Ik heb een vraag over de airco in mijn xsara. Ik heb al vaker gelezen dat een airco met een magneetkoppeling werkt. Als ik de blower helemaal uit zet, dan hoor ik ook een KLUNK geluid. Hetzelfde met aanzetten. Echter, ik hoor dat geluid ook als ik het de airco uitzet met het knopje op het dashboard. En als ik met de blower aan de airco aan of uitzet hoor ik geen verschil in het toerental of een geluid. Hoe lang kan het duren voordat de airco uitschakeld? En wat eventueel het euvel kan zijn?
De lucht is overigens wel altijd ijskoud!
Alvast bedankt,
Xsara_Coupe
In mijn Xantia schakelt de Airco (climate control) ook pas in als ik de blower aanzet of op auto zet. Zal wel zo horen :
Dat denk ik ook, maar het gaat vooral om het feit dat ik hem ook hoor inschakelen als ik de airco uit heb gezet. Dus als het lampje op het ac knopje niet meer brand, dan hoor ik hem toch in en uitschakelen als ik de blower aan en uit zet. Is dit ook normaal?
En daarbij komt dat ik de airco niet hoor in of uitschakelen als ik op het knopje druk. Hoe lang hoort dit ongeveer te duren? Misschien ben ik gewoon te ongeduldig ops:
Greets,
Xsara_Coupe
Of je het wel of niet hoort hangt een beetje van de auto, isolatie en herrie van de motor af.
Heb je ook climate control? uit welkbouwjaar is de Xsara, ik denk type-2 uit 2000 of later.
Mijn 306 uit 2001 (identiek aan de Xsara type-2) met climate control werkte ook zo, zeg maar “intelligent”.
Airco schakelde automatisch in als de temp op koud stond en de blower op auto, ook ging de airco automatisch aan als je het recirculeerlucht knopje indrukt of de ventilatie op ontwasemen van de voorruit zet.
Ik heb een type 1 xsara uit maart 2000. De airco heeft ook een automatisch stand, maar geen electronisch display ofzo. Het is allemaal met drie draaiknoppen en een klein knopje met ac erop.
Maar als ik kan me haast niet voorstellen dat dat knopje om de airco in en uit te schakelen er voor niets zit. Of is dit alleen als de temperatuur hoger staat?
Wie weet raad?
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
bij onze Xsara met climaat control is het als volgt:
je heb 1 draai knop die kan je op auto zetten
en je heb 1 draai knop daar kan je de gewenste temp aangeven
verder heb je 1 drukknop voor a/c aan of uit (met klein lampje erop)
zolang de knop op auto staat zal de climaat control altijd proberen de temp te halen die je op de tempknop heb aangegeven.
en dan kan je nog kiezen of je daar de airco bij wil gebruiken (aan/uit knop)
dus airco knop aan koelt hij de auto samen met de airco
en met airco knop uit koelt hij de auto met alleen lucht van buiten
je zou zeggen wat een onzin misschien, maar in de winter werkt de verwarming ook op die temp, dus dan is het handig om de a/c knop op uit te zetten zodat hij geen airco meer gebruikt.
hoop dat je er wat aan heb.
dit is bij type 2 Xsara.
Xsara_Coupe schreef:Ik heb een type 1 xsara uit maart 2000. De airco heeft ook een automatisch stand, maar geen electronisch display ofzo.
Dit is ook climate control, climate control wil niet zeggen dat je altijd een electronische display heb.
Bij mijn 306 uit 2001 en de type-2 Xsara van arjan_verkade is het systeem exact hetzelfde.
Effe off-topic, eindelijk werkt de Airco in mijn Xantia, maar het zonnetje wil niet echt schijnen
Ook ff off-topic:
Fijn dat je airco weer werkt, ik zag het draadje al in het andere topic !
Nu nog maar hopen op een beetje zon. Ik wacht ook al weken op een geschikt moment om mn auto eens goed te poetsen.
On-topic
Als ik dit zo lees, is het allemaal helemaal goed met mn xsara.
Bedankt voor jullie snelle reacties en nu weet ik ook weer dat ik Climate Controll heb. Dat wist ik nl. niet. Weet iemand of dit standaard was op de plaisir?
Greets Xsara_Coupe
In principe kun je wel de airco zelf uitzetten met het knopje. Alleen als je de ventilatie op de voorruit hebt staan laat eht systeem de airco altijd meedraaien. Als je die knop dus op een andere stand zet en dan de airco uitschakelt met het knopje zal de aircocompressor als eht goed is stoppen met draaien.
Ook moet de aanjagerstand in een andere stand als “auto” staan.