Zijn gaspompen voor de C5 1.8 Ph I zwak (of “Service bestaat nog steeds!”)?
Afgelopen weekend terug uit Parijs 209.000 stand gepasserd, auto rijdt als een zonnetje en na 3 uur en 3 kwartier zet ik de auto stil bij BP in Nieuwerkerk. Wat LPG er in en vrolijk verder naar huis dacht ik…
Nog geen kilometer verder begint de auto te horten/stoten en schokken , het leek wel of ik vuile benzine had getankt, maar reed toch echt op gas..
Vandaag naar het officiele inbouwstation(Vialle) in de buurt. “De gaspomp meneer”. Voor een aanzienlijk bedrag zou dat verholpen kunnen worden (heel goed geholpen overigens).
Toen vlogen bij mij even de stoppen er uit, en ik hoor een aantal mensen denken “Je weet toch dat autorijden geld kost en dingen kapot gaan”! Ik roep het zelf met regelmaat.
Natuurlijk helemaal gelijk, maar LPG wordt o.a. gemaakt en gepromoot voor kilometervreters. De eerste gaspomp heeft het 130.000 km uitgehouden, de tweede nog geen 80/90.000. (20 maanden oud)
Een dure derde pomp en geen garantie op de oude meer, dat werd met wat veel, gebeld met Vialle zelf. Vriendelijk oor, goed geluisterd, en men zou bij uitzondering dit direct voorleggen aan de garantieafdeling (die praten nl alleen met hun dealers).
Resultaat : Vialle vond dit ook een beetje van de gekke en werkt samen met het inbouwstation een mooie coulanceregeling uit. Kijk zo kunnen serviceverleners het ook ! Dames/heren, mijn dank. Volgende week reparatie.
Maar de eigenlijke vraag blijft staan : Is de gaspomp uit de Vialle LPG G3tankinstallaties voor de C5 1.8 Ph I een zwakke broeder, hebben mensen hier ervaring mee? Of is dit een gevalletje “heb ik weer”.
size=5]Er komt veel moois uit Frankrijk[/size]
Ja!
en niet alleen voor de 1.8, ook voor de 2.0
En als je een beetje pech hebt loopt hij ook nog zodanig vast dat hij zijn elektronica oprookt.
Advies wat ik kreeg was: rijd nooit, maar dan ook nooit de gastank leeg.
Geldt dit ook voor een AG installatie?
Gaspomp LPG G3 - C5 Ph I
EW schreef:Ja!
en niet alleen voor de 1.8, ook voor de 2.0
En als je een beetje pech hebt loopt hij ook nog zodanig vast dat hij zijn elektronica oprookt.Advies wat ik kreeg was: rijd nooit, maar dan ook nooit de gastank leeg.
Dat laatste doe ik gelukkig nooit. Let’s hope I’m lucky vwb de electronica
size=5]Er komt veel moois uit Frankrijk[/size]
arentwilde schreef:Geldt dit ook voor een AG installatie?
Nee
Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005
- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Gelukkig…
De AG-installatie heeft weer andere nukken
EW schreef:De AG-installatie heeft weer andere nukken
Comme? Such as? Zoals?
Wellicht leerzaam voor G3 rijders met een AG installatie
size=5]Er komt veel moois uit Frankrijk[/size]
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
AG-installatie had geen pomp dacht ik?
Enkel Vialle heeft vloeibare gasinjectie? Toch?
Dat heb ik ook weleens begrepen.
AG schijnt nogal van de elektronica-ellende te zijn.
En natuurlijk van de kapotte verdampers.
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 05-10-2008
- BX 1.4
- XM TurboCT Pallas
Willibrord schreef:Gelukkig…
Ja, zeg dat wel. Schrok me dood toen ik dit las, mijn vader rijd ook op LPG, maar die heeft een tank van AG. Gelukkig maar
EX:
Citroën BX 1.4 “Bixnix”
Renault Clio 1.4 RTi
Seat Ibiza 1.4 16v S
ehh bij AG kun je ook aan de beurt komen. Kijk maar rond op dit forum en dat van de C5 club.
Kennelijk moeten wel eens de injectoren vervangen worden en dat is erg prijzig. En dat schijnt dat vooral de eerste serie C5 te zijn geweest, de vervang ezxemplaren zijn anders /beter.
Tevens de drukregelaar op de verdamper (dat is gelukkig makkelijk)
En de verdamper zelf bijhoge kilometerstanden. Een verdamper revisie is overigens van alle tijden, de rubbers worden na 200K km gewoon minder.
Inderdaad is bij vialle specifiek de pomp problematisch. Is een bijzonder onderdeel vanwege de vloeibare injectie. Vloiebare lpg smeert echter totaal niet, dus is de pomp nogal gevoelig. Ook hier zijn later betere exemplaren gekomen.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100