Klopt het dat de voordelen van een radiator met 3 rijen groot zijn als je op LPG rijdt? Ik heb gehoord dat de koeling beter is en de verwarming in de winter het ook veel beter doet? Heeft iemand er nog een liggen op het plankje:-)?
Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Klok en klepel…
Als de radiator 3 rijen heeft koelt ie beter. Dan is je koelwater per definitie kouder dan bij een 2 rijer. Daardoor is je kachel ook kouder…
Op LPG meot je meer hitte afvoeren. Dat wreekt zich eerder in een 2 rijer dan met een 3.
Als je altijd in koud weer in NL rijdt heb je de 3 rijer niet nodig.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ok, bij inspectie is gebleken dat de 2 weg radiator die er nu in zit niet goed meer is. De honinggraat verpulverd gewoon als je erover heen gaat met je hand…denk dat dat ook mijn problemen heeft veroorzaakt
Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!
Een goede raad, koopt honing zonder graat! succes met de revisie
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Klopt niet helemaal , de temperatuur van het motorblok wordt bepaald door de thermostaat , niet door de grootte van je radiator .
Dus met een te grote radiator blijft je blok WEL op temperatuur als je thermostaat in orde is .
Andersom kan een 2 rijen minder warmte afgeven dan een 3 rijen , op LPG rijden geeft een hogere verbrandingstemperatuur , dus daar zou je op hete dagen met een 2 rijen wel eens in de problemen kunnen komen .
Voor het prijsverschil ( bij een SM 25 € ) moet je het niet laten van een 3 rijen te kopen
Walter
Meten is weten , gissen is missen
f.rockefeller schreef:Een goede raad, koopt honing zonder graat! succes met de revisie
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
wbogaerts schreef:Klopt niet helemaal , de temperatuur van het motorblok wordt bepaald door de thermostaat , niet door de grootte van je radiator .
Dus met een te grote radiator blijft je blok WEL op temperatuur als je thermostaat in orde is .
Andersom kan een 2 rijen minder warmte afgeven dan een 3 rijen , op LPG rijden geeft een hogere verbrandingstemperatuur , dus daar zou je op hete dagen met een 2 rijen wel eens in de problemen kunnen komen .
Voor het prijsverschil ( bij een SM 25 € ) moet je het niet laten van een 3 rijen te kopen
Walter
Klopt helemaal. Wat ik bedoel is dat als de thermostaat eenmaal open is =lees boven de 79 graden= het 3rijen ding per saldo je blok beter koelt dan de vuile vieze oude twee rijer. De nieuwe 3 rijer zal dus NIET je kachel beter laten werken. Eerder slechter in dit geval. Dat je de 2 rijer moet vervangen door een 3 rijer staat buiten kijf!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Dat je kachel goed werkt is volledig afhankelijk van het kachelradiatortje , het cirquit van de kachel staat voor de thermostaat , dus kachel krijgt al water voor de thermostaat opengaat .
Als je drie rijen radiator super snel afkoeld zal gewoon je thermostaat vlugger terug dicht gaan .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 11780
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Marten schreef:f.rockefeller schreef:Een goede raad, koopt honing zonder graat! succes met de revisie
Juist… En zoals Loesje het opmerkte: echte kerels eten geen honing. Die kauwen op bijen.
Let op: de opwarmsnelheid van je kachel is niet afhankelijk van je radiateur, maar de eindtemperatuur wél omdat bij een goede warmteafvoer de eindtemp van je KVS lager is. Maar dit alles is relatief: het is hier geen siberië, dus je krijgt het prima dooi ‘s winters in je DS… (als je kachel goed is. Maar dat spreekt)
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
wbogaerts schreef:Dat je kachel goed werkt is volledig afhankelijk van het kachelradiatortje , het cirquit van de kachel staat voor de thermostaat , dus kachel krijgt al water voor de thermostaat opengaat .
Als je drie rijen radiator super snel afkoeld zal gewoon je thermostaat vlugger terug dicht gaan .
Walter
Als je het in de DS niet goed warm krijgt, dan ligt dit inderdaad niet aan je radiateur. Als een 2-rijen-radiateur genoeg koelvermogen levert en een 3-rijen radiateur ook, dan zal een DS op bedrijfstemperatuur dus dezelfde warmte-opbrengst van de kachel moeten hebben, doordat de water-temperatuur van het gehele koelsysteem wordt gemaximeerd op de temperatuur van de thermostaat. De temperatuur zal pas oplopen boven deze thermostaat-temperatuur als het koelend vermogen van je radiateur (eventueel in combinatie met je kachel) niet meer toereikend is.
