Afgelopen donderdag rijd ik naar Zwolle, doe het rustig aan en met cruise control op 120 geniet ik van het weer. Een luide piep, signaal dat de automatische handrem niet meer werkt, nog een paar lampjes en wat vervelender is, de auto begint in de te houden en schakelt niet meer met zijn EB6V. Ik haal een vrachtwagen maar laat deze plannen lopen omat het hele vermogen weg is en ik er gewoon niet voorbij kom.
Ik haal Zwolle en de plaatselijke dealer zet de auto op de autoambulance, 2 uur later komt deze terug met de mededeling dat de auo op een noodprogramma was overggaan (maximaal 2000 toeren) en dat de ERG (?)klep vervangen moest worden, dit onderdeel zorgt voor ee betere verbranding door gebruikte gassen weer aan te bieden aan de motor. Ook moest er een upate worden uitgevoerd aan de motormanagement software. Dat is dezelfde middag bij mijn eigen dealer in Groningen gebeurd en ik heb met de dealer afgesproken dat de klep gelijktijdig met de turbo wordt vervangen.
Mijn dealer garandeerde me dat de kans zeer klein was dat deze week het probleem zich weer voor zou doen, ik heb heel veel vertrouwen in mijn dealer dus op 5 oktober naast een nieuwe turb ook een nieuwe klep met de naam (ERG ?).
Overigens was er wel een update beschikbaar van het motormanagement maar blijkbaar kan de dealer niet zien of deze voor jouw auto ter beschikking is. Mijn auto zat in ieder geval niet in de in dit forum genoemde terugroep programma
Raar verhaal omdat Citroen Europa toc zonder problemen zou moeten kunnen aangeven dat er een update is voor auto’s in een bepaale range ? Raar maar blijkbaar kunnen ze dat niet
Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
De EGR-klep inderdaad. Die staat voor mij ook in bestelling..
Tilanus, hioveel kilometer heb jij met je EGR klep kunen rijden ?
Ik vind het allemaal wel wat snel bi mij staat er inmiddel 57000 kilometer op maar dat zijn allemaal snelweg kilometers
Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Ik sta nu op 47.000 sinds mei 2007. Ongeveer 60-70% snelweg.
Ik vind het allemaal wel erg snel gaan om onderdelen te vervangen. Dat is mijns inziens toch wel allemaal een beetje erg vlot.
Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Wat ik een beetje vreemd vind is dat het bij deze motor gebeurt. Dit is toch een krachtbron die zijn sporen al verdient heeft in verschillende modellen binnen en buiten het PSA-concern. Zou het dan toch liggen aan de aanpassingen die gedaan zijn t.b.v. de EB6V?
Mijn vorige auto was een 407 met en 1.6 HDIF, nooit één probleem, mijn collega had ook een 407 met dezelfe motor. Samen goed voor 350000 proleemloze kilometers.
Ik vind dat vreemd maar vraag me af of dat aan de EB6V kan liggen, die schakeld toch alleen maar en waarschijnlijk beter dan ik ops:
Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Klopt, maar er zullen vast wel her en der aanpassingen gedaan zijn om deze motor met deze bak in deze wagen goed (of eigenlijk in dit geval iets minder) te laten functioneren.
Je hebt gelijk, gelukkig nog een lange tijd garantie dus we zullen wel zien.
Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus
Het EGR klep verhaal is/was ook heel bekend bij de S40/V50 diesel rijders.
Is ook de PSA krachtbron. Had niets met de km stand te maken.
Werk: C4 1.6 THP EGS L.B. Gris Alluminium
Prive: Volvo V70 D5 2008. 185 pk - 400 nm
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Goed om te weten….
soldier schreef:Het EGR klep verhaal is/was ook heel bekend bij de S40/V50 diesel rijders.
Is ook de PSA krachtbron. Had niets met de km stand te maken.
Bij VAG hebben ze er ook last van. Volgens mij leveren ze zelfs nu met korting de klep. Het is alleen om aan de milieuwetgeving te voldoen. Technisch gesproken kun je hem missen als kiespijn. Soms wordt hij in het tuning wereldje gewoon dicht gemaakt. Uitlaatgassen horen uit de uitlaat te komen en niet weer in de inlaat
C4 Picasso 2.0 HDI Exclusive besteld op 15 november. De auto is 17-03-2007 afgeleverd. kilometerstand is nu 230000 km. 30 mei 2013 ingeruild voor een mitsubishi outlander.
C1 1.0 ambiance sensotronic afgeleverd op 27-07-2007 (38000km)
voorzitter van
niet alleen in het tuningwereldje
bij mij moet die nog dicht. mijn vaders mazda 6 citd had een vreemde rinkel als hij optrok. daarbij kwam op een gegeven moment dat de injectoren vervangen zouden moeten worden kosten: 2400 euro.
overbuurman van mijn ouders is toevallig monteur en die heeft de egr klep afgedopt. Rinkel weg en de injectoren hoeven niet vervangen te worden voor een ingreep a 2 euro.
de reeds verbrande uitlaatgassen horen niet terug te komen in een motor vind ik
edit: vaak is de EGR klep ook de reden dat diesels erg roken bij stevig doorgassen. doordat bij volgas de klep dicht hoort te zijn en dat vaak niet is.
xsara Hdi VTS uit 2000 175.000km
PUG 205
vervolg op eerdere melding, wederom een lampenwereld en weer geen vermogen. Dealer uit de auto gebeld en die gaf mij aan de morot te stoppen en opnieuw te starten. Nu bleef alleen de emmissie storing over en vermogen was weer normaal. Morgen mag ie even rusten en maandag naar de garage voor de nieuwe turbo en kunnen ze deze storing ook weer verhelpen.
Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus