Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Met recht: HÉÉL ERG goed bezig geweest
Dat moet bijna het gevoel geven dat je in een nieuwe Snoek rijdt!
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Heel erg veel respect Ted. Jij bent echt goed bezig geweest.
Is je versnellingsbak nu ook helemaal in orde? Kun je weer achteruit sturen?
En nu vooral genieten van het rijden in je dame.
Bangelijk Ted!
Ik wou dat ik ook zo ver was
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Goed bezig, veel werk maar ...
Weet je zeker dat je niets vergeten bent ?
Mijn dame heeft na 4 roest-vrije jaren weer de eerste beginnende bultjes net onder de koplamp op het linker-voorscherm, errig vervelend…..
Dit ook nog net voor de verbouwing / verhuizing…...
We zien wel.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Iedereen bedankt voor de leuke reacties!
Hieronder nog een aantal foto’s van het project (met af en toe commentaar):
Olielekkage in verdelerhuis:
Goed vliegwiel bij Huub in ‘t Zand gescoord, links het slechtere vliegwiel met groeven en blauwe strepen (plaatselijke oververhitting), meteen nieuw toplager gemonteerd:
Nieuw gereviseerd druklager gemonteerd met de juiste veer:
Nieuwe drukgroep/koppelingsplaat gemonteerd:
Remschijven uitklokken m.b.v. creatief gebruik van lab micrometer (slingering rond de 70-80 micron dus OK):
Nieuwe retourslangen en handremklauwen ingevet met kopervet en voorzien van nieuwe handremblokken:
Nieuwe motorsteunen en benzinepomp:
Meer foto’s:
Goud waard: een steeksleutel/ringratel set van Gedore:
Meer foto’s:
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
ted.kampen schreef:
Even nog een samenvatting van de zaken die ik heb aangepakt:
- stuurhuis vervangen
- radiateur: klein overlooppijpje professioneel laten solderen en opnieuw
gelakt.
- motorsteunen vervangen door revisie
- nieuw nokkenaslager en oliekeerring
- vliegwiel, koppelingsplaat, drukgroep, druklager (revisie van stevige
versie) en toplager vervangen.
- nieuw werkend klokje gemonteerd (gescoord op Citrorama bij Sassen:
1 jr garantie)
- HD- regelaar gecheckt en voorraadbol bijgevuld door Citrotech
- voorbollen gecheckt door Citrotech
- alle rubbertjes hydrauliek in motorcompartiment en achter wielkast
vernieuwd ( en dat zijn er veel!! )
- hydraulische retourslangen vervangen
- nieuwe remaccu
- nieuwe leiding van HD-regelaar naar kruispunt HD circuit.
- diverse nieuwe koelslangen cq koelslangen gecheckt
- nieuwe kabel remvoeringslijtage indicatoren
- hulpstuurhuis rechts vervangen
- tripoide links vervangen (meenemer + kogels) + hoezen links en rechts
vervangen
- fuseehoezen/moeren/stuurkogelhoezen en voorzien van klemmetjes
- bakolie vervangen voor 2,5 ltr Castrol Syntrax 75W90
- schakelcilinders opnieuw gesteld
- voorsneppen anti-roest behandeld met RX5/RX10
- zo veel mogelijk slangklemmen vervangen door Ligarex
- Verdelerkap/rotor/bougies/rubberringen/isoleerpijpjes vervangen
- verdelerhuis vervangen (lekte olie)
- bovendeksel/lagerdeksel v-bak opnieuw gemonteerd met vloeibare
pakking
- kabelboom gefatsoeneerd: alle aansluitingen gecontroleerd op
oxidatie/staat en vervangen indien nodig. Alle onnodige kabels
verwijderd. Kabelboom opnieuw getapet.
