rustbuster.nl/Lasapparaten/Verhuur.htm, kan ook!
Mijn werkruimte is sowieso erg beperkt, ongeveer net zo groot als een DS dus .
Bovendien geen 220V standaard aanwezig.
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Onder plaatwerk staat ook veel geschreven over lasapparaten:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=167602
en
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=165177
Ik had een telwin, ook zo’n “goedkope” machine. Uiteindelijk ook een Kemmpi gekocht, is geweldig spul, wel een stuk duurder.
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Ik heb een Cebora 155 gekocht bij Rustbuster:
Ik heb hier ook wel idee in, hier hebben wij met de lascursus ook mee gelast, en dat ging uiteindelijk vrij aardig.
Peter.
Totaal aantal Berichten: 25612
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Shop wel ff rond .. ik vind rust buster best wel deur.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
vlietmansje schreef:DriverD schreef:Ja, die Van Cranenbroek heeft wel eens leuke aanbiedingen. Kom ik ook wel eens.
Aanbieding vanaf 22/09/2008 tot en met 12/10/2008:
CO2-lasapparaat, MIG135, geschikt voor verschillende diktes draad, kleine+grote rollen €135.
Verder 10 liter menggas cylinder, gevuld € 129Wat daarvan te vinden?
ik heb dit al eerder gemeld ergens anders, maar mijn buurman is professioneel lasser en heeft ook zo’n apparaat van Cranerbroek. Wel een van de duurdere (ong650) Tesamen met zon grote koopfles kan je hiermee alle kanten op. Mijn buurman is hierover zeer tevereden, en die kan het weten. Laat je niet verleiden door zo’n apparaat van 300 euro, krijg je later alleen maar spijt van. Mocht je iets dikker willen lassen in de toekomst(of plaat over plaat over plaat) red je het daarmee niet. Enne koop vooral geen draad waar het gas al in zit, bagger!
De meeste goedkopere MIG/MAG apparaten hebben spanning op de tip staan, maar een goede toorts heeft een isolator zitten is de kop en dat is belangrijker.
Reken maar dat die van bij Van Cranenbroek een bagger toorts heeft, eerst en vooral de lengte (max. 1.8 meter) dan de soepelheid van de kabel en last but not least de liner die op niets trekt.
Ik heb mijn Electra Beckum met zo een toorts omgebouwd naar een Euro connector (ongeveer 25 €) en een 3 meter toorts van Binzel (weet de prijs niet meer), kan wel zeggen dat het toestel nu goed last.
Je moet een beetje handig zijn om de Euro connector erop te bouwen (alles moet mooi in lijn zitten met de draadmotor) en er moet natuurlijk plaats zijn in het toestel om dat te doen. (doormeter 80mm en lengte binnenin minimaal 60mm)
Voorts kun je ook beter een goede meter kopen voor op je fles (ook een 25€), loopt je gas niet zomaar weg.
Bij Van Cranenbroek hebben ze ook een automatische laskap voor 30€ dacht ik me te herinneren.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
je kunt beter een paar tientjes meer uitgeven voor een laskap. Die jij aanhaalt schakelt te traag en wordt niet donker genoeg…..
Een instelbare last veel fijner…
CX GTi Turbo 2 - All Black
Ik heb meer als een paar tientjes extra betaald voor de mijne, wou het enkel meegeven maar had nog geen specificatie’s van die kap gezien, mijn fout.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Die automatisch verduisterende laskap van Van Cranenbroek heb ik ook. Dat werkt echt heel goed.
Citroen!
die van 30,-?
zoals ik al zei ik vind m te traag schakelen en hij wordt niet donker genoeg. Ik heb liever een iets donkerder glas dan last van mijn ogen. Ik heb er even mee geproeflast omdat ik destijds ook zo’n ding zocht en dacht hé das wel lekker cheap. Iemand had zo’n ding gehaald dus ik kon m even lenen. Ik had het al heel snel gezien.
Later zo’n Ferm ding van de Gamma geprobeerd. En die wat tot mijn verbazing heel donker in te stellen en de reactietijd was ook verdomde snel…... Prima dus, daar las ik nu al een jaar mee naar volle tevredenheid…
Zowel de donkerte als de sensitiviteit zijn in te stellen….
CX GTi Turbo 2 - All Black