4 van de 17
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
   
2.1 TD uit ‘96 van Sjors, update! Nu koppeling weer kapot :(
sjorsh
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 342
Geregistreerd: 23-03-2008

- XM 2.0 16v op LPG G3
Gepost: 29 september 2008 09:17 PM
  [ # 46 ]

Hmmm, de dame heeft een nieuw kwaaltje sinds gisteren. Af en toe houdt de kilometerteller ermee op, dan rijd ik ipv 140 ineens 240 en daarna weer 0 enzovoort. Heb gisteren wel 30 km gereden zonder km teller. Vanochtend was het weer geen probleem en deed ie gewoon keurig mee. Kilometerteller gaat mechanisch toch? Is dit veel werk om te repareren? Las op het forum dat veel type 1’ers hier last van hebben, maar is dat met een type 2 zelfde manier van reparen? Klokkenspel eruit en dan kabel evt weer vastdrukken en anders nieuwe kabel?

Verder ging vanochtend voorgloeilampje vanochtend niet branden vanochtend, heb uit voorzorg maar even 15/20 seconden gewacht met starten, toen sloeg de motor gewoon prima aan/ Vanmiddag brandde het lampje wel weer.. Gewoon eigenzinnige elektronica neem ik aan? Razz

Als laatste, in hoeverre is het schadelijk (/gevaarlijk?) met gare adals door te rijden? Heb het gevoel dat m’n rechterachterwiel nu toch wel erg scheef gaat staan. Band is ook al stuk afgesleten.. Ben dus druk op zoek naar een ruimte in Utrecht + omstreken waar dat vervangen kan worden. Ik moet gewoon even langs een Citroëndealer rijden om de materialen te bestellen? Als in: ze weten wat ik nodig heb?

Excuus voor het enorme verhaal Razz Ben ontzettend blij met m’n XM maar ook wel beetje aan het twijfelen door het (vele) onderhoud..

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 29 september 2008 10:32 PM
  [ # 47 ]

Om eerst op ‘t laatste te reageren: ofwel je went er aan, of je stopt er mee. Het hoort er nu eenmaal bij en dat maakt ‘t ook uitdagend. Cool

Welnu, de snelheidsmeter in een type 2 werkt elektronisch. Vraag me niet waar de puls vandaan komt, maar ik denk van de versnellingsbak. Dat lijkt dus een elektrisch probleem (draadbreuk?).

De adals zijn bij de dealer te bestellen, ze weten wat je nodig hebt a.d.h.v het chassisnummer. Maar je kan ze ook bij een onderdelenhandel, bijv. Brezan bestellen. Hoe gevaarlijk is het? Geen idee Confused Ik heb nog niet gehoord van een afbrekende draagarm o.i.d., maar ik zou het zeer snel vervangen!

Edit: even in de Haynes opgezocht: de snelheidsmeter wordt idd vanuit de versn.bak aangestuurd. Achterzijde van de bak, naast de rechter aandrijfas.

Profiel  
 
XMTurboCT
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1691
Geregistreerd: 17-06-2006

Gepost: 29 september 2008 10:33 PM
  [ # 48 ]

Je hebt een elektronische km teller. Geen kabel. Oorzaak of oplossing: geen idee… Surprisedops:
Groet, Arjan

Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2

Word lid van de XM Club!

Citroën XM turbo ct

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 30 september 2008 01:29 AM
  [ # 49 ]
sjorsh schreef:

Verder ging vanochtend voorgloeilampje vanochtend niet branden vanochtend, heb uit voorzorg maar even 15/20 seconden gewacht met starten, toen sloeg de motor gewoon prima aan/ Vanmiddag brandde het lampje wel weer.. Gewoon eigenzinnige elektronica neem ik aan? Razz

Heb ik ook regelmatig, bij mij is het een contactje of zo bij het lampje. Ik geef dan altijd een klapje boven het voorgloeilampje, en dan doet ie het opeens weer. Gaat soms dagen goed, soms moet ik iedere keer het klapje geven.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 30 september 2008 02:00 AM
  [ # 50 ]

Na vanaaf is Sjors ff langs geweest in Doorn. De frankendoos heeft de vc uitgelezen en gereset. Wta kwam voorbij; 21,22,23,24 en iets in de 50 ( 53 geloof ik). Na het resetten idd het lampje bij contact.