- nieuwe klepdekselpakking en kleppen gesteld
- voortrein doorgesmeerd
- koelvloeistof vervangen
- benzinevulslang vervangen
- benzineslangen en benzinefilter vernieuwd
- oliedruksensor vernieuwd
- benzinepomp vernieuwd
- gasslangen verlegd zodat ze de klepdeksel niet meer in de weg zitten
- ontstekingstijdstip 123 afgesteld met stroboscoop
- nieuwe V-snaren
- alles schoongemaakt
- kachelradiateur doorgespoeld
- remklauwen gereviseerd (rubber- en vilten ringen en ophangrubbers)
- motorkapsluiting afgesteld
- accukabels vernieuwd
- basisafstellingen doorlopen
- sporing afgesteld
- remschijven uitgeklokt
- handremblokken vernieuwd en afgesteld
- handremklauwen uitelkaargehaald en gemonteerd met kopervet en
nieuwe splitpennen
En dit is nog maar de samenvatting???? Goed bezig geweest!
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Ik ga nog even verder als jullie het niet erg vinden:
Handremkabel en veren gemonteerd (met dank aan Vlietmansje voor de Tie-wrap truc: het werkt!) en tripoides/aandrijfassen gemonteerd:
Stuurhuis gemonteerd:
En dynamo:
Een selectie van de oude verwijderde hydrauliekrubbertjes:
Radiateur opgeknapt:
Toen begon het gedonder met de bak, hij ging niet meer in zijn achteruit. Ik heb toen besloten om het deksel weer te lichten. Daarna alle schakelcilinders helemaal uitgedraaid. De vier vooruit zuigers hebben een veer en moeten met teruggesteld worden, bij de achteruit is dit niet nodig en is direct te stellen door aan de schakelcilinder te draaien (waar de hydrauliekleiding in valt, sleutel 13). Terugstellen tegen de veerdruk in gebeurt door een bout M4 85 mm in de schakelcilinder te schroeven (zelfde gat als waar de hydrauliekleiding inzit). Vantevoren een moer en platte ring om de bout doen en door aan deze moer te draaien kun je de cilinders terugstellen (kan zelfs met dicht deksel). Zie ook foto’s. De deksel ging er daarna soepel op.
De schakelcilinders zijn daarna te stellen (zie hieronder commentaar bij foto’s).
De achteruitschakelcilinder is te stellen door de speling op de achteruitschakelas te bepalen terwijl de bak in z’n 3 of 4 staat. De versnellingen kunnen makkelijk ingeschakeld worden door de schakelassen heen of terug te duwen. Om een versnelling in te schakelen moet de achteruit een tikje naar voren worden getrokken. Ik heb daarvoor mijn slinger gebruikt: past redelijk goed. Als de 3 of 4 is ingeschakeld dan moet je de achteruitschakelas helemaal naar achteren duwen en dan de afstand bepalen die de achteruitschakelas uit de bak steekt (b.v. 1mm). Daarna naar de schakelas naar voren trekken en weer de genoemde afstand meten (bv 2mm). Vervolgens monteer je het deksel en dan moet de schakelcilinder zover ingedraaid worden dat de schakelas precies de helft van de gemeten speling uit de voorkant van de bak steekt: in dit voorbeeld dus 1,5 mm. Zie foto’s hieronder.
Meten van uitsteken van achteruitschakelas met voelermaatjes op de voorgrond. Draaien aan de schakelcilinder aan de achterkant van de bak:
Teruggestelde veren schakelcilinders met bouten, moeren en ringen:
De vooruitversnellingen moeten anders afgesteld worden. De zuiger van cilinder 1 ligt tegenover die van cilinder 2 en bepaalt dus de slag die de schakelas maakt bij inschakelen van de 2 (stuit dan tegen schakelcilinder 1). Het komt erop neer dat bij het afstellen van schakelcilinder 1 de 2e versnelling wordt ingeschakeld. Daarna wordt aan de schakelcilinder 1 gedraaid totdat je voelt dat ie tegen de nok van de schakelas aankomt. Dit voel je door tijdens het indraaien van de schakelcilinder te voelen aan de schakelas die voor uit de bak steekt (wel van tevoren kapjes verwijderen). Daarna nog een halve slag verder indraaien en de veer ontspannen. Wat schroefdraadborgingsmiddel in het gaatje voor de borgschroef aanbrengen tijdens aandraaien cilinder en de borgingsschroef aanbrengen. Omdat bij deze handeling de deksel erop zit moet je vantevoren de schakelslagen van de verschillende versnellingen bepalen bij open deksel (hoever steekt de schakelas eruit bij volledig ingeschakelde 1e versnelling, etc).
Afstellen schakelcilinder van 1e versnelling met aanbrengen Locktite:
Ook voorlagerdeksel van v-bak gedemonteerd en opnieuw gemonteerd met vloeibare pakking.
Km teller tandwieltje in lagerdeksel:
Na het afstellen van de schakelcilinders schakelt de bak weer probleemloos!
In ieder geval iedereen bedankt voor de technische en morele ondersteuning! Ik had het af en toe nodig….[/img]
veel..heel veel respect
DS 20 Pallas DY3 hydr.1972
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Mooi stukje documentatie, vindt ik nooit meer terug als ik het nodig heb…
Kom ik wel rechtstreeks naar jou
Nb Waar zitten al die kleine zwarte rondjes in het hydraulisch systeem? (ken ze alleen van het stuurhuis)
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
vlietmansje schreef:Mooi stukje documentatie, vindt ik nooit meer terug als ik het nodig heb…
Kom ik wel rechtstreeks naar jou
Nb Waar zitten al die kleine zwarte rondjes in het hydraulisch systeem? (ken ze alleen van het stuurhuis)
Je bent altijd welkom (nou ja, bijna altijd ).
Toen ik nog de ID had kende ik ze ook alleen van stuurhuis. Bij een hydraulique uitvoering zitten ze onder andere bij aansluitingen bloc hydraulique (alleen naar bak al 3 plaatjes met 5 o-ringen), de remunit onder de knop, en nog een aantal andere onderdelen van halfautomatisch schakelsysteem.
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Erict schreef:Heel erg veel respect Ted. Jij bent echt goed bezig geweest.
Is je versnellingsbak nu ook helemaal in orde? Kun je weer achteruit sturen?
En nu vooral genieten van het rijden in je dame.
Bedankt Eric, het is allemaal in orde gekomen. Een DS die niet achteruit kan is ook maar niks he?
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
bartjes schreef:Goed bezig, veel werk maar ...
Weet je zeker dat je niets vergeten bent ?
Mijn dame heeft na 4 roest-vrije jaren weer de eerste beginnende bultjes net onder de koplamp op het linker-voorscherm, errig vervelend…..
Dit ook nog net voor de verbouwing / verhuizing…...We zien wel.
Nou je het zegt, ik houd na dit soort klussen altijd wel iets over aan bouten, moeren of ringen.
Van de andere kant ook weer wat nieuwe bouten gemonteerd als ik het origineel even niet meer terug kon vinden. Dan is het toch wel handig om wat van die in goud uitgevoerde (moet bijna wel vanwege de kosten) M7 bouten in huis te hebben.
Onder de koplampen is inderdaad een vervelende plek. Van de andere kant houdt het je niet tegen om te rijden. Gewoon een kwestie van prioriteiten: wat is belangrijker: de verbouwing of de DS….
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Mr. Smith schreef:Bangelijk Ted!
Ik wou dat ik ook zo ver was
Ja, maar jij maakt er onderhand een concours auto van. Jij lakt alles mooi in de juiste kleur etc. Ik heb alleen alles globaal schoongemaakt.
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
GW-tje schreef:Met recht: HÉÉL ERG goed bezig geweest
Dat moet bijna het gevoel geven dat je in een nieuwe Snoek rijdt!
Nou, het scheelt inderdaad wel heel veel… En.., ze lekt geen druppel meer.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Respect!
Citroen!