Het is weer zover, ik heb alweer eens problemen met m’n Chic (sjah, wanneer niet hè...)
sinds een tijdje (een dikke week) ben ik voorzien van een nieuwe koppeling & drukgroep. De eerst dagen was het feest, de koppeling ging zo super licht, en fantastisch, maar.. nu niet meer. Hij gaat even zwaar als voordat de koppeling vervangen was… wanneer ik het pedaal indruk kraakt het een beetje in het vooronder (metaal-metaal geluid). dat kraken doet zich voor bij het laatste stukkie, dus als het pedaal redelijk plat op de vloer ligt.
Ik heb dat probleem ooit eens opgelost door 3 liter WD40 in het vooronder te spuiten, het probleem was toen EEN dag weg. da’s dus geen goede oplossing.
Koppeling en drukgroep zijn (denk ik) uitgesloten, die zijn hagelnieuw. koppelingskabel ziet er niet nieuw uit, evenals de welbekende wig (degene die af en toe inscheurt). heeft iemand enig idee waar ik dit probleem moet zoeken?
Ik zie het niet meer zitten
edit: typblunder verbeterd
edit 2 & 3 & 4 & 6: topictitel
edit 6: link naar nieuwste post
Blueduck schreef:Hoe staat het ervoor met je koppelingskabel??
Bij mn c15 was die gerafeld, waardoor ie ook superzwaar ging.
Voor zover ik kan nagaan is die kabel in best prima conditie.
laatst is mij de omcirkelde wig uit de motorruimte gevallen (krijg je als je het koppelingspedaal optilt).
Het deel links ervan (waar ook die gele dop aanzit) is (volgens mij) de wig die af en toe inscheurt. Vanaf die gele dop loopt het naar rechts (onder de slang door), en daar zit de koppelingskabel dan aan.
Rechts van die mooi blinkende pal zit de koppelingshevel die de koppeling in gaat.
laatst is me dus die (in de eerste foto omcirkelde) pal eruit gedonderd, en je kon het koppelingspedaal soepel bewegen. de wig bewoog ook, dus het lijkt mij dat die 2 dingen prima zijn.
je heb nu nog 2 optie’s
1 niet getreuzelt en zet er een nieuwe kabel tussen. die dingen laten zich onbelast prima heen en weer duwen, maar zogauw ze belast zijn is het feest.
2e ding wat je nog kan doen is (met wat gepiel ) een lading vet of olie achter die kogelscharnier IN DE BAK (koppelingshuis) zien te krijgen.
en dan ook even beide zijden van die stift (ja dat blinkende ding) insmeren met vet liefst kopervet..
werkt het dan nog niet mag de bak er weer vanaf.
let wel alle bovenstaande dingen uitvoeren,, geen halve goedkope maatregelen dus, en een NIEUWE kabel monteren.
anders heb je kans dat je de bak voor jan doedoel demonteerd straks…
mvgr wupke.
kreazyV8wuppo schreef:
2e ding wat je nog kan doen is (met wat gepiel ) een lading vet of olie achter die kogelscharnier IN DE BAK (koppelingshuis) zien te krijgen.
en dan ook even beide zijden van die stift (ja dat blinkende ding) insmeren met vet liefst kopervet..
Kogelscharnier.. dus die nok in de afbeelding van m’n vorige post (waar ook echt ‘nok’ bijstaat)?
nog even een toevoeging: ik denk zelf niet dat het de kabel / wig is, aangezien dat niet verklaart waarom ie het 11 dagen geleden super deed, en nu niet meer.