Daarna even een stukje gereden. Volgens Sjors was het gelijk een enorm verschil. Naar mijn mening was het niet slecht maar kan het veeeel beter. Een vinger in het reservoir bevestigde dat…. resultaat was namelijk een zwart vingertje….

Wat het wiel betreft… dat staat idd wat scheef. Bij de dealer kosten de spullen om het te vervangen ongeveer 100-125 euro per kant.
Op en neer doet ze redelijk vlot. Wel gaat eea met schokken gepaard aan de achterkant wat ook aan de adals ligt ws.

Kortom;
Spoelen
bollen controleren. ( bestuurders kant heeft een grijze bol voor en de andere is groen Confused )
adals vervangen
massakabel leggen wat ws een hoop electronica problemen zal oplossen.
Bandjes vervangen. ( ik heb nog 4 energy;s liggen met iets van 3-4 mm die mag je zo hebben sjors)

Na, das dus eigelijk allemaal wat standaard achterstallig onderhoud dat bij een xm hoort. Is allemaal prima zelf te doen.

De diesel loopt iig mooi en kan volgens mij nog wel ff mee.

Wat ik wel komisch vond is dat onze beste sjors op de IVA zit maar met sleutelen ws wel wat kennis en hulp gebruiken kan Wink  komt wel goed.

Profiel  
 
sjorsh
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 342
Geregistreerd: 23-03-2008

- XM 2.0 16v op LPG G3
Gepost: 30 september 2008 02:32 AM
  [ # 51 ]

Ja, inderdaad een behoorlijk verschil na het resetten. Na dat stukje in mijn xm eventjes rondje verkeersdrempels in die van Michiel… WOW! Very Happy Die dame zweeft pas fijn!
De codes waren inderdaad 21, 22, 23, 24 en 53.

21: Brake pressure switch;
22: Accelerator pedal position potentiometer;
23: Steering wheel position sensor;
24: Vehicle speed sensor;
53: ECU powersupply.

Vraag me af hoelang het duurt voordat de dame weer in stuitermodus gaat. Hopelijk voorlopig niet! Very Happy

Wat bedoel je met massakabel leggen Michiel? Waar moet die heen?

Wat betreft het sleutelen.. tja Razz het is me niet met de paplepel ingegoten (pa besteedt altijd alles uit) en heb ook nooit echt de mogelijkheid gehad/gecreëerd. Maar dat zegt niet dat ik niet wil leren Very HappyVery Happy Ga proberen de XM deze week op de brug te krijgen en de boel door te spoelen. Anders wordt het dit weekend op bokken.

Volgende week op aanraden van Michiel maar even afspraak met Gert de Jong maken voor controle van de bollen en adals. En dan kijken hoeveel geld erover blijft.. Die 80liter tank moet ook steeds weer gevuld worden RazzSad

Heb wel interesse in die energy’s Michiel..!  Surprisedops:

Bedankt voor de hulp iig! Ik ga morgen even horen bij de voertuigtechniekleraar of de xm deze week nog op de brug kan.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 30 september 2008 02:54 AM
  [ # 52 ]

extra massakabel van de accu naar het blok.

Wat dat spoelen betreft; Ws kan het geen kwaad om de dame op haar buik te leggen en dan het reservoir eruit te halen. Dan is zoveel mogelijk lhm uit de leidingen en de dempers. Dan een schoon reservoir met schone lhm en filters erin en spoelen.

Die banden kun je zo ophalen. Ik neem ff aan dat op de iva wel mogelijkheden zijn om te balanceren en te wissellen ?

Vraag Gert eerst ff wat dat geintje gaat kosten en wat hij ervan denkt wat handig is. Eventueel alleen druk controleren kan ook in Almere bij Chyparse, das ws dichterbij (?).... Persoonlijk heb ik echter minder vertrouwen in chyparse vwb xm-en en bollen uitzoeken die exact bij jou auto horen.

Profiel  
 
sjorsh
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 342
Geregistreerd: 23-03-2008

- XM 2.0 16v op LPG G3
Gepost: 30 september 2008 03:04 AM
  [ # 53 ]

Je bedoelt gewoon helemaal plat leggen op een paar bokken, reservoir + filters wassen, wielen eraf en spoelen maar? Ga ik deze week/weekend doen proberen te doen.

Ja banden wisselen en balanceren is geen probleem. Ga Gert eerst idd bellen, doe ik morgen of overmorgen. Als het enigszins betaalbaar blijft dan hoop ik (*kuch* met wat sleutelkennis van anderen;)) ergens volgende week de adals te vervangen en dan kunnen er andere banden om!

Aalsmeer of Almere maakt eigenlijk niets uit in reistijd. Dus dat moet geen probleem zijn.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 30 september 2008 03:08 AM
  [ # 54 ]

adals vervangen is volgens mij wel te doen. Als een goede plek gevonden kan worden.

Wat dat spoelen betreft . Jou lhm is zoooo smerig dan ik persoonlijk de dame EERST plat zou leggen, dan zit zoveel mogelijk lhm in het reservoir. DAN het reservoir er uit halen. Een schoon set erin MET schone lhm. Dan omhoog laten komen. Op blokken zetten en dan spoelen.

Als jij een plek regelt gaat het wel lukken.

Profiel  
 
sjorsh
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 342
Geregistreerd: 23-03-2008

- XM 2.0 16v op LPG G3
Gepost: 02 oktober 2008 02:14 AM
  [ # 55 ]

Ik ga komend weekend spoelen, mits het jou lukt Michiel die LHM mee te nemen ergens en ik dat op kan pikken bij jou in Doorn/Utrecht? In driebergen weet ik zo geen locatie voor de adals, ja de school heeft een brug en genoeg gereedschap, maar daar is denk ik geen tijd om het te fixen.. Sad Weet iemand in Utrecht miss zo’n ruimte?

Wat betreft m’n kilometerteller, vandaag deed ‘ie het weer. Maar gisteren was het een drama en was het een beetje gokken hoe hard ik reed.. Niemand heeft een ideetje wat het kan zijn?

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 02 oktober 2008 02:40 AM
  [ # 56 ]

ik ga morgen wel ff langs chiparse om 10 liter te halen.

Misschien als je Marco ( xsara coupe) ff lief aankijkt kun je bij hem misschien wel eea doen.

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 02 oktober 2008 03:37 AM
  [ # 57 ]
gompy58 schreef:

ik ga morgen wel ff langs chiparse om 10 liter te halen.

Misschien als je Marco ( xsara coupe) ff lief aankijkt kun je bij hem misschien wel eea doen.

Marco (Xsara Coupe) is dit weekend lekker van de nieuwe automobielen aan t genieten in parijs en gaat daarna keihard bikkelen om zijn eigen xm weer rijdend de weg op te krijgen Wink

Xsara Coupe

Profiel  
 
sjorsh
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 342
Geregistreerd: 23-03-2008

- XM 2.0 16v op LPG G3
Gepost: 02 oktober 2008 10:52 AM
  [ # 58 ]
Xsara Coupe schreef:

Marco (Xsara Coupe) is dit weekend lekker van de nieuwe automobielen aan t genieten in parijs en gaat daarna keihard bikkelen om zijn eigen xm weer rijdend de weg op te krijgen Wink

Xsara Coupe

ghehe Razz duidelijk. Als je eigen xm weer rijdt.. Ben in het weekend altijd in fryslan en dan is zevenhuizen 40 min rijden voor mij. Ik zoek driftig verder naar een locatie! Wink

Dankje Michiel, zal ik dat vanavond op komen halen?

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 02 oktober 2008 02:41 PM
  [ # 59 ]

Zevenhuizen ligt in mijn geval bij Rotterdam, maar ik sleutel in Heusden…
Planning voor mijn eigen xm is eind november…

Xsara Coupe

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 02 oktober 2008 02:50 PM
  [ # 60 ]

Moeten we Sjors, gezien de zwarte LHM niet even een echte spoelbeurt met Hydraurincage aanraden?
- auto laag, LHM eruit, H-rincage erin, spoelen=bleeden, evt bijvullen
- 1000-2000km rijden
- auto laag, H-rincage eruit, LHM erin, spoelen=bleeden, evt bijvullen

Heeft de GSA vroegah flink geholpen. De CX minder, maar ja een defect stuurcommando wordt niet beter van spoelen - de vering wel Cool

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
 
4 van de 17
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook