Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Overigens rijd ik met mijn modern blik 365 dagen per jaar op winterbanden (omdat ik te beroerd ben om steeds die wielen om te leggen) en heb ik met mijn laatste voorbanden, die nu aan vervanging toe zijn, toch zo’n 45000 km gereden (180000 km, nu klaar voor het vierde setje sinds nieuw). Kortom de voordelen van de extra grip (wat je toch echt wel merkt, zodra je in dat beetje sneeuw ook gaat manouvreren en remmen (en ja, op sneeuw en ijs glijdt het altijd een beetje, ook op winterbanden, de vraag is alleen hoe beheerst, en dat zal met een volvo met achterwielaandrijving altijd iets anders aanvoelen dan met een hp citroen) wegen voor mij niet op tegen dat kleine beetje extra rolgeluid (dat in een Berlingo grijs kenteken toch wegvalt in het algemene geraas achterin
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Merk je nog veel verschil in slijtage vóór ten opzichte van achter?
Ik weet wel dat ik de wielen steeds moet terugzetten aan dezelfde kant van de auto om de rolrichting te behouden, maar zou toch voor/achter kunnen wisselen als dat veel uitmaakt.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Zoals bij elke voorwielaandrijver slijten de voorbanden vele malen harder dan de achterbanden. Daar zitten nog de eerste winterbanden op en de originele zomerbanden liggen nog met een hoop profiel op zolder Omleggen zou kunnen, maar dan betekent dat natuurlijk wel dat ik op een goede dag in een keer vier nieuwe banden zal moeten kopen…
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
graddus schreef:Dat gaat natuurlijk niet helpen Je wil graag dat je TomTom en je teller ongeveer hetzelfde aangeven. Door je bandenmaat naar het origineel te brengen zal dit lukken. Dat betekent echter dat de aanwijzing van je teller zal veranderen en niet het toerental waarbij je dus die werkelijke snelheid behaalt. 120 op TomTom nu, is 105 op je teller. 120 op TomTom straks is 120 op je teller. Kortom bij 120 echte kilometers maakt je auto gewoon veel toeren.
Is niet waar he, want met grotere banden ga je harder met minder toeren, dus draait de motor meer toeren…
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Dat klopt als een zwerende vinger, maar…
Hij rijdt 120 op zijn teller en 105 op TomTom. Als ie nu 120 op TomTom rijdt, rijdt ie dus iets van een 140 op zijn teller. Maakt allemaal geen reet uit, want 120 op TomTom is de meest werkelijke snelheid. Wanneer zijn teller dus de juiste snelheid aan gaat geven, zal hij bij 120 op teller ook 120 op TomTom rijden, ergo het geraas dat hij nu ervaart bij 120 op TomTom zal hij dan ook ervaren bij 120 op de teller. Lood om oud ijzer dus. De DS is gewoon een pak rustiger bij 105 dan bij 120, maar dat is dan ook weer niet zo verwonderlijk.
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ja, maar hij zegt toch juist: ik wil grotere banden. Dus, stel dat de teller dan 120 aangeeft bij TomTom ook 120. Dan draai je dus net zoveel toeren als vroeger bij 105 op de TomTom. Dus heb je minder motorlawaai, maar wel hetzelfde windgeruis natuurlijk.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hoe groter de omtrek van de banden, hoe lager het toerental, maar ook een teller die een lagere snelheid aangeeft.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Oh ja ops: Maar je hebt wel minder lawaai van de motor
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
fluidphreak schreef:Ja, maar hij zegt toch juist: ik wil grotere banden. Dus, stel dat de teller dan 120 aangeeft bij TomTom ook 120. Dan draai je dus net zoveel toeren als vroeger bij 105 op de TomTom. Dus heb je minder motorlawaai, maar wel hetzelfde windgeruis natuurlijk.
Je redenering zou kloppen als de TS het zou hebben over het lawaai bij 120 km op zijn teller, maar dat zegt ie dus niet Denk daar nog maar eens goed over na
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
OK, dit loopt een beetje uit de hand , maar ik denk er nu nog eens over na en ik blijf toch bij mijn verhaal.
De TS rijdt nu 120 op de teller. Stel dat dit overeenkomt met 3000 toeren. In het echt is dit slechts 105 km/h omdat de banden te klein zijn.
Als hij nu grotere banden monteert, rijdt de auto sneller bij hetzelfde toerental, vanwege de grotere omtrek. Bij 3000 toeren geeft de teller nog steeds 120 aan (die verhouding is namelijk altijd hetzelfde in dezelfde versnelling), maar nu rijd je in het echt sneller, misschien ook wel 120 km/h op de TomTom dus.
Conclusie? Met grotere banden maakt je auto minder lawaai bij dezelfde echte snelheid. Het lawaai bij dezelfde snelheid op je teller blijft hetzelfde (of wordt zelfs meer vanwege meer windgeruis) maar je rijdt wel harder!
Re: Winterbanden
jantje1948 schreef:Zijn er winterbanden die geschikt (dus met behoud van comfort) zijn voor een DS 21IE? (Nu standaard voorzien van 185 XAs
Er is een test geweest in La Bombe met een winterband maar kan niet op de naam komen..
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
fluidphreak schreef:OK, dit loopt een beetje uit de hand , maar ik denk er nu nog eens over na en ik blijf toch bij mijn verhaal.
De TS rijdt nu 120 op de teller. Stel dat dit overeenkomt met 3000 toeren. In het echt is dit slechts 105 km/h omdat de banden te klein zijn.
Als hij nu grotere banden monteert, rijdt de auto sneller bij hetzelfde toerental, vanwege de grotere omtrek. Bij 3000 toeren geeft de teller nog steeds 120 aan (die verhouding is namelijk altijd hetzelfde in dezelfde versnelling), maar nu rijd je in het echt sneller, misschien ook wel 120 km/h op de TomTom dus.
Conclusie? Met grotere banden maakt je auto minder lawaai bij dezelfde echte snelheid. Het lawaai bij dezelfde snelheid op je teller blijft hetzelfde (of wordt zelfs meer vanwege meer windgeruis) maar je rijdt wel harder!
Klopt als een bus
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Inderdaad, alleen, de topicstarter geeft aan dat hij teveel lawaai heeft bij 120 km op tomtom en die snelheid verandert niet door grotere banden te leggen i.e. misschien heb ik toch wel gelijk
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Let’s bring out the judges
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
graddus schreef:Inderdaad, alleen, de topicstarter geeft aan dat hij teveel lawaai heeft bij 120 km op tomtom en die snelheid verandert niet door grotere banden te leggen i.e. misschien heb ik toch wel gelijk
Die snelheid verandert niet bij grotere banden, maar wel het toerental om die snelheid te rijden, die is dan nl. lager, dus minder (motor)geruis
BTW, De vraag is al gesteld op 30 nov 2007
Volg je hart, gebruik je hoofd.