De afgelopen tijd slipt de hydrauliekpompriem. Onder het rijden hoorde ik dit, maar met de gedachte ‘ach, als het heel soms is, en het kan een beetje vettig zijn, dan kijk ik daar wel een keer na’, is er in mijn beleving er meer aan de hand.
Ik voelde of de riem te slap stond, en dat viel wel mee, het mocht wel ietsje strakker, maar vooruit. Olie of vettigheid? Nee ook niet aanwezig, hier en daar wat schoongemaakt. Dus ik laat de motor draaien en zie dat als de HD pompt druk levert de spanrol stil komt te staan en de riem dus ook. De krukaspoelie draait rustig door. Ook de hd-pomp lijkt wel zijn druk te kunnen afleveren.
Ik heb een filmpje gemaakt. Ik hoop dat jullie .mov bestanden kunnen afspelen. (Anders kun je hier terrecht voor een superprogramma dat alles afspeeld: )
Kortom, de riem blijft stil staan, de hd pomp pompt wel door. Maar met een niet zo fijn geluid. En dat viel mij de laatste tijd ook op. Als de accumulator wat druk wilde dan hoorde ik niet een fijn pompgeluidje maar iets wat lijkt op de zachte ‘G’ uitgesproken door een ruwe mannenstem.
Is de spanrol versleten of moet ik de riem bijstellen? De spanrol, en dat weet ik toen ik de V riem verving, draait nog wel soepel, maar ik kon toen (juli dit jaar, een 5 duizend km geleden) een klein beetje speling constanteren.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Als de riem pas gaat slippen als de hd-pomp inschakelt dan moet je de riem strakker zetten. De spanrol komt stil te staan doordat de riem stopt met draaien
Eveneens ben ik tevens ook.
De hd-pomp draait altijd mee, als de pomp druk moet leveren ... hoe moet ik mij dat voorstellen? De pomp draait, systeem heeft druk nodig, de pomp blijft draaien, het leveren dat regelt de drukregelaar toch?
De hydropomp vraagt enorm veel vermogen hij moet ongeveer 175 bar leveren.
dus de snaar moet echt zo strak als een vioolsnaar gespannen worden.
ik heb een keer gehad dat na het afspuiten van de motor met gewoon water dat de riem al slipte.
dus gewoon goed strak spannen dan is het probleem opgelost.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
Ik heb ook een keer gedonder gehad met die riem (na een lhm lekkage bij een meeting ) Toen was alles vet en maar roken dat ding
Die spanrollen zijn niet meer aan te komen, dus wees zuinig op je huidige,
En misschien lost een nieuwe riem wel de problemen op, kost maar iets van 6 of 7 euro.
Overgens, die van mij staat ook niet zo heel strak en slipt nooit (echt nooit) door.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Visa Ventje schreef:De hd-pomp draait altijd mee, als de pomp druk moet leveren ... hoe moet ik mij dat voorstellen? De pomp draait, systeem heeft druk nodig, de pomp blijft draaien, het leveren dat regelt de drukregelaar toch?
Ik begrijp uit je eerste post dat je zegt dat de pomp door blijft draaien, terwijl de riem al stilstaat? Dat is onmogelijk. Als de drukregelaar ‘bepaalt’ dat er druk in het systeem opgebouwd moet worden, moet de pomp gaan werken. Daardoor gaat hij zwaarder draaien, zo zwaar dat de snaar gaat slippen en de pomp niet meer of nauwelijks draait.
Ik zou echt eerst die snaar eens spannen of vervangen. Er zijn wel voorbeelden te vinden van forummers die dachten dat het niet de snaar kon zijn, en na weken zoeken en vervangen er achter kwamen dat het toch gewoon de snaar was
Eveneens ben ik tevens ook.
Ik heb de riem wat strakker gezet en dat helpt. Dank voor jullie advies.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Ik heb hetzelfde. En voordat ik ermee ga knoeien dacht ik: ff kijken in ‘t boekje hoe dat officieel moet, een riemetje opspannen… Maar niks daarover.
Mijn veronderstelling: de spanmoer een slag losdraaien en de boel aantrekken/duwen en dan de moer weer vastzetten. Zo iets?
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Het scharnierpunt iets los draaien, en het stelboutje iets los draaien. Dan de spanrol naar beneden duwen, en weer aandraaien. (Samen met een assistent spannen werkt het best, vind ik).
Ik had enkele weken geleden ook last van een slippende snaar, zie hier: Klik!
Bij mij was het alleen tijdens het omhoog komen.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 120
Geregistreerd: 16-05-2006
- BX 19 tgi Routiere
- ID/DS 23 IE Pallas
let er wel op dat de 1600 en 1900 modellen een spanrol hebben. Mogelijk komt dit door de stuurbekrachtiging. De 1400 deauville die ik had had dat niet. Hier moet je dus de pomp spannen. Pas er wel op dat je dat niet te strak spant je riskeert dat de pomp uit zijn hoofdlager gaat lopen en gaat lekken.
Overigens heb ik mijn spanrol twee weken geleden nieuw bij Citroen kunnen bestellen.
Peter
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Zonet bij het licht van de buitenlamp bij m’n ouders op de oprit ff die riemen ontvet. Scheelt al de helft aan slippen.
Maarrrr… ruik ik ineens een benzinelucht. Ik zoeken waar dat vandaan komt… Grrmpf #$%@!! Benzinelek ter hoogte van de pomp bij de achterdeur! Het pist er bijna uit. De leiding is er slecht aan toe bij het bochtje en het rubber van de slang naar de pomp is ook flink poreus.
Bea blijft dus noodgedwongen aan de kant staan. Eens kijken hoe ik dat ‘t beste kan oplossen want ‘t ziet er niet uit als een makkelijk toegankelijk plekje. Ik denk dat ik een stukje nieuwe slang ga trekken m.b.v. de oude slang en dan het slechte stuk van de leiding afzaag.
Maar goed. Vanavond in Geeskje naar huis… Gelukkig is dat beslist geen straf. De meeste zoutrommel zal intussen ook wel van de weg af zijn gespoeld.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30