Vandaag lag de brief in de bus : bijwerken van de software van de motorcomputer teneinde ongemakken van gebruik van de motor tegen te gaan en om de aanduiding van het brandstofverbruik te verbeteren dat foutief kan aangeduid zijn op de boordcomputer.
Zijn er nog mensen die hiervoor terug moeten en zoja, is door deze ingreep iets merkbaars veranderd ?
Mijn LPG-resetmodule werkt, maar desondanks wil de dealer de wagen binnenkort toch even aan de computer hangen om na te kijken of de benzine-aanduiding wel klopt; ik verwacht dat dit met deze terugroepactie te maken heeft.
Waar kan ik controleren of die van mij ook een ‘YJL’ is?
[9-2008] GC4P Ambiance 2.0 EB6V LPG
Packs Coffre, Detection, Luminosité
Achteraf: leder, Xenon, 17" velgen RC11 chrome op 215/50 profiel
Pioneer AVIC-X3 GPS, bluetooth, 2 hoofdsteunschermen, camera
...pfff en chromen strip 5e deur
leaser schreef:
Waar kan ik controleren of die van mij ook een ‘YJL’ is?
In de oproepingsbrief staat voor het chassisnummer een code vermeld, die in mijn geval ‘YJL’ is.
























Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
@ Leaser; mooie avatar!
Verder is mijn voiture wel recentelijk voor onderhoud geweest, dus het zou zomaar kunnen dat ze dat bij mij meteen al gedaan hebben. Ik heb geen schrijven gezien…
C4shohier, jij hebt net zo’n motor als ik en ben wel benieuwd waarom de auto terug geroepen wordt. Kun je wat meer aanwijzingen geven ?
Ik hoor graag even
Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus
hbeck schreef:C4shohier, jij hebt net zo’n motor als ik en ben wel benieuwd waarom de auto terug geroepen wordt. Kun je wat meer aanwijzingen geven ?
Ik hoor graag even
Voor zover ik nu kan inschatten, zal er een software-update gebeuren. (Mijn wagen werd afgeleverd in mei 2007 ; ik veronderstel dat recentere wagens niet teruggeroepen zullen worden).
Maar meer kan ik er nog niet over vertellen ; zal eerst een afspraak maken.
Tanx, die van mij is van januari 2008 dus zal wellicht geen terugroep krijgen, auto moet binnen 2 week toch 2 dagen weg voor een nieuwe turbo dus ik zal eens navragen.
Bedankt in ieder geval
Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus
Mijn C4 picaso heeft zaterdag de update gekregen. Ik was naar de dealer gegaan voor een hoog dieselverbruik.
De motor draait soepel en ik heb de indruk dat het verbruik gedaald is. Zal dit bevestigen na mijn volgende tankbeurt
Groeten
Geo





Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
onze auto is van bouwmaand/jaar juli 2007, en afgeleverd in november. We moeten ook de update doen, ben ook benieuwd of dit het verbruik wat zal minderen. Dat de boordcomputer het verbruik verkeerdelijk weergeeft, is bij ons toch niet zo sterk, bij onze rijgedrag en gebruik geeft de boordcomputer slechts 0,2 verschil met de werkelijkheid, enkel bij zeer lange autostraderitten en praktisch geen stadsverkeer, is het verschil al eens 0,8 l geweest.
24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.


Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 11-10-2006
- C3 Pluriel 1.6 hdi Dolce Vita
- (Grand) C4 Picasso 1.6 eHDI, 5zits exclusive
Ze zijn wakker geworden bij Citroen! ik heb een boordcomputer die aangeeft dat ik met diesel zon 1:10,5 rijd ongeveer ‘terwijl het aan de pomp neerkomt op 1:17. dus hopelijk lost deze update van het motormanagement het op. en ik hoop ook dat die plotselinge storingen op de snelweg over zijn dan (ineens valt de motor 2 seconden uit….
)
C4P 1.6 HDIF EB6V ambiance gris fer
C3 pluriel 1.6 HDI Dolce Vita (!)





Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Taco schreef:Ze zijn wakker geworden bij Citroen!
ik heb een boordcomputer die aangeeft dat ik met diesel zon 1:10,5 rijd ongeveer ‘terwijl het aan de pomp neerkomt op 1:17. dus hopelijk lost deze update van het motormanagement het op. en ik hoop ook dat die plotselinge storingen op de snelweg over zijn dan (ineens valt de motor 2 seconden uit….
)
Vermoedelijk is de update eerder gericht aan C4P’s zoals de uwe, het is toch een beetje eigenaardig dat ook wij daarvoor moeten komen, terwijl onze motor nog nooit is uitgevallen, en bij ons het verschil 1:14,3 werkelijk en 1:14,7 volgens boordcomputer is, wel lijkt het dat onze motor de laatste tijd iets meer trillingen geeft bij stationair draaien af en toe, het is niet altijd (en muggenzifterij). Ik hoop echter wel dat bij ons het verbruik ietsje naar beneden kan, vooral op lange autostraderitten. 1:14,3 is niet sterk overdreven, maar met de focus haalde ik moeiteloos 1:19 op lange autostraderitten tegen eenzelfde snelheid. De GC4P mag dan wel groter en zwaarder zijn, toch is het verbruik voor een schonere auto met kleinere motor en beetje pks meer, vooral per kg gezien, redelijk wat hoger, we zitten bij die autostraderitten op meer dan 1 l/100km boven het normverbruik, bij focus was dat 0,2 l/100km eronder, met eenzelfde rijstijl en nauwelijks verschillend toerental bij 120 km/u.
24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.

















Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Een paar tienden verschil in het verbruik is normaal, dat heb ik bij mijn 2.0hdi ook.
Niets speciaal, ik denk dat dit overal wel voorkomt.
En het verbruik is idd niet erg laag.
Op lange autosnlewegritten zit ik tussen de 6-6.5 liter(snelheid 120-130)
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
Waarschijnlijk nog te vroeg om te oordelen, maar het verbruik dat aangegeven wordt door de computer, lijkt nu significant hoger te liggen (6.4 l/100 km tegenover vroeger 5.9 l ...). Het werkelijke verbruik ligt altijd rond 6.2 l.
Ook ik heb gister (via de lease) een brief over deze terugroep actie ontvangen van mijn dealer.
Mijn C4GP is van mei 2007. Het zijn inderdaad probleempjes waar ik regelmatig mee wordt geconfronteerd. Tot op heden door de dealer afgedaan als zijnde “mee leren leven .. het kan geen kwaad”. Nu dan toch eindelijk de oplossing (hoop ik althans) .
C4GP 1.6 HDiF EB6V - Met 162.000km op de teller ingeruild voor een Skoda SuperB
Rombout, mag ik zo vrij zijn te vragen welke probleempjes dat zijn ?
Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus
hbeck schreef:Rombout, mag ik zo vrij zijn te vragen welke probleempjes dat zijn ?
Ja natuurlijk mag dat
probleempje 1:
Ik heb regelmatig (1 a 2 keer per maand) last van het plotseling (ongeveer 2 seconden) inhouden van de motor tijdens het rijden. Op dat moment een luide piep met de melding motormanagement storing. Daarna is alles weer gewoon en kan ik weer gas geven. Dit wordt niet opgeslagen in de histrorie van de boardcomputer, want het valt niet uit te lezen bij de dealer.
probleempje 2:
De boardcomputer geeft het werkelijke verbruik niet goed aan (ik verbuik volgens de computer meer dan dat ik daadwerkelijk tank/ rij). Tevens heb ik vaak dat de brandstofmeter op het dashboard niet een volle tank aangeeft, terwijl ik wel volledig afgetankt ben op dat moment (ik mis dat 1 of 2 blokjes). Vervolgens is de boardcomputer dan ook echt de weg kwijt bij het berekenen van het verbruik ...
Dit zijn, volgens het schrijven YJL, de problemen die verholpen zullen worden met deze terugroepactie.
C4GP 1.6 HDiF EB6V - Met 162.000km op de teller ingeruild voor een Skoda SuperB