t blijft kwakkelen
martijn78
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 154
Geregistreerd: 14-01-2005

Gepost: 10 mei 2005 09:59 PM

Vandaag even onder de auto gekeken op het werk, ik meende dat m’n BX LHM lekte thv de pomp, te meer omdat de achterkant van de auto heel snel zakt…..Maar het blijkt een olielekkage te zijn Sad

Mijn BX schijnt maar niet storingsvrij te willen rijden:

-Nieuwe waterpomp is gemonteerd
-Nieuwe koppeling is gemonteerd
-Lekke kachelradiateur moet ik nog repareren
-Het probleem van snel inzakken van de achterkant moet ik nog   opsporen, ik denk dat de bollen op zijn.
-Nu is er dus het probleem van de olielekkage…Een monteur op het werk vertelde mij dat het misschien wel de motorkeerring was (de olie loopt langs de achterkant van het blok naar beneden), en dat de versnellingsbak er dan uit moet. ALWEER!!!??

Zijn er meer mensen met ervaringen betreffende olielekkages van een turbodiesel? Wie heeft een idee?

En dat te bedenken dat de BX vorige maand op z’n sloffen door de APK kwam. Of zou het toen (roetmeting) zijn ontstaan? Crying or Very sad

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 10 mei 2005 10:22 PM
  [ # 1 ]

Re: t blijft kwakkelen

martijn78 schreef:

-Het probleem van snel inzakken van de achterkant moet ik nog   opsporen, ik denk dat de bollen op zijn.

Als de bollen op zijn zakt je BX nog niets eerder in hoor, hij veert alleen stug… De enige bol waaraan dit zou kunnen liggen is je voorraadbol..
  Volgens mij lekt elke (turbo)diesel wel een beetje achter het blok.. Maar als ‘t zo erg is dat je een plasje op de grond ziet is ‘t toch een serieuze lekkage…
  Veel sterkte met je BX!!! Je hebt er pas veel kosten aan gemaakt, hoop dat je ‘m nog een tijdje op de weg houdt!!  Cool  Surprisedops:

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 10 mei 2005 10:29 PM
  [ # 2 ]

Re: t blijft kwakkelen

martijn78 schreef:

Zijn er meer mensen met ervaringen betreffende olielekkages van een turbodiesel? Wie heeft een idee?

En dat te bedenken dat de BX vorige maand op z’n sloffen door de APK kwam. Of zou het toen (roetmeting) zijn ontstaan? Crying or Very sad

Hè hè.....eindelijk eens iemand die er ook voor uit komt. Cool

JA… Martijn, dat hebben zowel de ongeblazen als de Turbo-diesels nogal vaak. Crying or Very sad
Dat is nu ook de (een) reden dat ik de laatste paar jaar zo zat te *hannessen* met de BX’en en waarom ik hen maar weer weg moest doen. Confused
Mijn donkerrode tzd-turbo van vorig jaar lekte op EXACT dezelfde plek olie…..en aangezien ik hier een vaste parkeerplek naast de deur heb, kunnen ze mij er natuurlijk op aanspreken Rolling Eyes

Dat is ook de reden dat ik bij de BX (die ik a.s. donderdag ga ophalen), NA de proefrit als eerste meteen keek of hij erg nat was van de olie onderaan.

Overigens…..het KAN de klepdeksel-pakking zijn, die dan gewoon even aangedraait moet worden en daarvoor is het handig(er) om even de Intercooler eraf te halen zodat je makkelijker bij de achterste bouten kan komen.
Of een nieuwe pakking natuurlijk…kost je de kop niet.
Maar die vorige BX van mij had een lekke koppakking die olie doorliet naar BUITEN toe….en niet (zoals in de meeste gevallen) naar binnen.
En verder nog de nokkenas keeringen aan beide kanten.

Of de roetmeting een olie keerring *gemold* heeft, door de 5000 rpm die hij dan een paar keer moet draaien, weet ik niet. (zou kunnen)

(wel gezellig zo met drie tzd-turborijders) Wink

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 11 mei 2005 01:57 AM
  [ # 3 ]

Re: t blijft kwakkelen

voge schreef:
martijn78 schreef:

-Het probleem van snel inzakken van de achterkant moet ik nog   opsporen, ik denk dat de bollen op zijn.