Ik heb met Harm zitten brainstormen (eigenlijk deed Harm het brainstormen voor me ), en we denken dat de drukgroep NU AL rot is. dus 11 dagen oud, en nu gewoon versleten. Ik kan natuurlijk weer die (glimmende) pal eruit slopen en proberen die koppelingshevel met de hand te duwen. gaat dat extreem zwaar dan is het of dat kogelscharnier, of de drukgroep.
jups.100puntjes.
in de koppelingskabel zit een nylon mantel.
die mantel word warm en vervolgens trekt je koopeling zwaar.
geloof me nou, en vervang dat ding.
ik heb er meermaals ervaring mee gehad. waaronder een wite Golf 1300 waarvan ik tot 4x toe de bak heb gedemonteerd, vanwege dat de eigenaar het vertikte om FF 165 NLG te schokken voor een orginele nieuwe.kabel.
maar goed als jij het beter weet,, have fun..
de wup. al 30 jaar technische ervaring…
kreazyV8wuppo schreef:in de koppelingskabel zit een nylon mantel.
die mantel word warm en vervolgens trekt je koopeling zwaar.geloof me nou, en vervang dat ding.
ik heb er meermaals ervaring mee gehad. waaronder een wite Golf 1300 waarvan ik tot 4x toe de bak heb gedemonteerd, vanwege dat de eigenaar het vertikte om FF 165 NLG te schokken voor een orginele nieuwe.kabel.
maar goed als jij het beter weet,, have fun..
de wup. al 30 jaar technische ervaring…
Ja heej sorry, ik geloof je hoor, don’t worry. ik snap het alleen niet… 11 dagen geleden werkte ie prima, kan dat zo ineens kaduuk gaan, en vooral: kan ie ineens weer supergoed werken. voordat de koppeling was vervangen ging het zwaar, daarna ging ie goed, en nu dus weer zwaar.
Maar, jij zegt dus nieuwe koppelingskabel, die wilde ik sowieso al vervangen, dus ik ga zsm een nieuwe halen.
technische onderbouwing dan.
nylon is beschadigt door de oude koppeling.
vervolgens gaat dat ding dus nog zwaarder, en jou kabel word meer elastisch belast, dwz je gebruikt nog maar de minimale lengte van de binnenkabel.
dan vervang je de koppeling, en je binnenkabel gaat als een gek tov het verleden,heen en weer over de nylon binnenmantel.
door de beshcadigingen daaraan word die heet .
en de hitte laat de nylon smelten, en lijmt als het ware zich vast aan de stalen binnenkabel….
gevolg een loodzware koppeling.
snap je dit?
of kan ik het je anders nog duidelijker maken?
die golf reed na montage van het eerste Koppelingssetje als een tierelier, na 10 keer de koppelinng te hebben gebruikt ging die zwaarder en zwaarder, vervolgens een 2e set gemonteerd,, zelvde verhaal, 10 keer soepel en hopla weer stroef.
3e keer een ander merk (duurder ook ) setje gemonteerd, ik al melden dat die nieuwe Immitatie kabel de oorzaak was, maar de klant vond van niet.
weer zelvde gedoe..
nu het 4e setje,, een orginele die 3 x duurder was dan het 1e setje.
weer stroef na 10 x koppelen.
toen eindelijk toestemming om een orgine kabel aan te schaffen.
problum solved..
nou jij weer!
greets van wupke: die een 1300 golf koppeling nu in 2,5 uur kan wisselen.
wupke, prima uitleg..
kreazyV8wuppo schreef:nou jij weer!
en nou ik weer… Ik heb net weer eens de meestgeopende ‘deur’ van m’n BX geopend, en eens wat geprobeerd. Ik heb de blinkende pal eruit gehaald, en met de koppelingskabel gespeeld. ik kon die kabel met EEN vinger zonder enige moeite naar je toe trekken, en de veer die aan het koppelingspedaal zit, trok em netjes terug. ook de wig gaat netjes (niet 100% soepel, geef ik toe, maar na een lading olie (heb geen vet)).
Ik sprong in de bix, trapte op dat pedaal, en het ging soepeler.. 2x koppelen, en trug bij af. Soepeler isoverigens niet zo soepel als 11 dagen geleden.
Maar: ik kan die kabel met 1 vinger bewegen, als dat nylon vastgesmolten zit zou dat toch niet moeten kunnen?
trouwens, de koppelingshevel is met geen mogelijkheid te bewegen. je kan trekken / duwen wat je wil, geen beweging in te krijgen (ook niet met losgekoppelde kabel).
kleine kantekening ff,, heb je vet gesmeert op de priseas? en de geleidingsbus voor het druklager?
als niet mag je het spul weer uitbouwen en dat alsnog doen.
kreazyV8wuppo schreef:kleine kantekening ff,, heb je vet gesmeert op de priseas? en de geleidingsbus voor het druklager?
als niet mag je het spul weer uitbouwen en dat alsnog doen.
Ik heb het zelf niet gedaan.. de koppeling is in de garage vervangen… dus de vraag is of die gasten het hebben gedaan, zo nee mogen ze het alsnog doen, en dan wel zonder bijkomende kosten (a.k.a. garantie).
als het een normale garage is , en geen beunteun, dan mag je ervanuit gaan dat er inderdaad vet aan is gedaan, en dat je dus de drukgroep niet als de oorzaak mag beschouwen.
vervang de kabel ,en je zal zien dat het euvel is opgelost.
groetjes van wupke.
hahaha, die koppelingsgaffel kan je indrukken met een joekel van een tang.
ik meen dat je ongeveer 150 Nm moet zetten wil deze meegeven.
vandaar ook dat ik zeg::: die kabel beweegt als hij ONBELAST is soepel.
ga je er FF kracht op zetten gebeurt het tegenovergestelde.
die koppelingshevel op je bak.
die kan je losmaken, en die nylon bus aldaar schoonmaken en dan smeren.
wil ook wel wat helpen.
simpele truuk om vast st stellen dat de kabel versleten is ..
trap die koppeling eens 20 keer suppersnel in,, op het stampen af.
als die dan nog soepel blijft gaan, trek ik alles in wat ik getypt heb.
maar ik geef je weinig kans daarop,, groetjes van wupke:die bij het 2e koppelingssetje altijd een nieuwe kabel erin ploft.
ook wel eens bij het eerste setje als ik niet tevreden was met het resultaat.
kreazyV8wuppo schreef:hahaha, die koppelingsgaffel kan je indrukken met een joekel van een tang.
ik meen dat je ongeveer 150 Nm moet zetten wil deze meegeven.
vandaar ook dat ik zeg::: die kabel beweegt als hij ONBELAST is soepel.
ga je er FF kracht op zetten gebeurt het tegenovergestelde.
Ik ben een belangrijk detail vergeten te vermelden.. het indrukken van het pedaal kost veel kracht, maar het naar beneden houden kost ook veel kracht. Als de kabel rot zou zijn zou toch alleen het indrukken veel kracht kosten, en niet het vasthouden?
wat lopen we nu te duscusieren?
of je zet er een nieuwe kabel op, OF je doet het niet.
zolang je die kabel niet gewisseld hebt blijft het lood om oud ijzer.
ff C/P.. Geplaatst: 09 Mei 2005 20:01 Onderwerp:
————————————————————————————————————————
technische onderbouwing dan.
nylon is beschadigt door de oude koppeling.
vervolgens gaat dat ding dus nog zwaarder, en jou kabel word meer elastisch belast, dwz je gebruikt nog maar de minimale lengte van de binnenkabel
groetjes wupke.
kreazyV8wuppo schreef:wat lopen we nu te duscusieren?
of je zet er een nieuwe kabel op, OF je doet het niet.zolang je die kabel niet gewisseld hebt blijft het lood om oud ijzer.
ff C/P.. Geplaatst: 09 Mei 2005 20:01 Onderwerp:
————————————————————————————————————————
technische onderbouwing dan.nylon is beschadigt door de oude koppeling.
vervolgens gaat dat ding dus nog zwaarder, en jou kabel word meer elastisch belast, dwz je gebruikt nog maar de minimale lengte van de binnenkabel
groetjes wupke.
Maar, geachte Wupke, ga nu eens in op Deur’s argument dat het ineens zo enorm veel kracht kost om de koppeling ingedrukt te houden? Dat strookt toch juist helemaal NIET met vermeende hoge wrijving in de kabel? In tegendeel zou ik zeggen, je krijgt er juist een beetje hulp bij het vasthouden.
Je zou dan toch juist eerder denken aan een afgetaaide drukgroep, hoe nieuw die ook mag wezen?
Ich bin ein Breaker