Thermostaten kun je trouwens krijgen op verschillende temperaturen.
Even voor het geval je het niet weet : de warmte van de kachel komt alleen door de driehoek-vormige ventilatie openingen en de sleuven voor de voorruit, niet via de grote openingen en ook vniet via de openingen naar de voeten-ruimte.
Begin daarom eens te kijken naar hoe groot je kachel is, en als je radiateur al slecht is, haal dan ook de kachel eens uit het koel-circuit om schoon te maken, eerst met water spoelen en daarna in een mild ontkalkings-middel een nachtje laten staan. Na montage wel controleren op lekken. Let bij (de-)montage wel op dat je voorzichtig doet met de kachelkraan aangezien deze breekbaar is bij de aansluiting op de kachel.
Controleer ook of de aanjager voldoende luchtverplaatsing geeft, anders kun je die meteen ook aanpakken. Schoonmaken, teflonspray en contact-spray zijn daarbij waarschijnlijk voldoende.
Kijk ook eens op draadje
Succes !
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Even voor het geval je het niet weet : de warmte van de kachel komt alleen door de driehoek-vormige ventilatie openingen en de sleuven voor de voorruit, niet via de grote openingen en ook vniet via de openingen naar de voeten-ruimte.
Ik weet niet hoe dat bij jouw zit, in mijn Snoek krijg ik toch warme voeten. De warme lucht komt uit de papieren slangen onder het dashboard en zelfs achterin hoest ‘ie wat lauwe kuch uit het gat links in de koker. Overigens kun je je sokken gerust aanhouden in de winter. De verwarming in de DSuper is slechts krap voldoende. Op dat punt zijn moderne auto’s een stuk beter uitgerust.
GeraldDSuper schreef:Ik weet niet hoe dat bij jouw zit, in mijn Snoek krijg ik toch warme voeten
Ja, net nog geprobeerd…...ook ik krijg warme voeten
Bartjes: je moet op onderzoek uit, en liefst nog vóór de winter !
Maar terug naar de vraag: een 3-rijen radiateur koelt beter dan een 2-rijen, maar of dat nu standaard zo is, kan ik niet bewijzen. Ik heb vóór de zomer mijn 2-rijenradiateur vervangen door een 3-rijenradiateur; voorheen kwam de temperatuur van het koelwater dicht bij de 100 graden (en zelfs er boven), nu komt de temperatuur op warme dagen niet boven de 80 graden. Het is natuurlijk wél zo dat die oude radiateur er een x-aantal jaren in gezeten heeft (god weet hoe lang), en daardoor mogelijk vol zit met troep: ik kon 2,5 liter KVS aftappen, terwijl ik de nieuwe 3-rijen moest vullen met bijna 5 liter…....Het kan dus goed zijn dat een nieuwe 2-rijen het óók perfect doet en de temperatuur net zo laag houdt, maar in het algemeen adviseert men bij vervang een 3-rijen.
En of je verwarming goed werkt (of beter werkt) hangt van een heleboel andere factoren af, en die zijn hierboven beschreven. Zelfs bij een 3-rijen radiateur in combinatie met een perfect werkend kachelradiatortje kan het binnenin koud blijven als de een of andere verwarmingsslang niet goed aangesloten zit…....of een klepje niet goed functioneert…...
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Voor het kleine prijsverschil zou ik toch voor de zekerheid opteren en een drie rijen kopen .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
belangstellende vraag: wat kost zo’n radiateur, en is die nog ergens makkelijk te krijgen of alleen bij de club?? Van nieuwere auto’s (ja, das inderdaad geen vergelijk) zijn de prijzen af en toe zo laag dat ik niet meer ga kloten met een sloop radiateur
ik denk dat je rond de 225 euro voor een 3 rijer kwijt bent.
informeer eens bij chyparse. of site van sassen duitsland.
DS 20 Pallas DY3 hydr.1972
robbie25cx schreef:belangstellende vraag: wat kost zo’n radiateur, en is die nog ergens makkelijk te krijgen
Herm Kroon in Valkenswaard: € 205,00 (4 maanden geleden)
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)