Als de bollen op zijn zakt je BX nog niets eerder in hoor, hij veert alleen stug… De enige bol waaraan dit zou kunnen liggen is je voorraadbol..
  Volgens mij lekt elke (turbo)diesel wel een beetje achter het blok.. Maar als ‘t zo erg is dat je een plasje op de grond ziet is ‘t toch een serieuze lekkage…
  Veel sterkte met je BX!!! Je hebt er pas veel kosten aan gemaakt, hoop dat je ‘m nog een tijdje op de weg houdt!!  Cool  Surprisedops:

Inzakken, laat het nog eens gezegd zijn, heeft *helemaal* *niets* met (veer)bollen te maken. Ze moeten erop zitten en (hogedruk)lekvrij zijn, dat wel natuurlijk Wink 

Kritische zaken rondom het inzakken van de achterkant zijn:
- de LHM (schoon!),
- ontluchting,
- de remservo,
- hoogteregelaar
- veerpoten.
De rest doet er hoegenaamd niet toe want die zit niet in het systeem van de achtervering c.q. is gedeeld met de voorkant (o.a. de voorraadbol) dus zou je daar ook een inzakkende auto moeten hebben.

Een turbodiesel zal achterop het blok al snel wat vochtig zijn als bijv. de turbo wat lekt. Ook loopt er een grappige olieslang vanaf het kleppendeksel naar de onderkant van de olievulbuis waaruit het onbetamelijk kan lekken. (check: dat ding zit toch bij de turbod net zo hard als bij de gewone d?)

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
turbodiesel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 45
Geregistreerd: 12-02-2005

Gepost: 11 mei 2005 02:00 AM
  [ # 4 ]

mag ik dan nr.4 zijn Laughing

Mijn tzd-turbo ploft ook zowat naar beneden als ik de motor uit zet,
Ik heb ook weer problemen met mijn stuurbekrachtiging.
Ik heb ergens in een topic gelezen dat het de remservo kan zijn,
ik heb nog een liggen die ik binnenkort eens uit elkaar ga halen, weet ik wat ik met de mijne moet doen.
Mijn tzd-turbo lekt ook hier en daar wel wat,maar er ligt nooit een drup onder,het hele blok is achter wel wat zwart en beide nokkenas keerringen zweten een beetje.
tja het is natuurlijk geen nieuwe Confused

trots bezitter van een xantia2.0i sx
voorheen 1 x BX 14 TGE 2 x BX CANNES,BX TZD turbo

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 11 mei 2005 02:09 AM
  [ # 5 ]
turbodiesel schreef:

mag ik dan nr.4 zijn Laughing

Mijn tzd-turbo ploft ook zowat naar beneden als ik de motor uit zet,
Ik heb ook weer problemen met mijn stuurbekrachtiging.
Ik heb ergens in een topic gelezen dat het de remservo kan zijn,
ik heb nog een liggen die ik binnenkort eens uit elkaar ga halen, weet ik wat ik met de mijne moet doen.
Mijn tzd-turbo lekt ook hier en daar wel wat,maar er ligt nooit een drup onder,het hele blok is achter wel wat zwart en beide nokkenas keerringen zweten een beetje.
tja het is natuurlijk geen nieuwe Confused

Problemen met de SB en de rembekrachtiging lijken me helemaal geen verband te kunnen hebben, tenzij de retourstroom zo groot is dat de pomp het niet meer kan bolwerken (maar die hoor je dan constant knorren).

Ik denk dat je eerder aan LHM, verdeelblok of eventueel de HD pomp moet denken. Het hart van de SB (stuurcommando) gaat ook wel eens kapot maar ik ken daar de specifieke symptomen niet van.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 11 mei 2005 02:18 AM
  [ # 6 ]

Re: t blijft kwakkelen

Bram schreef:

Hè hè.....eindelijk eens iemand die er ook voor uit komt. Cool

JA… Martijn, dat hebben zowel de ongeblazen als de Turbo-diesels nogal vaak. Crying or Very sad


(wel gezellig zo met drie tzd-turborijders) Wink

Met 4 TZD Turbo rijders ondertussen, die er alle 4 voor uitkomen dat hun motortje niet helemaal droog is… (mijne zweet ook iets aan de achterkant van ‘t blok, wel goed voor ‘t subframe Laughing )

Profiel  
 
turbodiesel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 45
Geregistreerd: 12-02-2005

Gepost: 11 mei 2005 03:01 AM
  [ # 7 ]

even gekopieerd uit het Hydro-forum
:photo

Geplaatst: 20 Apr 2004 20:08   Onderwerp:

————————————————————————————————————————
Kan die figuur geen nederlands ofzo… ik kom er niet achter wat een bikutblok is behalve dan dat “bikut” waarschijnlijk Frans is en in het nederlands alleen maar een beetje obsceen klinkt Zou dat het verdeelblok kunnen zijn misschien?

Nougoed, dat vaak tikken ligt niet aan de pomp. Vaak tikken betekent dat de voorraadbol snel leeg raakt. Dat kan aan de drukregelaar of de bol liggen, maar die zijn dus beide al vervangen. Het enige waar het dan nog aan kan liggen zijn de verbruikers die op de voorraadbol aangesloten zijn. Een ervan zal een hoge inwendige lekkage hebben en dat is eenvoudig te vinden door via de aansluitingen op het voorraadvat uit te zoeken welke verbruiker zo’n hoge retourstroom heeft. Dat is vaak de remservo, maar het kan ook een hoogteregelaar of veerpoten zijn.

Niet de stuurbekrachtiging, want die wordt niet door de voorraadbol gevoed. De stuurbekrachtiging krijgt in feite alles wat overblijft nadat de voorraadbol gevuld is. Dus dat ie zo vaak tikt kan er ook best mee te maken hebben dat er niet veel voor de sbk overblijft, zeker als de pomp niet zo sterk meer is. Je hebt hier dus een kans dat je twee vliegen in 1 klap gaat slaan.

hier staat dus ook het e.e.a.

trots bezitter van een xantia2.0i sx
voorheen 1 x BX 14 TGE 2 x BX CANNES,BX TZD turbo

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 11 mei 2005 03:23 AM
  [ # 8 ]
turbodiesel schreef:

even gekopieerd uit het Hydro-forum
:photo

Geplaatst: 20 Apr 2004 20:08   Onderwerp:

————————————————————————————————————————
Kan die figuur geen nederlands ofzo… ik kom er niet achter wat een bikutblok is behalve dan dat “bikut” waarschijnlijk Frans is en in het nederlands alleen maar een beetje obsceen klinkt Zou dat het verdeelblok kunnen zijn misschien?

Nougoed, dat vaak tikken ligt niet aan de pomp. Vaak tikken betekent dat de voorraadbol snel leeg raakt. Dat kan aan de drukregelaar of de bol liggen, maar die zijn dus beide al vervangen. Het enige waar het dan nog aan kan liggen zijn de verbruikers die op de voorraadbol aangesloten zijn. Een ervan zal een hoge inwendige lekkage hebben en dat is eenvoudig te vinden door via de aansluitingen op het voorraadvat uit te zoeken welke verbruiker zo’n hoge retourstroom heeft. Dat is vaak de remservo, maar het kan ook een hoogteregelaar of veerpoten zijn.

Niet de stuurbekrachtiging, want die wordt niet door de voorraadbol gevoed. De stuurbekrachtiging krijgt in feite alles wat overblijft nadat de voorraadbol gevuld is. Dus dat ie zo vaak tikt kan er ook best mee te maken hebben dat er niet veel voor de sbk overblijft, zeker als de pomp niet zo sterk meer is. Je hebt hier dus een kans dat je twee vliegen in 1 klap gaat slaan.

hier staat dus ook het e.e.a.

Wat een rare manier van stellen zeg.

De drukregelaar is bijna nooit (zeg maar gewoon “niet”) verantwoordelijk voor het snelle tikken; dat kan echt alleen maar aan een verbruiker met (inwendige) lekkage liggen. Alleen bij het op druk komen speelt de capaciteit van de voorraadbol een grote rol; tikt ie alleen dan te snel dan is de voorraadbol de boosdoener.

In principe kan de auto zonder goede voorraadbol best zonder tikken, als alle verbruikers maar een lekkage van nul hebben.

Tikken ligt in zijn algemeenheid dus altijd aan een inwendige lekkage; de frequentie kun je beinvloeden door een grotere buffer aan te brengen (voorraadbol). Continue tikken ligt zeker niet aan je voorraadbol; je kunt het er mogelijk iets mee dempen dwz het interval vergroten; het onderliggende probleem maskeer je er mogelijk mee tot “werkbare proporties”.

Tegen de tijd dat de SB last krijgt van een slechte voorraadbol staat de drukregelaar echt al ruimschoots mitrailleurgeluiden te maken; het lijkt mij nogal sterk eerlijk gezegd dat bovenstaande diagnose klopt.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 11 mei 2005 04:38 AM
  [ # 9 ]
karel schreef:

Wat een rare manier van stellen zeg.

De drukregelaar is bijna nooit (zeg maar gewoon “niet”) verantwoordelijk voor het snelle tikken; dat kan echt alleen maar aan een verbruiker met (inwendige) lekkage liggen. Alleen bij het op druk komen speelt de capaciteit van de voorraadbol een grote rol; tikt ie alleen dan te snel dan is de voorraadbol de boosdoener.

