Mijn saxo heeft zinds een aantal dagen last van uitval.
Het uitvallen is nu 2 keer gebeurt in 4 dagen tijd, en heb een afspraak staan bij de garage. Nu is de afspraak pas 10 okt. en dat duurt nog wel een tijdje.
Nu vroeg ik me af of iemand wet wat dit zou kunnen zijn.
Enkele opgevallen puntjes zijn:
- Motor valt uit
- Radio valt uit
- Tijd is ge-reset (staat op 1:00)
- dashboardampje branden als een “uitgevallen” motor of een “niet gestarte” motor
- Mogelijke oorzaken die ik vermoet:
—Rotte accu?
—Rotte dynamo?
—Rot contactslot?
—Rotte ECU?
Nu hoop ik die laatste 2 niet, aangezien dat aardige onkosten zullen zijn…
nu denk/verwacht ik dat er een onderbreking is in het elektrisch systeem dat dit veroorzaakt, aangezien de tijd ook op 1:00 gaat, en de motor uitslaat (ik heb geleerd dat als de ECU geen stroom krijgt hij de motor uit laat vallen)
Iemand nog tips of punten die ik zou kunnen bekijken? Dankje…
edit:
Tot 2 keer toe bij een koude motor, en met mijn ICE ingeschakeld op normaal niveau
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Zit wellicht één van de accupolen los, of de massakabel van de accu naar de motor?
Eveneens ben ik tevens ook.
dat was ook mijn gedachte… als je klokje gereset word dan gebeurt dat doordat de complete stroomkring onderbroken word, dit heeft niets met de dynamo of ecu te maken
Ik zou ook eerder een probleem met je accu vermoeden.
Microsoft ?
Het is net een airconditioner, het lijkt te werken, tot je een window opent.
als ik me goed herinner had je een extra klem op de - aangesloten voor extra stroom voor je ICE
kan je even controleren hoeveel stroom je ICE nodig heeft?
had je een condensator voor je ICE (om je spanningspieken tegen te gaan)?
waarde condenstator=?
stroomsterkte batterij =? (mAH)
meet de spanning over de klemmen als je motor afstaat en ICE volledig open spanning zou ca 11V min moeten zijn.
spanning motor aan ICE volledig open spanning > 12V verwacht ik
als je spanning met motor aan < is dan 12V
zou ik zeggen plaatsen
1 van een condensator die voldoende groot is (indien niet aanwezig)
2 batterij plaatsen met meer stroom en tegelijkertijd je alternator bijregelen zodat deze de batterij volledig blijft opladen.
ik heb mijn + klem vervangen, ik zal de spanning wel eens opmeten hoeveel dat ie is.
heb even gemeten:
Auto stilstaande motor en geen ICE aan : 12V
Motor uit en ice half open: 11.8 V
Vol open: Varierend gemeten tussen 9v en 11.7v (9v is maar paar sec geweest)
Motor lopend: 12.8 en 13.4
Opvallend:
Zodra ik mijn koplampen aanzet gaat mijn geluid uit..
heb net ook ontdekt dat mijn -poolklem ook niet echt vast meer zit..
zou dus ook het probleem kunnen zijn!
Wat was de juiste combi ookalweer van polen loshalen?
+ dan - of eerst - dan plus?
Ik dacht eerst plus en dan min.
Contactslot hoeft neit zo duur te zijn hoor, een paar tientjes op de sloop. Vervelend is vooral dat je dan verschillende sleutels hebt voor de deuren en het contact.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Het is aan te raden om eerst de min los te halen. Als je dan met een steeksleutel bezig bent en je raakt het chassis dan is er niets aan de hand Zou je het chassis raken terwijl je met de plus was begonnen dan had je een vonkenregen.
Als die min eenmaal los is kan je gerust met de steeksleutel tegelijk tegen de plus en het chassis komen, de stroomkring is dan toch onderbroken doordat de min al los is.
Eveneens ben ik tevens ook.
heb hem vast gekregen, ben benieuwd..
spanningswaarden zijn ok
enkel die 9 volt voor een paar sec tijdens kort na inschakelen ICE? ==> laden condensator is daar wsh de oorzaak van.
Ivm met je losse klem een beetje lijm kan wonderen doen na het vastschroeven
K_saxo schreef:spanningswaarden zijn ok
enkel die 9 volt voor een paar sec tijdens kort na inschakelen ICE? ==> laden condensator is daar wsh de oorzaak van.
Ivm met je losse klem een beetje lijm kan wonderen doen na het vastschroeven
ik heb nog geen condensator..
Een vreemde opmerking, maar is je auto voorzien van achteraf ingebouwd Xenon?
Gisteren gezien bij de Xsara van Marco, allerlei vreemde elektrische storingen, hij koppelt het Xenon af en gewone lampen erin en alles is weer normaal.
xenon is later ingebouwd ja, maar ik rij dr nu al een maand of 3 probleemloos mee….
resets van klokken komt meestal door een spanningsval
in je versterker kan standaard een condensator zijn ingebouwd
quote
” Opvallend:
Zodra ik mijn koplampen aanzet gaat mijn geluid uit.. “
Is dit nu nog het geval? had je dit voorheen ook?
ja, maar dit heeft ook tot gevolg dat mijn spanning daalt omdat mijn xenon start spanning hoog is, en mijn klok blijft op de tijd staan dan.
Probleem is tot nu toe opgelost dmv het vastzetten van de klem..
ga dr van uit dat dat de oplossing is..
mmm msh is het raadzaam om een condensator te plaatsen parallel over je batterij (zon grote buis)
MalibuManiac schreef:xenon is later ingebouwd ja, maar ik rij dr nu al een maand of 3 probleemloos mee….
Dat deed Marco ook en nu het eruit is, heeft hij geen problemen meer.
Als ik jouw was zou ik echt even testen of je geen problemen heb zonder de Xenon.