1 van de 17
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
2.1 TD uit ‘96 van Sjors, update! Nu koppeling weer kapot :(
sjorsh
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 342
Geregistreerd: 23-03-2008

- XM 2.0 16v op LPG G3
Gepost: 24 september 2008 03:55 PM

Hallo mensen,

Ik heb hier tijden op het forum stiekempjes vele berichten over allerlei XM’en gevolgd. Heb een relatie met een dergelijke franse dame tijden uitgesteld maar wil er nu toch eindelijk aan beginnen.

Ik ga vanavond een proefrit maken in een zwarte 2.1TD SX met airco uit ‘96 met dik 273.000 km op de klok. Hoorde van de verkoper dat de vering niet zo comfortabel is als hoort te zijn. Dat het geen vliegend tapijt (meer?) is. Na wat ik hier allemaal heb gelezen denk ik aan gecorrodeerde contacten of een kapotte veercomputer/storing in de veercomputer. Is dit een juiste conclusie? En is deze storing een reden om van de verkoop af te zien als de rest van de wagen goed lijkt..? Er schijnen ongeveer 15.000 km terug een aantal nieuwe veerbollen in gezet te zijn.

Verder viel me op een foto op dat de achterwielen niet meer heel recht onder de wagen staan en een beetje uitgezakt lijken. Dit zouden de achterdraagarmlagers kunnen zijn? (ADAL?) Ik ga vanavond kijken of de wielen daadwerkelijk erg scheef onder de wagen staan. Voor de handige klusser zou het vervangen van beide lagers op een totaal van ongeveer 150 euro komen meen ik ergens gelezen te hebben?

Hopelijk kunnen jullie me een advies geven en eventueel nog wat tips waar op te letten bij de aankoop van zo’n fantastische wagen..!

Bij voorbaat dank!

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 24 september 2008 04:10 PM
  [ # 1 ]

Bijna onmogelijk om conclusies te trekken over de stugge vering zonder eerst op zoek te gaan naar de fout(en). De mogelijke oorzaken heb je al over gelezen in dit forum. Het is denk ik zeker geen reden om de auto te laten staan! Er is inmiddels genoeg expertise hier opgebouwd om de problemen zonder al te hoge kosten op te lossen (zonder garantie uiteraard… Cool ).

Ook overleden adals behoren niet tot de hoge kostenposten.

Maar er kan natuurlijk nog van alles mis zijn met deze auto wat wel hoge kosten met zich mee gaat brengen. Belangrijk is, onderhoudshistorie, en een kenner meenemen om de auto te beoordelen.

Aankooptips staan in een sticky in dit forum en op de site van de xm-club.

Succes!

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 24 september 2008 04:11 PM
  [ # 2 ]

Hoi Sjors,

die km-stand is zeker acceptabel voor een 2.1td, mits er een historie aanwezig is. Het zijn fantastische auto’s die goed mee komen in het dagelijks verkeer en waar je zeker nog een tonnetje of 2 bij kunt zetten!

Wat betreft de vering is een conclusie niet zo makkelijk getrokken, een diagnose-volgorde wel. Lees de draadjes over vering en computers van Gompy oa nog eens door, maar hier alvast een korte samenvatting;

Bij slecht veren, stugheid etc,
- eerst controleren of de bollen nog op druk zijn
- is de LHM schoon, op niveau en ooit eens gespoeld (zoek op hydroincage)
- is alles gangbaar, hoogteregelaar, draagarmen etc
- werkt de computer naar behoren?

Met andere woorden, eerst het mechanische goed, danhet elektronische.

Het zou voor mij zeker geen reden zijn om de wagen te laten staan, wel een reden om goed af te dingen! Idem voor de draagarmen, wat prima te repareren valt, mits je daar zin in hebt.

Ga lekker rijden, controleer het remmen, luister goed naar de motor en bij kuilen en drempels op kraken of knokken, trilt er niets, draait ze stationair goed, is de kofferbak vochtig, D-riem en waterpomp vervangen en de airca werkend en onderhouden?

Veel plezier, het zijn heerlijke kilometervreters!