In principe kan de auto zonder goede voorraadbol best zonder tikken, als alle verbruikers maar een lekkage van nul hebben.

Tikken ligt in zijn algemeenheid dus altijd aan een inwendige lekkage; de frequentie kun je beinvloeden door een grotere buffer aan te brengen (voorraadbol). Continue tikken ligt zeker niet aan je voorraadbol; je kunt het er mogelijk iets mee dempen dwz het interval vergroten; het onderliggende probleem maskeer je er mogelijk mee tot “werkbare proporties”.

Tegen de tijd dat de SB last krijgt van een slechte voorraadbol staat de drukregelaar echt al ruimschoots mitrailleurgeluiden te maken; het lijkt mij nogal sterk eerlijk gezegd dat bovenstaande diagnose klopt.

Ik ben zeer benieuwd hoe het met de aanstaande BX gesteld is….over 2 dagen hoop ik er jullie meer over te vertellen.
Omdat de regen met bakken uit de hemel kwam (en m’n tijd wat krap was geworden) tijdens de proefrit in Fryslan….heb ik dat controlepuntje even vergeten te checken (foei bram Mad )....maar daar heb ik al vaker mee te maken gehad…..defecte drukregelaars,....vele voorraadbollen….en gewone bollen natuurlijk…..dat gaat dus geheid een reisje naar Chyparse worden. Smile

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 11 mei 2005 04:47 AM
  [ # 10 ]

Re: t blijft kwakkelen

Bram schreef:

Overigens…..het KAN de klepdeksel-pakking zijn, die dan gewoon even aangedraait moet worden en daarvoor is het handig(er) om even de Intercooler eraf te halen zodat je makkelijker bij de achterste bouten kan komen.
Of een nieuwe pakking natuurlijk…kost je de kop niet.

Er zitten alleen maar 2 of 3 boutjes bovenop het klepdeksel; erachter zit niks. Achteraf aanlieren is overigens redelijk kansarm; je zult dan hoogstwaarschijnlijk de pakking moeten vervangen.

Iets wat ik zelf recent heb meegemaakt is dat een lekkage op een olielek leek maar een diesellek bleek te zijn. De vuiligheid die eraf spoelde maakte het residu zwartig zodat het net olie leek.
Kijk goed naar de bovenkant van de dieselpomp; is deze enigzins vochtig rond de opbrengstregelaaras (waar je gaskabel aan zit) dan is dat het probleem.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
martijn78
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 154
Geregistreerd: 14-01-2005

Gepost: 14 mei 2005 04:31 PM
  [ # 11 ]

Daar waar ik dinsdag de auto op de brug had vanwege de druppende olie, had ik woensdag last van wolkjes stoom die onder de motorkap vandaan kwamen…..dat kon er natuurlijk ook nog wel bij, een lekke koelslang! Evil or Very Mad  Het bleek de slang te zijn die van het thermostaathuis naar de stalen leiding achter het motorblok langs loopt. Een stukje slang van 10 cm. Ik heb de slang besteld, kostte me 22€. ‘t is de laatste tijd wel raak met de turbodiesels! komt dat door het weer ofzo?

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 15 mei 2005 11:39 AM
  [ # 12 ]
martijn78 schreef:

Daar waar ik dinsdag de auto op de brug had vanwege de druppende olie, had ik woensdag last van wolkjes stoom die onder de motorkap vandaan kwamen…..dat kon er natuurlijk ook nog wel bij, een lekke koelslang! Evil or Very Mad  Het bleek de slang te zijn die van het thermostaathuis naar de stalen leiding achter het motorblok langs loopt. Een stukje slang van 10 cm. Ik heb de slang besteld, kostte me 22€. ‘t is de laatste tijd wel raak met de turbodiesels! komt dat door het weer ofzo?

Vervelend, maar het had niet zo duur hoeven zijn. Ik citeer wederom iemand van de BXNL lijst met de zin dat fransen geen rubber kunnen maken. Bij een automaterialenhandeltje koop ik zo’n stukkie slang van bijvoorbeeld een Audi voor een habbekrats en maak het pas. Wat ik destijds bij m’n 14TE deed was de slang met het lek doorsnijden en zo’n Audi stuk over de oude defecte slang schuiven en met slangklemmen zekeren. Die auto rijdt na 1,5 jaar nog prima rond met die modificatie en het heeft me een euro of 3 gekost.

En nee, de turbodiesels hebben niet meer problemen dan de benzinemodellen of ongeblazen modellen… hoogstens andere.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook