Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 18-06-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI
Ik heb een C5 break 2.0 HDI uit 2004 (1e model).
Als ik met mijn C5, met daar achter een caravan van totaal 1300 kg een lange beklimming (niet eens erg steil, b.v. Gotthard tunnel) omhoog moet rijden, dan gaan op een gegeven ogenblik de alarmlampjes branden met de melding dat ik moet stoppen i.v.m. een oververhitte motor. (echter binnen 2 minuten stond de temperatuurmeter weer gewoon op de helft, vreemd lijkt mij dit, zou verwachten dat motor min. half uur moet afkoelen)
Op zich, met het trekken zelf, heeft de auto totaal geen moeite, hij mag tenslotte 1500 kg trekken.
Zijn er meer C5 rijders die dit ook wel eens hebben meegemaakt?
Totaal aantal Berichten: 532
Geregistreerd: 23-09-2005
- 2CV 2CV 6 club
- C1 c1 ambiance
- DS 3 DS3 1.6 AIRDREAM So Chic E-HDI 90
- DS 4 1.6 eHDI Business
Is je koelwater wel op peil???
Na BX-ZX-Xant-Xant-xx-XM-xx-Xant-2CV (1985) + C5-1 (14-4-2006 tot 1-2-2008) en C5-2 (1-2-2008 tot 23-1-2014, 2.0HDiF 16V Break BVA6 Image (2008)), vanaf 23-1-2014 een zwarte DS3 1.6e-HDi So Chic van 10-2011. en vanaf 05-12-2014 een rode DS4 1.6 e-HDi Business van 09-2011
Rij je wel moet voldoende toeren omhoog? Zo’n HDI geeft de indruk ook met weinig toeren het allemaal makkelijk aan te kunnen, maar met weinig toeren is de koeling niet optimaal.
Het feit dat de motor zo weer is afgekoeld, betekent gewoon dat je even over de maximum capaciteit van je koelsysteem gaat (ook nog airco aan?) en dan is het tijd om even terug te schakelen en een iets gematigder tempo aan te houden. Dat de auto 1500 kg mag trekken wil nog niet zeggen dat je je rijstijl als bestuurder niet moet aanpassen.
Mocht de capaciteit van het koelsysteem toch echt tekort schieten, dan kun je de thermostaat verdenken. Gaan verder de radiateurfans draaien op de hoogste stand als ie daadwerkelijk oververhit is? Zoniet: check de thermocontacten.
Natuurlijk kan het ook nog zijn dat den verstopte radiateur of slechte waterpomp (bronzen schoepen aangetast door corrosie en/of cavitatie: slecht koelwater: of de schoep zit los) je parten spelen.
Maar goed, ik zou toch eens checken of je niet teveel eist van je motor. Geen idee of het 90/110 of 136 pk is? Maar zeker met de lichtere varianten pleeg je toch een flinke aanslag door een zware caravan de berg op te trekken. Dat je 1500 kg “mag” trekken wil nog niet zeggen dat je als bestuurder daar soms toch niet met wat beleid mee moet omgaan.
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 18-06-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI
Harm van Beek schreef:Is je koelwater wel op peil???
peil is in orde
Totaal aantal Berichten: 15707
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Mijn Berlingo 2.0 90 pk HDi had met het vouwwagentje ook wat temperatuurissues in de bergen deze zomer. Niks ernstigs, niet in het rood, maar wel serieus warmer dan normaal. De theorie dat ie wat meer toeren nodig heeft klinkt aardig, maar sommige passen moesten zowiezo al in zijn een, dus helemaal plausibel vind ik het niet. Waarschijnlijk gewoon een beetje capaciteitsproblemen in combinatie met veroudering van het systeem…
graddus schreef:Mijn Berlingo 2.0 90 pk HDi had met het vouwwagentje ook wat temperatuurissues in de bergen deze zomer. Niks ernstigs, niet in het rood, maar wel serieus warmer dan normaal. De theorie dat ie wat meer toeren nodig heeft klinkt aardig, maar sommige passen moesten zowiezo al in zijn een, dus helemaal plausibel vind ik het niet. Waarschijnlijk gewoon een beetje capaciteitsproblemen in combinatie met veroudering van het systeem…
Haha, weet niet of TS de Gotthard tunnel in de 1 neemt. Wellicht kan hij hier wat meer toelichten. Want als er geen extra inzicht wordt gegeven in de omstandigheden, blijft het gissen.
Voor de zekerheid nog een klein linkje van een medium dat deze keer niet eens onzin schrijft.