winnetou schreef:Bram schreef:
.....Opel, VW, Ford….div Japanse auto’s : ....een vriend van Renz heeft 2 jaar geleden een Ford Escort diesel uit 95 gekocht met nog betrekkelijk weinig km’s….hij rijdt er misschien maar 20.000 p/j mee, maar heeft er al zo’n 2000 euro aan onkosten aan gehad.
Nou, die BX van mij heeft me toch ook al wat euro’s aan onkosten gekost hoor. En ik rij nog minder, zo’n 17.000 km per jaar.Bram schreef:
Ik zou weleens willen weten of het mogelijk is om er een (gereviseerd of eentje met nog weinig km’s) 1905 TD blok in te laten zetten uit een Xantia of ZX, zodat ik er weer jaren mee vooruit kan…..maar ik weet niet of dat blok er zomaar ingezet kan worden. (Marten of Karel ?)
Dat 1905 cc turbodiesel blok moet zonder meer passen, het is al eerder gedaan. Maar ook dat blok levert 90 pk, je hebt alleen iets meer koppel (iets meer dan 200 Nm dacht ik, tegenover 180 Nm voor de 1.8 td). De winst zal dus niet zo groot zijn.
Ik heb er zelfs wel eens in zo eentje gereden. Het is vooral onderin leuk, dan rijdt je met kracht weg als in een ongeblazen 1900 diesel en op toeren wordt het ineens een turbodiesel.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Ik heb er zelfs wel eens in zo eentje gereden. Het is vooral onderin leuk, dan rijdt je met kracht weg als in een ongeblazen 1900 diesel en op toeren wordt het ineens een turbodiesel.
In Frankrijk worden zo af en toe wel eens ZX 1905 cc Turbo dieselblokken in BX’en gehangen. Dan heb je pas echt een BX 19 TZD Turbo
Bram, voorlopig zal je motor het toch wel uithouden? De BX-dieselblokken kunnen wel wat meer mee dan 333.000 km
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:
In Frankrijk worden zo af en toe wel eens ZX 1905 cc Turbo dieselblokken in BX’en gehangen. Dan heb je pas echt een BX 19 TZD Turbo
Bram, voorlopig zal je motor het toch wel uithouden? De BX-dieselblokken kunnen wel wat meer mee dan 333.000 km
Dat mag ik wel hopen…er staat er nu eentje op Marktplaats te koop met 420.000 km
Maar ik wilde met die opmerking eigenlijk een *balletje opgooien*....of er niet ergens een fervent sleutelaar is….die er zo’n 1.9 TD blok mettertijd voor mij in wil zetten…uiteraard tegen een redelijke vergoeding (maar geen *werkplaats-tarief*, zal ik maar zeggen ).
Want mocht ik nu ergens een *jong* TD blok tegenkomen (met nog weinig km’s)....dan zou het mooi zijn als die er voor mij ingezet kan worden, ikzelf kan dat niet.
En inderdaad, dan laat ik Rene wel een mooi plaatje snijden met BX 1.9 TZD turbo erop
(ik kijk hem dan wel eerst even vriendelijk aan natuurlijk)
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Tsja, dan zul je denk ik tzt naar een sloop-Xantia met zo’n blok moeten zoeken. Zoals je zelf al hebt ervaren zijn ZX-en met dat blok nogal schaars. Maarre, 333.000 km is nog niets hoor, je kunt nog lange tijd vooruit. Gezien het feit dat die blokken regelmatig tegen een half miljoen km’s halen, denk ik dat bij veel snelwegwerk en goed onderhoud en een defensieve rijstijl er nog makkelijk wat tonnetjes bij kunnen komen. Zorg er in elk geval voor dat ze op tijd een vers plasje olie krijgt, in verband met de turbo. Dan staat volgens mij niets een lang turbodiesel-leven in de weg!!
Overigens, grappige kilometerstand, 333.000…
winnetou schreef:Tsja, dan zul je denk ik tzt naar een sloop-Xantia met zo’n blok moeten zoeken. Zoals je zelf al hebt ervaren zijn ZX-en met dat blok nogal schaars. Maarre, 333.000 km is nog niets hoor, je kunt nog lange tijd vooruit. Gezien het feit dat die blokken regelmatig tegen een half miljoen km’s halen, denk ik dat bij veel snelwegwerk en goed onderhoud en een defensieve rijstijl er nog makkelijk wat tonnetjes bij kunnen komen. Zorg er in elk geval voor dat ze op tijd een vers plasje olie krijgt, in verband met de turbo. Dan staat volgens mij niets een lang turbodiesel-leven in de weg!!
Overigens, grappige kilometerstand, 333.000…
Het eerste wat ik er vrijdag aan laat doen is, nieuwe olie + filter, brandstoffilter en luchtfilter.
En dan z.s.m. naar Chyparse voor een check van de bollen en LHM.
Als ik er een paar duizend km’s op heb zitten….vertel ik hier wel hoe de staat verder is….of ik nog dingen merk die er aan mankeren.
Hier zit bijvoorbeeld nog het oude type brandstoffilter op…die nog weleens willen gaan lekken of valse lucht zuigen.
En de koeling goed in de gaten houden en zo.
winnetou schreef:Overigens, grappige kilometerstand, 333.000…
Bram Foto maken bij 333.333
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:winnetou schreef:Overigens, grappige kilometerstand, 333.000…
Bram Foto maken bij 333.333
Ik zal het proberen te onthouden.
Ik weet dat hij iig op 333 duizend staat….maar kan goed zijn dat hij die 333.333 al net voorbij is.
Mocht het op de terugweg zijn (= 146 km) dan zal ik het zeker even op de foto zetten. :photo
XBXG, is dat nou een geshopte break in je avatar, of bestaan ze ook werkelijk in die kleurstelling? Erg Gaaf!!
Animal triste post coitum
Serge schreef:XBXG, is dat nou een geshopte break in je avatar, of bestaan ze ook werkelijk in die kleurstelling? Erg Gaaf!!
Het is echt een type 1 BX Leader S Break met 1600-motor—> klik! .
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Prachtige auto!! Maar de BX break is sowieso een fantastisch model. Het is dat ik niet zo’n grote portomonee heb dat ik 2 auto’s op de weg kan houden, anders zou ik die van mij ook absoluut niet verkopen. Al was het alleen maar omdat ik een stuk meer rijplezier haal uit de BX dan uit de XM.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005
- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Bram schreef:XBXG schreef:winnetou schreef:Overigens, grappige kilometerstand, 333.000…
Bram Foto maken bij 333.333
Ik zal het proberen te onthouden.
Ik weet dat hij iig op 333 duizend staat….maar kan goed zijn dat hij die 333.333 al net voorbij is.
Mocht het op de terugweg zijn (= 146 km) dan zal ik het zeker even op de foto zetten. :photo
Bram, hoe rijdt de TZD turbo? als vanouds :
Sep schreef:Bram, hoe rijdt de TZD turbo? als vanouds :
Dat kan ik je morgenavond pas vertellen ....ik ga morgenochtend met de trein naar Grou (ruim 2,5 uur rijden )....en s’middags weer terug over de Afsluitdijk.
Ik neem aan dat het hele forum mij bij de Stevinsluizen op staat te wachten met spandoeken & toeters en bellen, terwijl ik voorbij raas ?
(ja ja…ik let op de flitsers) ops:
Succes morgen Bram, en heel veel plezier als je lichtjes in je stoel wordt gedrukt bij de 2300 rpm
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005
- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
dat is een hele wereldreis vooral met de NS. de weg terug kan niet lang genoeg zijn
we zien de foto’s wel tegemoet !