gti_styling84 schreef:Robin schreef:deur63 schreef:Alcyone schreef:Waar maken jullie je druk over… Ik rijd soms best lang (50 KM of zo) op reserve. Heb een jerrycan met benzine achterin.
Je zegt het zelf al, je hebt een jerrycan benzine achterin. Robin heeft een 19TD. Als je bij diesel de tank leeg rijdt kan je er echt niet effe 5 liter in pleuren, want geheid dat ie niet start. Eerst moet je het hele systeem door laten lopen, zodat er helemaal geen lucht meer in zit. Ik kan me goed voorstellen dat het zweet je uitbreekt wanneer die meter op 0 staat. sterker nog, ik weet er alles van.
Inmiddels heb ik er geen last meer van aangezien de brandstofmeter het in zijn geheel begeven heeft, en als ‘ie het wel doet lijkt het meer op een funky disco met een zwiepende meter en een knipperende reservetank-lamp.
Nu tank ik gewoon om de 700 kilometer, wat dan ook weer een beetje rekenwerk is aangezien de dagteller het begeven heeft. Maar de verlichting bij de dagteller had het toch al begeven, dus dat geeft niet. Misschien dat die verlichting het begeven heeft omdat de snelheidsmeterkabel het aan het begeven is?
Ik heb zo’n gevoel dat ik binnenkort mijn dash maar eens open moet schroeven
Ik heb nog een Dash liggen met goed werkende benzinemeter van Veglia, PB me maar als je interesse hebt !
Ik vermoed dat het meer in de meter bij de tank ligt, of dat het een massaprobleem is. Als de tank vol is, doet ‘ie het namelijk goed, tot ongeveer halfvol, en daarna geeft ‘ie de moed op.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Robin schreef:Inmiddels heb ik er geen last meer van aangezien de brandstofmeter het in zijn geheel begeven heeft, en als ‘ie het wel doet lijkt het meer op een funky disco met een zwiepende meter en een knipperende reservetank-lamp.
Ga er inderdaad maar van uit dat dit probleem NIET aan het dash ligt. de meter en het lampje zijn niet met elkaar verbonden (niet in het klokkencluster althans). Mijns inziens ligt het aan de benzinemeter in de tank.
Robin schreef:Nu tank ik gewoon om de 700 kilometer, wat dan ook weer een beetje rekenwerk is aangezien de dagteller het begeven heeft. Maar de verlichting bij de dagteller had het toch al begeven, dus dat geeft niet. Misschien dat die verlichting het begeven heeft omdat de snelheidsmeterkabel het aan het begeven is?
Voor de verlichting en snelheidsmeter geldt hetzelfde verhaal, ook gescheiden. 100% gescheiden zelfs. De KM teller werkt mechanisch, en de verlichting elektrisch. Waarschijnlijk zijn gewoon al die lampies kaduuk (toen ik mijn bix kocht werkte maar 1 van de achtergrondverlichtingslampjes).
Wat betreft de teller zelf: als je wel een snelheid te zien krijgt werkt je kabel ook, aangezien dat 1 geheel is. geeft ie geen snelheid weer dan kan het zijn dat je kabel uitgelubberd is; geeft ie wel een snelheid weer moet je toch eens uitkijken naar een nieuwe kmteller. ik denk dat iedereen op het forum er minimaal 1 heeft liggen, dus dat moet geen probleem zijn.
Robin schreef:Ik heb zo’n gevoel dat ik binnenkort mijn dash maar eens open moet schroeven
Dat gevoel heb ik ook. Gelukkig is het makkelijk. Ik heb nog ergens een ‘hoe sloop ik me dash eruit’ site staan, ik moet wel het adres even opzoeken. Roel Tiemersma (www.citroenbx.nl) heeft ook een hele nette beschrijving.
Een andere tankvlotter was bij mij de ultieme oplossing !
Toch is er iets mis met de kabel denk ik. Hij zwabbert bij vrijwel alle snelheden heen en weer en zo af en toe maakt ‘ie een onheilspellend ratelend geluid.
Dash zal toch open moeten wegens groot onderhoud aan kabel + lampjes…
Binnenkort komt er ook een andere achterbank in (met dank aan DaanDus ) dus dan kan ik meteen de tankvlotter eens bekijken.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Robin schreef:Toch is er iets mis met de kabel denk ik. Hij zwabbert bij vrijwel alle snelheden heen en weer en zo af en toe maakt ‘ie een onheilspellend ratelend geluid.
Dash zal toch open moeten wegens groot onderhoud aan kabel + lampjes…
Binnenkort komt er ook een andere achterbank in (met dank aan DaanDus ) dus dan kan ik meteen de tankvlotter eens bekijken.
Dat zwabberen doet die bij mij inderdaad ook. bij snelheden onder 60km/h gaat dat ding ongeveer ongeveer 5-10 km/h op en neer. Harm gaf mij als tip om eens onder de motorkap te kijken of de koppeling van de 2 kabels (in de buurt van het schutbord) goed vastgedraaid zit, en of de kabel geen scherpe bochten (knikken) maakt.
deur63 schreef:Robin schreef:Toch is er iets mis met de kabel denk ik. Hij zwabbert bij vrijwel alle snelheden heen en weer en zo af en toe maakt ‘ie een onheilspellend ratelend geluid.
Dash zal toch open moeten wegens groot onderhoud aan kabel + lampjes…
Binnenkort komt er ook een andere achterbank in (met dank aan DaanDus ) dus dan kan ik meteen de tankvlotter eens bekijken.Dat zwabberen doet die bij mij inderdaad ook. bij snelheden onder 60km/h gaat dat ding ongeveer ongeveer 5-10 km/h op en neer. Harm gaf mij als tip om eens onder de motorkap te kijken of de koppeling van de 2 kabels (in de buurt van het schutbord) goed vastgedraaid zit, en of de kabel geen scherpe bochten (knikken) maakt.
bij mij dus ook, en hoe sneller je rijdt, hoe sneller hij zwabbert.
Zo rond de 80 en 120 staat ‘ie nagenoeg stil.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005
- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
ja dat heb ik ook vanaf 80km is de wijzer stil.
dit is mijn 2e bx en de vorige had dat euvel ook.
Ik heb dat ook helemaal nagekeken, dat is een bx kwaal en is in principe niet op te lossen volgens mij….
Een nieuwe kabel helpt ook niet, kheb ook al diverse instrumentpanelen getest, ook hierbij heeft het geen effect…... maar ik kan er mee leven hoor! Lekker spartaans
Spartaans, tja.. Het lost wel het probleem van de tellerafwijking op, want je weet nooit hoe hard je rijdt…
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Robin schreef:Spartaans, tja.. Het lost wel het probleem van de tellerafwijking op, want je weet nooit hoe hard je rijdt…
dat weet je wel… want zo erg danst die ook weer niet…. of je moet een BX digit kopen hahaha
gti_styling84 schreef:Robin schreef:Spartaans, tja.. Het lost wel het probleem van de tellerafwijking op, want je weet nooit hoe hard je rijdt…
dat weet je wel… want zo erg danst die ook weer niet…. of je moet een BX digit kopen hahaha
Inderdaad, met al mijn BX’en met ronde klokken heb ik springende wijzertjes gehad. Met de Digit en met het originele type 1-dashboard in mijn BX Leader nooit problemen gehad. Die “ronddraaiende bol” in de Leader is heerlijk rustgevend om naar te kijken
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
gti_styling84 schreef:Ik heb dat ook helemaal nagekeken, dat is een bx kwaal en is in principe niet op te lossen volgens mij….
Nou, ik denk wel dat het op te lossen is. Zoals iedereen wel weet werkt de km teller met een vierkante kabel, en wat veertjes & magneten in de teller zelf. hoe sneller de kabel rond draait, hoe sneller de magneet in de teller ronddraait, en hoe harder de contra magneet (waar de wijzer aanzit) gaat trekken. Het veertje zit ook aan de wijzer. ‘t veertje zorgt voor het vanzelf truggaan naar 0.
Een beetje speling in het geheel (kabel + koppelingen kabel-kabel & kabel-teller) zorgt er al voor dat het veertje de wijzer trug naar 0 trekt, maar de kabel pakt het snel weer op, waardoor de wijzer weer omhoog gaat, en ga zo maar door.
Moraal van dit verhaal: als er geen speling is in de kabel en de koppelingen, is er ook geen gezwabber van de wijzer.
maareh… ik ben weer errug fftopic bezig. sorry
deur63 schreef:
maareh… ik ben weer errug fftopic bezig. sorry
misschien even een nieuw topic aanmaken: “En wat mankeert er aan jouw klokkenspel?”
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Robin schreef:deur63 schreef:
maareh… ik ben weer errug fftopic bezig. sorry
misschien even een nieuw topic aanmaken: “En wat mankeert er aan jouw klokkenspel?”
hehehe, dit kan ik niet laten, sorry mensen..
met m’n klokkenspel is nix mis. hangt gewoon netjes te hangen
Robin schreef:Spartaans, tja.. Het lost wel het probleem van de tellerafwijking op, want je weet nooit hoe hard je rijdt…
Tellerafwijking?? Ik heb sinds kort een TomTom… De snelheid die ik volgens mijn teller rijdt is vrijwel altijd gelijk (af en toe 2 km/h verschil) aan de snelheid op de TomTom… En mijn meter is ook pas na de 80 helemaal stil, daarvoor trilt ‘ie wat…