Edit;

bedankt voor je korte en bondige samenvatting Peter, ik was al weer een epistel aan het dichten Laughing

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 24 september 2008 04:18 PM
  [ # 3 ]

Driebergen ? Das niet zo ver… Waar heb je wat afgesproken? ik kan anders wel ff iets met je afspreken dat ik de vc ff voor je reset Wink

Profiel  
 
sjorsh
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 342
Geregistreerd: 23-03-2008

- XM 2.0 16v op LPG G3
Gepost: 24 september 2008 07:14 PM
  [ # 4 ]

Bedankt voor de vlotte reacties!  Very Happy

Heb wel zin om straks even een stukje in de voiture te gaan rijden. Hoop dat de rest een beetje goed lijkt. Bedankt voor je aanbod Gompy! Ik ga straks naar Cuijk, daar staat de wagen. Klein uurtje rijden van Driebergen. Acht je de kans aanwezig dat je met een reset van de veercomputer de auto weer naar behoren kunt laten veren?

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 24 september 2008 07:32 PM
  [ # 5 ]

Misschien een gekke vraag, maar zit er wel hydractief op? Zo niet heb je ook geen last van elektronica en is het zeker op te lossen. Verder idd goed kijken en luisteren bij een proefrit. Ik heb zelf een xm gekocht van iemand die er super zuinig op was, altijd Citroen dealer onderhouden, bonen ter waarde van 13000 euro erbij…. Een grote rampenbak! Zo ongeveer alles aan vervangen. Nu een xm gekocht van iemand die er gewoon mee reed. Geen gelul maar rijden. Wel altijd goed onderhoud maar geen historie. Deze auto doet het na 60000km bij mij nog altijd prima.
Wat ik er mee wil zeggen, een onderhoudshistorie is geen garantie voor een goede auto!
Veel succes!

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 24 september 2008 07:35 PM
  [ # 6 ]

Cuijk ?? Confused

Ik dacht dat die wagen in Driebergen stond…

Let bij het op contact draaien, VLAK VOOR het starten op of er een lampje gaat branden van de sportvering.

Als die NIEt gaat branden kijk dan of hij met de handmatige schakeling wel gaat branden . Ja ?-> lampje zelf is niet kapot maar het Hydractieve systeem heeft fouten en staat dus in de sportstand vast en KAN/ZAL ws daardoor stugger veren.

De veercomputer resetten kan met de frankendoos. Wat overigens niet wil zeggen dat fouten dan niet meer terug komen. Kapotte sensoren zullen gelijk weer resulteren in een foutmelding…

Profiel  
 
sjorsh
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 342
Geregistreerd: 23-03-2008

- XM 2.0 16v op LPG G3
Gepost: 24 september 2008 07:44 PM
  [ # 7 ]

Ik woon in Driebergen, studeer aan de IVA! Maareh, type 2’s hebben toch allemaal hydractief? (versie 2) Of was dat een optie? Ik meende dat dat vanaf ‘93 al werd toegepast? En voor ‘93 versie 1.. Maar misschien zit ik er wel naast en zeg ik nu iets heel doms! :O Dat lampje is toch een oranje lampje met een S erin?

Ik zal me zo maar eens richting Cuijk gaan begeven.. Very Happy

Profiel  
 
hasimera
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 53
Geregistreerd: 25-05-2005

Gepost: 24 september 2008 08:07 PM
  [ # 8 ]
gompy58 schreef:

Let bij het op contact draaien, VLAK VOOR het starten op of er een lampje gaat branden van de sportvering.

Als die NIEt gaat branden kijk dan of hij met de handmatige schakeling wel gaat branden . Ja ?-> lampje zelf is niet kapot maar het Hydractieve systeem heeft fouten en staat dus in de sportstand vast en KAN/ZAL ws daardoor stugger veren.

