Dag medeforummers,
Heb inmiddels via Luc Marginet een klein kapitaal uitgegeven aan reparatiekosten van m’n break en berline. Dat doet pijn. Temeer daar ik na m’n tijd in Georgië niet weet wat in België of NL “redelijke” garagekosten zijn voor achterstallig onderhoud van een DS, zoals kleppen stellen, olie- en luchtfilter, bougies, puntjes en andere zaken vervangen.
Net met Eric Wollants van “Ma Belle” gesproken en die was - laten we het zo maar uitdrukken - niet erg complimenteus over Marginet.
Kunnen de in België wonende DS-minnende forummers zich a.u.b. bij mij melden via pb? Zou graag hun mening horen over e.e.a.
M’n berline is helaas niet ongeschonden uit de verhuiswagen gekomen, aangezien ze zonder enige bescherming erin is gezet. Kofferbak is volgestouwd en met touwtje half dichtgebonden, dozen zijn binnenin auto gepropt en er is van alles op het dak gezet. Resultaat: lak beschadigd en zwaar bevuild, net-nieuw lederen interieur op enkele plaatsen gepuncteerd en vuil, flink gat in hemeltje…
Ben nochtans verheugd over twee dingen: 1) dat ik de berline sowieso opnieuw ging laten spuiten, en 2) dat het niet m’n net prachtig gespoten DS “Boudoir Oriental” betrof…
Always Look On The Bright Side of Life…
Groet,
Fem
Ik ken Marginet niet persoonlijk maar heb ook al klachten gehoord. kon je niet bij Eric terecht?
Verder zijn er weinig aanraders in Belgiëland, tenzij je een golden mastercard hebt, die ze gewoon opeisen met je pincode erbij, als je begrijpt wat ik bedoel.
succes
Vik
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
vikingo schreef:Ik ken Marginet niet persoonlijk maar heb ook al klachten gehoord. kon je niet bij Eric terecht?
Verder zijn er weinig aanraders in Belgiëland, tenzij je een golden mastercard hebt, die ze gewoon opeisen met je pincode erbij, als je begrijpt wat ik bedoel.succes
Vik
Niet naar CQS dus
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ken ik van horen, niet van hun werk.
En gelukkig werkt Tom Verheiden nimeer aan Dssen.. laten we daar de heer voor danken!
Dank voor jullie reacties, zowel op ‘t forum als via pb!
Factuur van LM gekregen en, voor zover ik het begrijp, klopt het allemaal wel wat ie gedaan heeft, maar ja, het arbeidsloon van 42,50 euro per uur hakt er stevig in en hoe kan het in hemelsnaam dat je die uren niet kunt controleren?? Dat is toch te gek om los te lopen?! Bestaat daar geen wetgeving voor? Zoiets als: maximale tijd die een garage mag besteden aan het vervangen van een oliefilter is 1 uur (ik zeg maar wat). Als het onverhoopt tegen mocht zitten en het langer gaat duren, dan moet de klant eerst verwittigd worden. Dat lijkt mij eerlijker en redelijker dan zomaar een rekening gepresenteerd krijgen die je op materiaalkosten na totaal niet kunt verifiëren.
Toch maar die basiscursus DS-onderhoud gaan volgen dan. En de basiscursussen oldtimer carosserie, elektriciteit en mechaniek! Eerst al m’n verhuisdozen eens uitpakken.
Ondertussen ga ik één dezer dagen zeker eens naar Eric’s wagenpark kijken. Is vast en zeker de moeite waard!
Groeten,
Fem
Fem schreef:maar ja, het arbeidsloon van 42,50 euro per uur hakt er stevig in
Is dat inc of ex btw? Want als dat inclusief is dan is dat toch niet heel duur.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Uh…dat is exclusief BTW…
ik heb zo ook eens een 900 euro rekening gekregen terwijl ik max 300 verwachtte. een wiellager dat plots vervangen moest en toen niet loswilde. Blijkbaar moet je eerst duidelijk een ongeveer bedrag afspreken en duidelijk zeggen dat meer werk eerst bellen is.
leergeld.
.komma
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Fem schreef:Uh…dat is exclusief BTW…
Fem, dat is toch echt een normaal tarief hoor. Ik ken geen ds garage die minder in rekening brengt, eerder meer. Ze liggen allemaal rond de 50 euro. Mind you, bij de dealer van je moderne bak vragen ze rustig 75 tot 100 euro per uur…..
Tsja…. lullig om te zeggen, maare…. je bent hier niet meer in Georgië
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:Fem schreef:Uh…dat is exclusief BTW…
Fem, dat is toch echt een normaal tarief hoor. Ik ken geen ds garage die minder in rekening brengt, eerder meer. Ze liggen allemaal rond de 50 euro. Mind you, bij de dealer van je moderne bak vragen ze rustig 75 tot 100 euro per uur…..
Tsja…. lullig om te zeggen, maare…. je bent hier niet meer in Georgië
ja das waar, maar ge moet het globaal bezien
ik ken die LM niet natuurlijk maar ik loop liever langs iemand die jarenlang ervaring heeft met DS’sen en gerust 50euro per uur rekent dan iemand die geen ervaring heeft en goed doorrekent in uren in plaats van loon rate
om verrassingen te vermijden,rekent men beter met forfait kosten, zoals de meeste moderne garages nu ook doen.
Ik weet wel dat er zoiets bestaat als een lijst van ‘aantal uren’ per type reparatie dat garagisten gebruiken om bepaalde forfait kosten te berekenen.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Waterman, je hebt helemaal gelijk, ben me er inderdaad dagelijks pijnlijk van bewust dat ik niet meer in Georgië ben…
De harde financiële realiteit van het bezitten van twee klassiekers zonder dat men zelf de technische kennis heeft om die te onderhouden, slaat als een Bombe in!
Alle negatieve geluiden over LM ten spijt, vind ik hem gewoon een sympathieke gast en als hij inderdaad zou zijn wat sommigen beweren, was zijn bedrijf (overgenomen van zijn vader) allang over de kop gegaan.
Enige rekeningdetails: voor 3 grote bussen rutex rekent hij 50,57 euro, dat schijnt normaal gesproken veel duurder te zijn. Voor kleppen stellen + carburateur ge…(kan ik niet lezen) + lichten geregeld + remmen getest + CO geregeld + vering getest rekent hij 43 euro.
Om het bandentopic maar weer even op te stoken: mijn break had twee banden van een verkeerde maat, daar heeft hij nu 2 Mabor 185 banden op gezet van 50 euro elk. Dat is wel wat goedkoper dan 2 Michelins van 200 euro elk en ik vertrouw er maar op dat de kwaliteit ok is.
Maar ik ga in het vervolg zeker een kostenraming vragen vantevoren. Lesje is geleerd!
Groeten,
Fem
is zeker een net uurtarief. Ik hoop voor je dat hij een vaste kostenberaming kan doen, bij oude auto,s kan er zoveel tegenzitten dat dat niet zo makkelijk is. Voor volledig vastgestelde prijzen moet je maar een nieuwe auto kopen bij een c1-2 etc. zijn er vaste tarieven voor allerlei werkzaamheden. Maar die auto,s hebben(nog) geen last van volledig vastgerotte bouten, of rondgedraaide koppen
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Vijf tientjes voor een band is wel ok, maar je hebt er ook twee (goede?) voor ingeleverd, toch?
Kleppen stellen is wel beetje werk, nieuwe pakking en bougieschachtrubbers heb je dan ook nodig, normaal gesproken.
Soms ook het bolletje bovenop het kleppendeksel (carterventilatie).
Ik doe mijn onderhoud wel zelf, maar sta ook wel eens te kijken van de hoeveelheid tijd die er in gaat zitten, hoor!
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 15-11-2007
- ID/DS citroen d special
- ID/DS citroen dspecial
vikingo schreef:Ken ik van horen, niet van hun werk.
En gelukkig werkt Tom Verheiden nimeer aan Dssen.. laten we daar de heer voor danken!
wat is er met tom mis????je kan daar veel aan leren? en is stuk goedkoper in onderdelen
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Fem schreef:De harde financiële realiteit van het bezitten van twee klassiekers zonder dat men zelf de technische kennis heeft om die te onderhouden, slaat als een Bombe in!
Wordt het dan in ieder geval niet eens tijd voor een basiscursus Fem?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
kennydspecial schreef:vikingo schreef:Ken ik van horen, niet van hun werk.
En gelukkig werkt Tom Verheiden nimeer aan Dssen.. laten we daar de heer voor danken!wat is er met tom mis????
Genoeg. Vooral het feit dat ie liever voor brandweerman speelt….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste