Is er toevallig iemand die met aandrijfassen van Chyparse rijdt? Of met de originele Rzeppa assen? Ik ben nieuwsgierig hoe die gaan. Ik sprak in Rheinberg een SM bedrijf die vond het allemaal maar niks; en een kwartier later iemand die zei dat beter niet bestaat.
Gutta cavat lapidem…
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Blooper. Die heeft ze onder de auto die niet rijdt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Inderdaad,ik heb ze er onder,maar heb de SM nogsteeds niet rijdend.
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
dan weet ie ook niet of ze goed zijn…
origineel is goed…
ik geloof dat wbogaerts er wel wat meer overweet…over die van chyparse dan te verstaan
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Piet,
Eind jaren ‘70 kreeg je, als je een nieuwe aandrijfas voor je DS bestelde, zo’n as zoals Chyparse ze nu maakt. Dus met moderne homokineet. Ik heb een Ds gehad met die assen en heb daar een ton mee kunnen rijden. Perfect.
Voor een Sm zijn deze assen echter nooit door citroen gemaakt of geleverd. De assen die chyparse nu maakt zijn dus een samenraapsel, eigenlijk meer een kopie van de genoemde Ds assen.
De kwaliteit zal bewezen moeten worden. Als chyparse de assen van goed ( lees duur) materiaal maakt, dan is het in mijn ogen een verbetering. Als de assen van baggermateriaal gemaakt worden dan gaan ze in een Sm met 170+ pk 2x zo snel naar de klote als in een DS. En dan is het dus waardeloos. Iemand zal met die assen moeten gaan testen. Er was een afspraak dat Boog dat voor Chyparse zou gaan doen, maar helaas hebben ze daar nooit meer iets over laten horen, en de assen gewoon op de markt gebracht….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
okee, ik ken in elk geval een Duitser die heeft er nu 4000km mee gereden en de assen zijn nog als nieuw. maar je zou zeggen dat er hier toch ook wel een paar lui moeten rondrijden met die dingen. Ik heb ze eens goed bekeken en het ziet er wonderschoon uit. En ik ben de eerste om te zeggen dat ik niet echt een SM-genie ben, maar het lijkt me een getrouwe kopie van de Rzeppa van Citroen uit de Note Technique van sept. 1976.
Gutta cavat lapidem…
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
PBuijsman schreef:okee, ik ken in elk geval een Duitser die heeft er nu 4000km mee gereden en de assen zijn nog als nieuw. maar je zou zeggen dat er hier toch ook wel een paar lui moeten rondrijden met die dingen. Ik heb ze eens goed bekeken en het ziet er wonderschoon uit. En ik ben de eerste om te zeggen dat ik niet echt een SM-genie ben, maar het lijkt me een getrouwe kopie van de Rzeppa van Citroen uit de Note Technique van sept. 1976.
Als je wil weten of ze heel blijven moet je ze maar eens in mijn auto beunen. Als ze van baggermateriaal zijn sloop ik ze binnen 5000 km
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Over die aandrijfassen:
Citroen heeft ook met een SM aan de Monte Carlo rallye meegedaan: Toen werden bij elke stop voor onderhoudt de aandrijfassen vervangen, als voorzorg, want ze waren er achter gekomen dat de DS assen/buitenste dubbele kogelkoppelingen niet bestand waren tegen een SM die volgas in een lage versnelling bergop gaat met constant bochten.
Dus: Het heeft weinig zin in de Stad of op de Snelweg een paar duizend kilometer te rijden, daar kunnen ze altijd wel tegen. Om te weten of die assen goed zijn moet je ze “martelen”, en dat gaat in Nederland niet lukken denk ik: Mijn idee: Ga naar Italie, en rijdt de Passo del Stelvio ( bij Bormio) op, 40 ( of iets meer) genummerde haarspelden: ( Wordt soms nog meegnomen in de Giro d’Italia, maar meestal er uit gelaten, want hij is te zwaar). Wie wordt het proefkonijn?
In Frankrijk zijn de Rzeppa’s wel nog op SM gemonteerd geweest, heb ik gehoord in de Franse club.
groet,
Peter
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
assen komen uit Polen .
Met de éértse serie was er een probleem dat de draaihoek net niet groot genoeg was ( dacht 5 graden te weinig )
Blijkbaar zijn ze daarna aangepast , maar hoe kan je uitmaken welke versie je hebt .
Dat zal de tijd moeten uitwijzen vrees ik .
4000 km is niets voor een aandrijfas , dus dat zegt niet veel .
De originele assen kunnen wel wat hebben , dus voor deze echt helemaal op zijn ....... en de kruiskoppelingen kan je vervangen .............
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Walter, heb jij wel eens kruizen vervangen?
Leo van chyparse vertelde me dat dat heel erg kut gaat. Ze hebben kisten vol kapotte assen maar kregen het niet geregeld. Toen zijn die homokineten ontwikkeld. Die zijn overigens anders dan de gene die de duitse club heeft getels( en afgekeurd..)
Karel Karton heeft de assen ook, maar rijdt als een homo(kineeet)...
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Neen maar ben wel vorig weekend bij een SM eigenaar geweest en die heeft mij laten zien hoe het in elkaar zit en hoe hij dat doet.
Het zijn niet gewoon twee kruisjes achter elkaar , er zit nog een middenstuk op om de twee in lijn te houden . Zal er volgende keer eens een foto van maken .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
graag!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Die zijn overigens anders dan de gene die de duitse club heeft getels( en afgekeurd..)
quote]
Dat klopt, de assen die de Duitse club heeft getest kwamen uit het Oosten van ons land. Dirk Sassen verkocht ze ook. Ze hadden mij toen gevraagd om een set te laten modificeren en dat is ook gebeurd. Maar zelfs toen vonden ze ze kwalitatief beneden de maat en ik weet precies waarom. Nu volgen ze de assen van Chyparse: een paar Duitsers hebben die ingebouwd. Maar die rijden bijna niet, dus dat schiet niet op. Kan de nederlandse club niet een paar assen laten inbouwen bij Waterman? Dan weten we over een half jaar hoe het zit. Dat lijkt me nog eens nuttig.Gutta cavat lapidem…
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
PBuijsman schreef:bogaard77 schreef:Die zijn overigens anders dan de gene die de duitse club heeft getels( en afgekeurd..)
Dat klopt, de assen die de Duitse club heeft getest kwamen uit het Oosten van ons land. Dirk Sassen verkocht ze ook. Ze hadden mij toen gevraagd om een set te laten modificeren en dat is ook gebeurd. Maar zelfs toen vonden ze ze kwalitatief beneden de maat en ik weet precies waarom. Nu volgen ze de assen van Chyparse: een paar Duitsers hebben die ingebouwd. Maar die rijden bijna niet, dus dat schiet niet op. Kan de nederlandse club niet een paar assen laten inbouwen bij Waterman? Dan weten we over een half jaar hoe het zit. Dat lijkt me nog eens nuttig.
Waterman heeft totaal geen behoefte aan de Nederlandsche Sm club
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
waterman771 schreef:Piet,
Eind jaren ‘70 kreeg je, als je een nieuwe aandrijfas voor je DS bestelde, zo’n as zoals Chyparse ze nu maakt. Dus met moderne homokineet. Ik heb een Ds gehad met die assen en heb daar een ton mee kunnen rijden. Perfect.
Voor een Sm zijn deze assen echter nooit door citroen gemaakt of geleverd. De assen die chyparse nu maakt zijn dus een samenraapsel, eigenlijk meer een kopie van de genoemde Ds assen.
De kwaliteit zal bewezen moeten worden. Als chyparse de assen van goed ( lees duur) materiaal maakt, dan is het in mijn ogen een verbetering. Als de assen van baggermateriaal gemaakt worden dan gaan ze in een Sm met 170+ pk 2x zo snel naar de klote als in een DS. En dan is het dus waardeloos. Iemand zal met die assen moeten gaan testen. Er was een afspraak dat Boog dat voor Chyparse zou gaan doen, maar helaas hebben ze daar nooit meer iets over laten horen, en de assen gewoon op de markt gebracht….
Volgens “de originele DS” van Jan de Lange werden de assen met kogelkoppeling vanaf 1970 op de DS geleverd. Maar ik heb ze nooit gezien…..
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Wim van der Laan vertelde me dat er in Nederland ook een paar SM’en rondrijden met Rzeppa’s. Hij goochelde er ook zomaar een van zolder om te laten zien. En ik meen me te herinneren dat hij ze ook beter vond.
Gutta cavat lapidem…