Ik had al verteld dat we ernstig onderhoud hebben gedaan. Door al het gepiel is nu waarschijnlijk de octopus gaan lekken. Net boven het subframe, ter hoogte van de voorste hoogteregelaar.
Mijn technische Gijs ziet het niet zitten om het zelf te doen, dus gaat de GTi binnenkort voor de eerste keer in mijn autohistorie naar een garage/dealer/specialist.
Nu mijn vragen:
-wat kost dat? dus zodat ‘t goed gebeurt, geen geklooi met verbindingsstukjes. Gewoon het hele ding dus.
-Hoeveel ellende is het om het zelf te doen? Een brug kunnen we gebruiken, maar dan moet ‘t wel in een zaterdag af zijn.
-mochten we ‘t zelf doen, waar moeten we op letten? wat moet er allemaal gesloopt worden?
ik had het laatst bij v gompel hier in ehv gevraagd:
100E voor de octopus
+/- 175E voor het vervangen
Je kunt een octopus voor 60E of zo ook kopen via iddstechnique.nl
zelf doen, het schijnt te kunnen, alleen heel vies rotklusje. als je alles bij het verwijderen goed labelt, zou het niet eens ingewikkelt zijn , alleen heb je de bekende franse armen en handen nodig (3 polsen, 12 vingers en 2 ellebogen per arm )
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
Hang me er niet aan op…..maar ik heb prijzen horen noemen (incl materiaal en arb.ln.) van een 3 a 400 euro.
100+175 is ook zo een beetje 300.
ik denk dat je ook niet naar een dealer garage moet gaan maar een (oudere) cit specialist.
de arbeid zal vooral duur zijn, helemaal met een 1900 blok , bij een 1600 of 1400 kan je er nog omheen.
andersdk op het citroenz.com heeft er een howto over geschreven in het engels . kun je vinden in het tips and tricks deel:
http://www.citroenz.com/forum/viewtopic.php?t=327&sid=1aca02648e3e86cfc742398550faf0ec
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
Jeroen28 schreef:ik had het laatst bij v gompel hier in ehv gevraagd:
100E voor de octopus
+/- 175E voor het vervangenJe kunt een octopus voor 60E of zo ook kopen via iddstechnique.nl
zelf doen, het schijnt te kunnen, alleen heel vies rotklusje. als je alles bij het verwijderen goed labelt, zou het niet eens ingewikkelt zijn , alleen heb je de bekende franse armen en handen nodig (3 polsen, 12 vingers en 2 ellebogen per arm )
Je komt er amper tussen, da’s de grap. Wat enige verlichting geeft is het demonteren van de lange aandrijfas. Maar het blijft een rotklusje en er fijn bij kunnen - not.
Wat in mijn ervaring vaak kapot gaat is de bocht van boven de voorste hoogteregelaar naar het verbindingsstuk in de octopus. Dat kun je ook goed repareren met een noodverbandje. Onder normale omstandigheden is dat de enige leiding waar (te) veel druk op kan komen te staan.
Ich bin ein Breaker
je komt er amper tussen
dus vandaar dat je idd franse armen nodig hebt
en tnx voor die tip over die leiding.. ik heb een tot nu toe onvindbaar lek, ik zal die slang eens dubbelsjekken
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
Jeroen28 schreef:je komt er amper tussen
dus vandaar dat je idd franse armen nodig hebt
en tnx voor die tip over die leiding.. ik heb een tot nu toe onvindbaar lek, ik zal die slang eens dubbelsjekken
Als het deze inderdaad is dan bloedt ie continue, en best wel behoorlijk dood (blijft druppen).
De andere hoogteregelaar-retour zit lager en lekt alleen als je de handle in de lagere stand zet. Die is bij mij een beetje lek en het litertje LHM wat me het per jaar kost (voornamelijk bij de APK als ze ‘m drukloos maken) is me de rotklus niet waard.
Ich bin ein Breaker
Bedankt voor alle adviezen. Ik geloof dat ik voor het eerst in m’n autoleven een operatie ga uitbesteden. Als het inderdaad voor rond de 300 euro kan, graag!
Daarnet ff de Hegru in Veldhoven gebeld….. op mijn vraag “wat kost het vervangen van de grote Octopus”, antwoordt ie “130 euro”! Da’s minder dan de helft dan ik verwacht had….
oeh, knoop ik ff in de oortjes, dan hou ik iig geld over voor een dynamo en een reserve stappenmotor
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
sja ik vind ‘t erg goedkoop… ik had verwacht dat een losse octopus alleen al zo’n 100 euro zou kosten, maar volgens Hegru is dat maar 47 euro ex. btw.
Ik breng ‘m er in elk geval woensdag, we zien wel of ‘t echt zo goedkoop is
Harm schreef:Daarnet ff de Hegru in Veldhoven gebeld….. op mijn vraag “wat kost het vervangen van de grote Octopus”, antwoordt ie “130 euro”! Da’s minder dan de helft dan ik verwacht had….
En dat is INCL. materiaal, arb.loon en BTW ??
Dat is een koopje…...die gaat het dan nog druk krijgen.
Ik zal het adres goed onthouden.
Dat was het bedrag dat ze noemden….. ik heb alles 3x gevraagd om er zeker van te zijn.
Een rondje bellen leverde op:
-Van Gompel Eindhoven 180 euro
-Garage Jansen Breda 250-300 euro
Nogmaals, ik hou er rekening mee dat ‘t toch meer kost. Maar goed, ik breng ‘m er gewoon en we zien wel. Het gaat me er meer om dat ‘t goed gebeurt dan dat ‘t goedkoop gebeurt.
v gompel had mij verteld (2 weken geleden) dat alleen montage al rond 175 zou zitten, en die vroegen ook nog eens 100 voor de octopus zelf.. denk dus dat die 180 alleen montage is
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
Ik heb ook het vermoeden dat ‘t duurder gaat worden dan 130 euro. Maar goed, volgens mij is Hegru wel een betrouwbaar bedrijf. Toch?
Harm schreef:Ik heb ook het vermoeden dat ‘t duurder gaat worden dan 130 euro. Maar goed, volgens mij is Hegru wel een betrouwbaar bedrijf. Toch?
Daar ben ik ook wel eens benieuwd naar.
Van sommigen hoor ik niets dan lof, van anderen hoor ik dat het ‘ontzettende eikels’ zijn.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm