Ik weet dat vroeger de motors van de bvb Bx diesels ook in de Peugeot staken .
Mijn vraag is nu of er een motor van Peugeot 405 of 605 in een XM 2.0 injectie bwj 1990 zou passen .
Motorsteunen en andere kleine dingen zouden wel verschillen maar das bijzaak…
Wil gewoon een nieuw leventje in men xm blazen.
Destijds is de motor al eens vervangen geweest maar ik weet niet of de sturingsdoos van de motor ook meegeplaatst is en daarom mss de motor ook zo “schokkend ” rijd omdat de motor slecht zou gestuurd worden of heb ik het fout?
wagens,oldtimers
In principe is het zelfde motor als die in de peugeot’s hangen echter missen die natuurlijk de HD pomp…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Peugeot motoren zijn identiek aan Citroën-motoren (PSA).
De bevestiging van de hydrauliek-pomp zit vaak los op het motorblok en kun je dus gewoon omzetten.
Dus als ik een motor vind van een 605 moet dat lukken, of past de motor van een 405 er ook in?
wagens,oldtimers
Afhankelijk van of je xm een mulitpoint injectie heeft of niet…
De XM 2.0i is een monopoint met 105pk, de peugeot 405 vanaf1992 heeft standaard mulitmpoint injectie(122pk)
De 405jes van voor 92 hebben allemaal een 1.9 liter motor.
Als je een 2.0i comfort of ambiance hebt dan is het geen probleem..
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
ik weet niet juist welk type er in steekt, anders neem ik eens een foto van mijn motor maar weet niet hoe posten van foto hier…
wagens,oldtimers
michelv schreef:ik weet niet juist welk type er in steekt, anders neem ik eens een foto van mijn motor maar weet niet hoe posten van foto hier…
je vind het motortype aan de voorkant van je motor.
aan de onderkant van het blok ter hoogte van de olievulpijp ingang.
je kan het soms ook vinden op het aluminium plaatje links aan de distributiezijde.en dan op de voorzijde van je motor ter hoogtr van de 4e cilinder.
denk aan code’s als XU.
XDY,
XUD.
enzo.
greets van wupke….
Dit vond ik terug op mijn Kluwer CD, het is wel vermeld dat in belgie ander type motor gebruikt word en die zou 110pk hebben
Citroën XM 1990-1998 2. Benzinemotoren 2.1 Inleiding
In de Citroën XM-serie wordt slechts één motortype gebruikt, het zogenaamde type XU-motor.
Van dit type is er een aantal varianten, dat terug te vinden is aan de hand van de motorcodes. De verschillen komen voornamelijk tot uitdrukking in de gebruikte motormanagementsystemen en/of de cilinderkop. De motoren zelf zijn nagenoeg identiek. Alle motoren zijn voorzien van geboorde cilinders, zijn viercilinder-lijnmotoren, hebben een bovenliggende nokkenas (16V-motor twee bovenliggende nokkenassen) en een vijfmaal gelagerde krukas. De nokkenas wordt bij alle motoren door een getande riem aangedreven. Citroën maakt voor alle motoren gebruik van fabrieks- en motorcodes. In de praktijk is identificatie van de verschillende typen niet eenvoudig. Voor de duidelijkheid volgt hieronder een overzicht met fabrieks- en motorcodes.
Tabel 2.1: Identificatiecodes benzinemotoren
Type Fabriekscode Motorcode
XM 2.0i XU10 M RDZ
XM 2.0i XU10 J2 R6A (alleen België)
XM 2.0i XU10 J2/Z RFZ (tot 6-‘93 MP3.1)
XM 2.0i XU10 J2/Z RFZ (vanaf 7-‘93 MP5.1)
XM 2.0i (16V) XU10 J4R/L/L3 RFV
Tabel 2.2: Technische gegevens benzinemotoren
Fabriekscode XU10 M XU10 J2
Motorcode RDZ R6A
Cilinderinhoud (L) 1,998 1,998
Boring x slag (mm) 86 x 86 86 x 86
Compressieverhouding 8,8:1 8,8:1
Max.vermogen (kW (pk)) 79 (110) 94 (130)
bij (1/min) 5600 5600
Max.koppel (Nm) 164 175
bij (1/min) 3500 4800
Fiscaal vermogen (B) 11 11
Fabriekscode XU10 J2C/Z XU10 J4R
Motorcode RFZ RFV
Cilinderinhoud (L) 1,998 1,998
Boring x slag (mm) 86 x 86 86 x 86
Compressieverhouding 8,8:1 10,4:1
Max.vermogen (kW (pk)) 89 (122) 97,4 (135)
bij (1/min) 5600 5500
Max.koppel (Nm) 170 180
bij 1/min) 2750 4200
Fiscaal vermogen (B) 11 11
wagens,oldtimers
als een xantia 16 klepper in een bixje past, dan zal een peu ook wel in jou xm passen.
je kan het beste bellen naar een peu fransoos sloop,, die jongens weten als geen ander wat uit e wisselen is..
greets van wupke:die hoopt dat je dus ff dat doet, want elk blokkie heb zn nukken.
ik heb ff gekeken maar vind nix terug van motortype, ik denk dat het een gewone RDZ is met een monopoint injectie?
Het is ook al een XM van de eerste types dus.
wagens,oldtimers
Peugeot en Citroën is vrijwel 100% hetzelfde. Alle aansluitingen, zelfs van verschillende modellen zitten op dezelfde plek. Een probleem kan de kabelboom vormen, als je er een andere motor in zet.
Citroën XM 2.9 V6-24V Exclusive 1999 / 210.000 km (juni 2009)