Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
haha, nee volgens mij heb ik er ruim voldoende ingegooid. Maar ik zal er nog eens wat extra bijdoen. Ik denk zelf dat het probleem bij de ontsteking ligt.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Even wat dingen op een rijtje, ik heb wat tips nodig om m’n motor weer aan de praat te krijgen. De motor heeft een uurtje erg goed stationair gelopen. Nu krijg ik ‘m echter niet meer aan de praat. M’n pa wilde de auto naar achteren rijden, maar de motor viel na 2 meter uit. Daarna sloeg die nog 1 keer aan, maar na 1 meter rijden was het over.
Maandag heb ik gemeten of de ontsteking goed was, maar die was niet aanwezig. Vanochtend heb ik de bobine doorgemeten en de weerstandswaarden klopten niet. Ik heb de bobine uit m’n 1.4 gehaald en dit scheelde al. Er was weer ontsteking. Echter op bougie 1 en 2 knippert de strobo goed regelmatig, maar op 3 en 4 knippert ie anders, beetje haperend lijkt wel, al lijkt dit ook minder te worden.
Voor de rest slaat ook na het uitvallen de benzinepomp niet meer aan. Er staat wel spanning op het relais, en de pomp werkt ook nog goed los op de accu aangesloten. Ander relais maakt ook niks uit.
Nou kan natuurlijk de bobine sneuvelen, maar ik vraag me af waarom nu de pomp niet aanslaat.. Aan de bedrading te zien regelt de ECU dit. Volgens mij heeft mijn GTI geen uitleesstekker. Volgens de garage om de hoek kan de BDP sensor nog kapot zijn, al is het wel toevallig als die sensor én de bobine tegelijk kapot gaan. De motor heeft wel erg lang stilgestaan, misschien kan dat nog uitmaken. Dashboard klokkies enzo zijn nog niet aangesloten, maar het lijkt me niet dat dat uitmaakt?
Bekabeling ziet er ook allemaal nog goed uit. Vraagje aan de technici hier: wat zou er aan de hand kunnen zijn? Grote kans dat het de bdp sensor is?
De benzinepomp word aangestuurd vanuit het contact. Het stuurdraadje voor het relais zit gekoppeld aan de contact+ die ook gebruikt wordt voor de ECU. Heb je al eens gemeten of er wel spanning op je benzinepomp komt te staan? Anders even een nieuw draadje leggen.
ik bedenk me nu dat als je benzinepomp geen spanning krijgt, waarschijnlijk je ECU ook geen voeding krijgt aangezien het allebei door dat relais wordt aangestuurd. Misschien ligt daar het onstekingsprobleem. Dus even meten of die wel voeding krijgen. Bij mijn Gti was het stuurstroom draadje voor het relais brak, wat resulteerde in uitvallen/niet starten/hikken.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Als de BDP-sensor defect is sluit ie ook de verbinding met de pomp en ontsteking af. Ik zeg daarom een nieuwe BDP-sensor monteren en probeer maar weer.
Zeker door het lange stilstaan gaan deze sensoren kapot op de een of andere manier. ik heb precies hetzelfde gehad
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Bedankt! Zaterdag ga ik eerst de draad checken die de relais’ stuurt. Als ik het schema erbij pak en weet dat er wel 12V voeding op het brandstofpomp relais (en het relais niet kapot is) staat, dan kan ik daaruit concluderen dat die stuurdraad vanuit het contact wel kapot móét zijn…Want de bedrading naar de pomp toe is goed.
Je kunt met een stukje ijzerdraad het geheel even overbruggen. Het relais eruit, en dan even een ijzerdraadje tussen de geschakelde draden (de achterste en voorste aansluiting als je recht op de voorkant van het relais kijkt.). Dat was mijn truuk om mijn auto aan de gang te houden. Wel natuurlijk even zorgen dat dat ijzerdraadje niets anders dan die stekker raakt.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ik heb inmiddels de bedrading gechecked, en dat is volgens mij allemaal ok. Nou ben ik op zoek gegaan naar de BDP sensor en heb deze volgens mij gevonden, maar deze gaat naar een losse stekker bovenop het motorblok.
zie:
Midden boven het uitlaatspruitstuk.
en hier de sensor (in het midden van het plaatje):
Ik heb die losse stekker altijd genegeerd omdat de motor keurig draaide. Bij m’n Tri ligt die trouwens ook gewoon los op het motorblok. Word ik nu gek?
Ontsteking is wel allemaal ok.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
De stekker die daar zo keurig los ligt is de uitlees-stekker…
En (tenzij het bij een GTI totaal anders is) heb je daar volgens mij ook niet de BDP sensor te pakken. Die zit geplaatst boven het vliegwiel, met 1 boutje vast. Zo’n beetje op de scheiding van motor en bak. En vanaf hier moet ik even raden, maar die draad gaat óf naar de ECU, óf naar de ontstekingsmodule. Verbeter me als ik het fout heb.
BDP gaat direct naar de ECU, en is een zwarte 3-polige stekker.
Zit idd boven op de bak, tegen het blok aan geschroeft zeg maar, precies boven het vliegwiel.
Je hebt toch wel de ECU van de GTi, incl kabelboom gebruikt he ??
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ja, ECU en kabelboom komt direct van de GTI. Die bdp sensor ziet er hetzelfde uit als die bij m’n andere auto’s. Deze sensor zit direct boven het vliegwiel schuin bovenop de bak. Ik weet nagenoeg zeker dat er geen andere sensor boven het vliegwiel zit. En ik weet 100% zeker dat de kabel vanaf deze sensor naar de losse stekker bovenop het blok gaat. Deze heeft dus ook niet aangesloten gezeten toen de motor wel draaide. Die stekker bovenop het blok kan dus ook niet een uitleesstekker zijn (lijkt me). Er gaat geen bekabeling vanaf de ECU naar een sensor op het vliegwiel en ik heb ook geen losse stekkers meer ergens hangen. Ik begin me wel af te vragen hoe de ECU de inspuit tijdstippen wist toen de motor wel heeft gedraaid…..Haalt hij deze informatie bij mij toevallig niet uit de ontsteking?
Btw, als ik het contact aanzet heeft de ECU wel spanning, maar hij zet op het brandstofrelais op de massapool (of - pool) 2V waardoor het relais niet schakelt (ik neem aan dat het relais pas schakelt bij een potentiaalverschil van 12V?). Massapunt achter de accu heb ik al geschuurd/gevijld inclusief alle contacten die daarop zitten, dat zit allemaal goed.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Waar de Haynes manual al niet goed voor is. Mijn gti is van voor 1991 en maakt niet gebruik van een Bdp sensor. Inspuiting wordt bepaald aan de hand van het - signaal van de bobine. De losse Bdp sensor zal er wel liggen om de auto af te stellen ga ik van uit.
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Je brandstofpomp krijgt pas spanning als je je contact op starten draait. en zodra de motor loopt krijgt die spanning van ECU va dat tacho (brandstof) relays.
Ik heb dit destijds ook afgevraagd met mijn 205GTI. Toen even parallel aan de brandstofpomp een interieur lampje aangesloten. Dan zie je precies wat die wel en niet doet.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Het brandstofrelais wordt bij mij al geschakeld bij het op contact zetten van de auto. Bij het starten blijft die spanning aanwezig. ECU tript op de een of andere manier en zorgt dat het relais niet schakelt. Ik ga van het weekend nog een keer bekabeling doormeten en anders een nieuwe ecu ergens op de kop tikken.
Heb je de brandstofpompen wel gewisseld?
De gti pomp heeft een hogere opbrengst en een hogere druk.
Stationair werkt het allemaal wel, maar bij rijden gaat het mis.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
stoterstangen90 schreef:Heb je de brandstofpompen wel gewisseld?
De gti pomp heeft een hogere opbrengst en een hogere druk.
Stationair werkt het allemaal wel, maar bij rijden gaat het mis.
Dat is ook een goeie trouwens.
Verder wat betreft de BDP sensor: een vuile 8v GTI stuurt zijn onsteking niet met de BDP sensor aan (net als de TRI). Gaat gewoon op de “ouderwetse” manier met een hall sensor in de stroomverdeler. Dan hangt die BDP sensor gewoon los als diagnose geval.
De ECU krijgt wel het onstekingssignaal (van de bobine) en die wordt als een van de hoofdparameters gebruikt om de inspuiting te regelen.