Echt vet, ik had nog nooit een break gezien.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Dank weer voor de leuke reacties.
De motor is een 2 cilinder boxer, 4-takt (geluid lijkt af en toe 2-takt).
Koppen en cilinders zijn een geheel. De klepveren zijn lange torsiestaafjes, de klepstoters hydraulisch (in die tijd al!).
Het is een 850cc apparaat, vrij hoog opgevoerd (50 pk), en dit blok zit vaak in een goed gebied qua rendement.
Het verbruik werd opgegeven als “6 liter op 100 km”, maar de laatste tankbeurt zat ik meer richting de 7,5 liter op 100 km.
Het blijft een leuke auto.
Citroen!
Het IS een hele leuke auto.
Ik heb ‘m zaterdag ook even bewonderd - ik hoop dat ik er niet teveel moois vanaf gekeken heb… Wat een schetig apparaat.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Bijft toch een merkwaardige achterkant. Maar ik mag niks zeggen, de achterkant van de DS heeft ook errug weinig met de voorkant van doen. Elke keer als ik een PL17 tegenkom wordt ik erg hebberig. In plaats van de DS dan. Jammer dat mijn garage precies 1 auto groot is. Stiekem langzamerhand toch wel jaloers op je wagenpark, DriverD. Ik zie (of hoor) je vast een keer voorbij komen.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Mijn vriendin vond de achterkant van de PL17 break al iets weghebben van de achterkant van de DS break.
Ben al een paar keer door Berg en Dal gereden om de klimcapaciteiten van het kleine 850-cc motortje te testen. Bleek niks mis mee, wel lekker in de toeren houden natuurlijk…
Stalling van de auto’s gaat nog net: De groene DS23 en de Panhard staan allebei in een afzonderlijke garage aan huis. De GS staat voor de deur, evanals de Xantia. De grijze DS23 staat onder een afdak bij mijn ouders en de GSA hangt nog in het spit in de stal bij mijn ouders (wachtend op afbouwen).
Gisteren de remtrommels van de Panhard eraf gehad. Linksachter lekt/zweet de remcilinder wat. Binnenkort vervangen dus.
Citroen!
DriverD schreef:Op het GS/BX-evenement afgelopen zaterdag is de break op film vastgelegd:
Ik heb nu pas door dat jij het bent!
Tijdens de meeting in Epe vroeg ik me al af of ie van ‘n forumlid was.
Ik heb ook nog wat foto’s gemaakt:
Knopjes op de stuurkolom: geweldig!!
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Die Panhard’s hebben trouwens een heel specifiek motorgeluid. Nu viel het me erop dat deze een metalig tikgeluid had? Hoort dat ? Verder zit er een hele scherpe roffel in: echt prachtig. Ik herkende het geluid gelijk van een Panhard die met Citromobile voor mij reed in de welbekende file. Zo hoor je ze maar zelden.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
@XBXG:
Bedankt voor het plaatsen van de foto’s. Mooie plaatjes, vind ik.
De achterlichtjes rechts zijn helaas -nog net voor de aflevering aan mij- door de vorige eigenaar kapot gereden. Daar komen nieuwe kapjes op.
De schakelaars op de stuurkolom zijn orgineel, behalve de rechtse.
Linksonder op de stuurkolom hoort maar een, multi-functionele schakelpook te zitten (de grootste op de foto). De andere 2 daarvoor horen er niet op.
De toerenteller is mechanisch, erg leuk om te zien bewegen.
Onderaan op de motorkap hoort een aluminium strip (zie gaatjes). Die strip heb ik erbij en komt er nog op.
Alle aluminium sierdelen ga ik nog polijsten.
@mpostma: Het motorgeluid vind ik ook erg leuk, het bijgeluid kan ik (nog) niet thuisbrengen. De motor is gereviseerd, volgens de verkoper door Peter Breed (die zou dat goed moeten kunnen).
Citroen!
Ik vind het overigens fascinerend dat de ronde koplamp een vierkante schaduw op de motorkap kan veroorzaken.
In alle opzichten is dit echt een unieke auto, al blijf ik zelf de berline de mooiste vinden.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
De koplamp is rond, maar de aluminium omlijsring ervan niet (had je vast al opgemerkt).
Berline is ook erg mooi, maar ik moet nu toch echt voor de break kiezen!
Citroen!
DriverD schreef:De koplamp is rond, maar de aluminium omlijsring ervan niet (had je vast al opgemerkt).
Dat weet ik, maar dat zie je niet als je er recht voor staat. Daarom stond de Panhard precies goed op dat grasveld, zodat de schaduw zo mooi uitviel.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Oog voor detail. Mooi.
Citroen!
Zo’n auto zit vol met details. Dat is juist het mooie van Panhards. Je kunt er uren omheen lopen om te kwijlen van de mooie lijnen en subtiele details.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:Zo’n auto zit vol met details. Dat is juist het mooie van Panhards. Je kunt er uren omheen lopen om te kwijlen van de mooie lijnen en subtiele details.
Ja, en zo zit ik weer naar die motorruimte te kijken. Maar hoe hou je het netjes, al dat gepolijste aluminium?
Overigens ben ik ook in dit geval een duidelijke berliner.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Het aluminium moet nog gepolijst worden.
Daarna denk ik dat het voldoende is om het af en toe goed te poetsen.
Citroen!