De 2.1 TD heeft een zo goed als constant aanwezige, maar niet nadrukkelijk aanwezige, turbo sis. Een beetje apart is het wel, maar went vanzelf. De link met de D5 motor kan ik me niet in vinden, daar hoor je de turbo eigenlijk nooit.
Totaal aantal Berichten: 342
Geregistreerd: 23-03-2008
- XM 2.0 16v op LPG G3
Totaal aantal Berichten: 342
Geregistreerd: 23-03-2008
- XM 2.0 16v op LPG G3
Hmm, rijd geregeld in een XC90 D5, gechipped naar 226pk, maar daar hoor je de turbo toch duidelijk vind ik. Maar idd die constante turbosis. Overigens, schiet me nu te binnen. Het lijkt alsof de stuurpomp sist, kan dit? Als de wagen stilstaat en stationair loopt en dan sist hij zachtjes. Wanneer je dan licht stuurt houdt het sissen op…
Heb nog naar de adals gekeken, en ze zijn inderdaad binnenkort aan vervanging toe denk ik.. Wielen staan wel degelijk naar buiten, dus moet even een kluslocatie en klusmaatjes zien te regelen.. Iemand in de buurt van driebergen die dit in een middag/avond kan? ops:
Dat sissen is iets met het hydrauliek systeem, daarvan weet ik niet hoe de vork in de steel zit, maar dat gesis zul je niet horen tijdens het rijden.
Ik heb vrijwel enkel ervaring met niet gechipte D5’s, die 40pk erbij zal zeker inhouden dat de turbodruk verhoogd is en dat zou een en ander kunnen verklaren.
De 2.1TD nieuwe type sist niet de hele tijd hoor, type1 deed dat meer. Daarbij klinkt de type2 als een fluitje, een echte turbofluit. Sissen zou ik ergens anders zoeken
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Mooie wagen hoor!
ennee daar horen wel mooie velgjes onder
Waarschijnlijk is dat sissen de debietregelaar die niet helemaal afsluit bij stationair lopen. Probeer eens een tikje gas te geven bij de gasklep, dus handmatig, zodat je de debietregelaar kunt horen. Hoor je in plaats van het gesis een tik, dan is het inderdaad de debietregelaar die vies is. Hydroincage is dan kans op verbetering, hoewel het niet schadelijk is, tijdens het rijden staat er voldoende druk op de regelaar om niet te sissten maar te tikken.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Een 2.1 TD uit ‘96 heeft toch geen debietregelaar meer? Ik dacht dat modeljaar ‘95 als laatste een debietregelaar had.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 342
Geregistreerd: 23-03-2008
- XM 2.0 16v op LPG G3
eXaMple schreef:Mooie wagen hoor!
ennee daar horen wel mooie velgjes onder
Ja inderdaad… Ben op zoek naar een mooi setje. Weet nog niet of ik originele velgen eronder wil. Die BBS die ik onder een blauwe XM hier op ‘t forum zag vond ik ook wel leuk staan eigenlijk.
Dus als ik het goed begrijp moet de debietregelaar tikken ipv sissen.. Wat doet die regelaar precies? ops: Ik ga het vrijdag allemaal proberen!
Schiet me nog iets te binnen, dat is hier geloof ik ook al vaker langsgekomen, de buitenthermometer geeft een abnormaal hoog getal aan.. Is daar makkelijk iets aan te doen of moet je daar mee leren leven
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Temp meter geeft vaak verkeerde waardes aan. Ik heb besloten ermee te leven maar er zijn ook soldeersessies bekend even zoeken op het forum.
Velgjes kan ik je evt ook aan helpen. Laat maar weten of je evt interesse hebt.
Totaal aantal Berichten: 342
Geregistreerd: 23-03-2008
- XM 2.0 16v op LPG G3
eXaMple schreef:...
Velgjes kan ik je evt ook aan helpen. Laat maar weten of je evt interesse hebt.
Je hebt een pb
Ben behoorlijk benieuwd, morgenmiddag is het feest! Iemand trouwens een idee waar je een gaaf leder interieur vandaan haalt? Dat is echt iets waar je tegen aan moet lopen zeker?
Ik ga miss de soldeeruitdaging wel aan trouwens, vind dat het niet mooi staat!
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 06-07-2007
- Méhari 2 zitter
- XM Type1 V6.24
- XM Type1 V6.24
Zwart leer wordt best vaak aangeboden marktplaats in NL, ebay in FR en DE, prijzen vallen meestal erg mee.
Beige leer (erg gaaf in die donkeler wagen van je!) zie je minder.
Wat ik niet zo mooi vind aan het oudere leer is dat zo glanzend is geworden in de loop der tijd, maar daar kan je wat aan doen met middeltjes.
Ik heb in Duitsland een keer 2 complete sets alcantara/velours electrische stoelen gekocht voor EUR200, ook mooi, en ik kon mooi de beste eruit zoeken. In Duitsland zijn erg veel XM’s met stoelverwarming verkocht, als je dat leuk vindt heb je er daar grotere kans op. Wel is die verwarming vaak kaduuk!
Groet, Joost, op dit forum als “Sweef”
foto’s rode sweef:
foto’s groene sweef (gesloopt):
foto’s Mehari (verkocht):
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
sjorsh schreef:
Dus als ik het goed begrijp moet de debietregelaar tikken ipv sissen.. Wat doet die regelaar precies?
De debietregelaar verdeelt de hydrauliek over de verschillende gebruikers van het systeem (vering en stuurbekrachtiging). Voor zover ik weet heeft een 2.1TD uit ‘96 een 6+2 pomp, met twee verschilende uitgangen. 1 voor de stuurbekrachtiging, 1 voor de vering. Hiermee is dus de debietregelaar komen te vervallen, en zal dat dus ook niet de veroorzaker van het gesis zijn.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
eXaMple schreef:Mooie wagen hoor!
ennee daar horen wel mooie velgjes onder
tis nie waar….
Ik zag die picjes en voordat me koffie op was stond je er al
Die tempmeter, daar kun je gewoon bij de dealer een draadje met sensor voor halen. Sommige slimmerikken weten welke sensor het is en gaan shoppen bij conrad…
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
hehehe