Ik heb een 2.1 TD SX Break uit 1997 zonder sportstand.
Dus zal het lampje ook nooit gaan branden. Cool

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 24 september 2008 08:32 PM
  [ # 9 ]

Gewoon goed kijken en voelen. Veerproblemen op een hydractief systeem afschuiven is ook wel weer heel kort door de bocht. Op het forum wordt erg snel richting het systeem gewezen tegenwoordig, terwijl dat niet het probleem HOEFT te zijn. Bollen kunnen niet goed zijn, het veersysteem kan zwaar vervuild zijn, noem maar op.. De hoogte kan verkeerd staan, de hoogteregelaar kan vast zitten en zo kan ik nog wel even doorgaan.. De ADAL’s hebben ook een slechte invloed op het veercomfort, stroeve veerpoten ook…

Mijn vorige xm was een hyperactief geveerde versie, was zo stug als een plank, maar daar bleken 2 achterbollen, hoogte afstellen en een nieuwe hoogteregelaar de schuldige…

Binnen het forum is nu wel de kennis aanwezig om fouten snel te herkennen, maar dat is zo via internet echt totaal onmogelijk. Daarvoor moet je de auto zien/voelen…

Xsara Coupe

Profiel  
 
sjorsh
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 342
Geregistreerd: 23-03-2008

- XM 2.0 16v op LPG G3
Gepost: 25 september 2008 12:09 AM
  [ # 10 ]

Nou, de proefrit zit er op en… Ik ben verliefd! Heb de wagen gekocht.
Dus weer een nieuwe XM-rijder!

De XM rijdt en veert vind ik persoonlijk behoorlijk prima! Viel me op hoe stil zo’n diesel XM eigenlijk is. Rij regelmatig in de DS en SM van mijn vader, dat is heel anders maar je merkt toch dat het familie is.

De wagen lekt wel een beetje olie. Volgens de verkoper heeft hij laatst LHM bijgevuld en helaas iets te veel en is dat er weer uitgelopen.. Vond het een vaag verhaal, maar heb ook een behoorlijk stuk van de prijs af gekregen dus ik ga het avontuur aan. Naast dat beetje olie (waarvan ik niet heb kunnen zien of het LHM of motorolie was) heb ik een klein gaatje in de uitlaat ontdekt, maar dat is makkelijk dicht te lassen. Is ongeveer 1 bij 1 milimeter denk ik. Echt minimaal.

Airco doet het perfect en verwarming ook. Het sportstand lampje gaat aan zodra je de sportstand inschakeld. Voel de auto dan niet aanmerkelijk stugger worden dus ik vermoed dat hij toch standaard in de sportstand staat, want overhellen en soepel veren over richels in de weg doet hij niet echt erg.

Wat me verder opviel is dat wanneer je gasgeeft je de turbo wel duidelijk hoort, weet niet hoe erg dat is. Hij trekt wel goed en voelt het turbogat ook wel een beetje. Het is overigens niet echt fluiten, meer iets tussen sissen en fluiten. Klinkt een beetje als de turbo van de Volvo D5 motoren, maar dat is wel een erg vage beschrijving misschien.. Wink

Vrijdag komt de vorige eigenaar ‘m brengen en ben ik trotse bezitter van zo’n heerlijke franse voiture! Very Happy

Heb een paar foto’s gemaakt, die komen morgen!

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 25 september 2008 12:17 AM
  [ # 11 ]

ging dat oranje lampke ook branden als je de auto op contact zette?

feli iig. En als je op de iva zit heb je iig een leuke case erbij Laughing

Profiel  
 
eXaMple
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005

- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Gepost: 25 september 2008 12:19 AM
  [ # 12 ]

Van harte in ieder geval! enneee FOTO"S??

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 25 september 2008 12:22 AM
  [ # 13 ]
eXaMple schreef:

Van harte in ieder geval! enneee FOTO"S??

naughty

af, plaats, hij zegt net toch; morgen


Wink

Profiel  
 
eXaMple
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005

- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Gepost: 25 september 2008 12:24 AM
  [ # 14 ]

aggut ja ik zien het.. Ik barstte gewoon van enthousiasme Wink

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 25 september 2008 12:26 AM
  [ # 15 ]

Congrats Sjors! Hoe zat het met de adals, heb je daar nog naar gekeken?

Profiel  
 
 
1 van de 17
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook